نحوه ترمیم خط و خش‌های عمیق‌تر خودرو

image_pdfimage_print

کیاپرس : در مطلب تعمیر و نگهداری امروز «باخبر»، قصد داریم نحوه ترمیم خط و خش‌های عمیق‌تر را به شما آموزش بدهیم. شاید این کار سخت به نظر برسد، ولی قطعاً بعد از مطالعه کامل مطلب متوجه خواهید شد که ‌ترمیم این نوع خط و خش‌ها به‌هیچ‌وجه سخت نیست و فقط به کمی حوصله و دقت نیاز دارد. در ادامه مطلب «باما» همراه شوید تا ببینیم چگونه می‌توان خط و خش‌های عمیق روی بدنه خودرو را خیلی راحت برطرف کرد.

مرحله اول: ترمیم خط و خش عمیق

ابزارها و مواد مورد نیاز

پولیش
کاغذ سمباده (۱۵۰۰)
پد پولیش
قلم خش‌گیر رنگ
واکس
خط و خش‌هایی که به لایه رنگ و آستر خودروی شما نفوذ کرده‌اند بالطبع برای ترمیم به کار و زحمت بیشتری نیاز دارند. این نوع خط و خش‌ها اگر ترمیم نشوند، احتمال زنگ زدن آن بخش در طول زمان افزایش می‌یابد.

قدم اول: قلم خش گیر هم رنگ خودروی خود تهیه کنید.

افتادن خط و خش روی بدنه خودروها اتفاقی بسیار معمول است و ازاین‌رو، شرکت‌های زیادی ابزاری به نام قلم خش گیر تولید کرده‌اند که امکان ترمیم خط و خش‌های بدنه با رنگ اورجینال خودرو را فراهم می‌کنند.

زمانی که قصد ترمیم رنگ و آستر خودروی خود را دارید، ابتدا باید قلم خش گیر مطابق با رنگ فابریک خودروی خود تهیه کنید. رنگ بدنه همه خودروها یک کد خاص دارد. این کد بسته به مدل خودرو سازنده، معمولاً در مکان‌های مختلفی روی خودرو نوشته می‌شود. برای اطلاع از این مورد همچنین می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو هم مراجعه کنید.

نکته‌ای که باید اشاره کنیم این که، برای این کار می‌توان رنگ و آستر را به‌صورت جداگانه خریداری کرد، ولی قطعاً این روش برای کسانی که هیچ آشنایی با رنگ خودرو ندارند می‌تواند سخت باشد. قلم‌های خش گیر مخصوصاً برای خش‌های کوچک بسیار مناسب هستند.

قدم دوم: سطح را آماده کنید.

برای ترمیم خط و خش‌های عمیق، به‌مانند همان روشی که در بخش اول این مقاله توضیح دادیم باید سطح را آماده کنید. مراحل آماده کردن سطح شامل شستن و تمیز کردن سطح آسیب‌دیده و سمباده کشیدن می‌شود. البته برای خط و خش‌های عمیق، استفاده از یک سمباده زبرتر (۱۵۰۰) توصیه می‌شود تا به‌خوبی بتوانید سطح را تمیز و صاف کنید.

قدم سوم: سطح آسیب‌دیده را به‌خوبی بسایید.

برای کاملاً تمیز و صاف کردن محل آسیب‌دیده، می‌توانید از یک پد پولیش استفاده کنید. ساییدن محل آسیب‌دیده با پد پولیش سطحی زبر ایجاد می‌کند و رنگ بهتر و راحت‌تر می‌تواند به آن بچسبد. پد پولیش را روی محل خط و خش بکشید و تا زمانی که با لمس کردن سطحی زبر را حس نکرده‌اید به کار خود ادامه بدهید.

