همزمان با آغاز معاملات آتی زیره‌سبز مدیرعامل بورس کالای ایران از انجام مذاکره‌های منظم با کشور‌های دیگر برای مبادله محصولاتشان در بورس کالای ایران و بالعکس خبر داد.

به گزارش همشهری، محصولات بسیار زیادی در کشور‌های اطراف وجود دارد که می‌تواند در بورس کالای ایران مبادله شود در عین حال محصولات و کالاهای ایرانی هم می‌تواند در بورس‌های کالای کشور‌های دیگر خریدو فروش شود. بر همین اساس بورس کالا چند گام اساسی برای بین‌المللی شدن برداشته است.

آنطور که مدیرعامل بورس کالا گفت، بین‌المللی شدن ماموریت اصلی این بورس است. از حسین پناهیان پرسیدیم دلیل رشد مبادلات محصولات خارجی در بورس کالا چیست؟ او توضیح داد: یکی از ماموریت‌های اصلی بورس کالا، بین‌المللی شدن است. برهمین اساس مذاکرات مختلفی با کشور‌هایی که توانایی دارند در قالب بورس کالا محصولاتشان در بورس مورد مبادله قرار گیرد آغاز شده است. اوبا بیان اینکه تاکنون 2 تفاهمنامه با کشور‌های بلاروس و قزاقستان امضا شده، ادامه داد: قرار است کالاهایی که امکان مبادله آنها در هر دوکشور وجو د دارد در بورس‌های کالای هر دو کشور پذیرش و مورد مبادله قرار گیرد.

به‌گفته او این کشورها محصولاتی مانند الوار، فولاد و تیرآهن دارند که می‌تواند در بورس کالا دادوستد شود.او افزود: به غیراز این دو کشور، تاکنون با کشور‌های برزیل، آفریقای‌جنوبی، هند و بورس کالای شانگهای چین برای مبادله متقابل محصولات صحبت شده و قرار است با مبادله محصولات این کشور‌ها تنوع محصولات بورس کالا افزایش یابد. از پناهیان پرسیدیم آیا قرار نیست روابط بورس کالای ایران با کشور‌های اروپایی توسعه پیدا کند که او تأکید کرد: ساختار بورس‌های کالای کشور‌های اروپایی با بورس کالای ایران متفاوت است اما به محض اینکه تشابه ساختاری بورس کالای ایران با این کشور‌ها یکسان شود این کار در قالب یک برنامه بلندمدت پیگیری و دنبال می‌شود.

توسعه محصولات کشاورزی

معاملات زیره سبز هم از دربورس کالا آغاز شد، قبل از آن هم زعفران به بورس کالا پیوسته بود، این کار کمک بزرگی به رفع مشکلات مالی بخش کشاورزی خواهد کرد.ایران یکی از تولیدکنندگان عمده زیره سبز در جهان است. معامله‌گران زیره سبز در استان خراسان به‌صورت سنتی معاملات نقدی و مشتقه زیره سبز را انجام می‌دهند.انجام این معاملات در چارچوب قرارداد‌های آتی می‌تواند کمک زیادی به تأمین مالی کشاورزان این بخش کند.

قرارداد آتی قراردادی است که براساس آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که در زمان مبادله تعیین می‌شود بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

مدیرعامل بورس کالا درباره انجام معاملات زیره در بورس کالا هم توضیح داد: معاملات زیره سبز از دیروز در تالار مشهد راه‌اندازی و در همان ابتدا 9قرارداد زیره‌سبز منعقد شد. پناهیان درباره مبادله محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت:با مبادله محصولات کشاورزی در بورس کالا در قالب قرارداد‌های آتی بخش زیادی از مشکلات تأمین مالی در بخش کشاورزی رفع می‌شود ضمن اینکه بورس کالا از طریق ایجاد مکانیسم شفاف‌سازی‌ کمک زیادی به نوسان قیمت این محصولات خواهد کرد.

از او پرسیدیم به غیر از زعفران و زیره چه محصولات کشاورزی دیگری قرار است در بورس کالا در آینده مورد مبادله قرار گیرد، وی گفت: کنجاله سویا هم در بورس کالا پذیرش شده و بورس کالا آماده انجام معاملات این محصول است، ضمن اینکه چند محصول کشاورزی دیگر هم وجود دارد که در دستور‌کار پذیرش است.

اشتراک این خبر در :