هنگام استفاده از پد پولیش مراقب بخش‌هایی از رنگ بدنه که سالم هستند باشید تا آسیبی به آن‌ها نرسد. اگر نگران هستید که بخش‌های دیگر آسیب ببینند، می‌توانید پد پولیش را در اندازه‌ای کوچک‌تر بریده و سپس از آن استفاده کنید.

قدم پنجم: آستر را بزنید.

اگر خط و خش به لایه آستر خودرو هم نفوذ کرده، ابتدا باید چند لایه آستر جدید به محل آسیب‌دیده با استفاده از یک قلم مو یا قلم خش گیر بزنید. (بسیاری از کیت‌های قلم خش گیر، علاوه بر رنگ، قلم آستر هم دارند.) قبل از زدن رنگ یک شب اجازه بدهید آستر به‌خوبی خشک شود.

قدم ششم: قلم خش گیر را به‌خوبی تکان دهید.

این موضوع وقتی داخل رنگ براده‌های فلز وجود دارد یا اگر محل آسیب‌دیده بزرگ‌تر از یک سکه کوچک است اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. حداقل ۳۰ ثانیه به‌خوبی قلم خش گیر را تکان بدهید تا رنگ داخل قلم خش‌گیر به خوبی آماده شود.

قدم هفتم: قلم خش گیر را به‌آرامی روی محل خط و خش و آسیب‌دیده فشار بدهید.

حتماً مقدار کافی رنگ روی بدنه بزنید تا بتوانید یک لایه رنگ نازک روی تمام بخش‌های آسیب‌دیده بزنید. به مدت ۱۵ دقیقه اجازه بدهید تا لایه رنگ خشک شود. قبل از خشک شدن کامل لایه رنگ نمی‌توانید کار را ادامه بدهید.

قبل از اضافه کردن لایه رنگ روی بخشی کوچک مقداری رنگ را امتحان کرده و اطمینان حاصل کنید که با رنگ بدنه خودرو هم‌خوانی دارد. تا زمانی که رنگ روی بدنه قرار نگیرد نمی‌توان گفت که با رنگ خودرو هم خوانی دارد یا نه. اگر دیدید رنگ‌ها با هم هماهنگ نیستند، آن را پاک کرده و قلم خش گیر مناسب را خریداری کنید. اگر رنگ‌ها هماهنگ بودند، چند لایه دیگر اضافه کرده و اجازه بدهید خشک شود. اصولاً باید در شرایطی که امکان خشک شدن سریع رنگ وجود دارد این کار را انجام دهید. (دمای بالای ۱۰ درجه سانتی گراد)

قدم هشتم: لایه‌های رنگ نازک بزنید.

هنگام رنگ زدن، حتماً از لایه‌های نازک استفاده کنید و تا زمانی که رنگ جدید و رنگ بدنه کاملاً با هم هماهنگ نشده‌اند ادامه بدهید.

نکته: اگر بیش‌ازاندازه موردنیاز رنگ زدید و نتیجه نهایی خوب از آب در نیامد، از یک کاغذ سمباده نرم برای ترمیم رنگ می‌توانید استفاده کنید.

قدم نهم: روی رنگ کیلر بپاشید.

بعد از خشک شدن کامل رنگ که بسته به وضعیت هوای محل زندگی ممکن است تا ۲ روز هم طول بکشد، می‌توانید یک لایه کیلر جدید روی بخش آسیب دیده بپاشید. در بازار کیلرهایی به شکل اسپری وجود دارند که می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

نکته: برای خط و خش‌های روی بخش‌های غیرفلزی خودرو مانند سپرهای پلاستیکی یا فایبرگلاس، می‌توانید از اسپری‌های رنگ خودرویی استفاده کنید.

قدم اول: محل رنگ‌آمیزی شده را واکس بزنید.
بخش آسیب‌دیده که رنگ کرده‌اید را واکس بزنید. بعد از سمباده زدن رنگ بدنه کدر می‌شود که به کمک واکس می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

قدم دوم: کل بدنه را واکس بزنید.

برای این که بخشی از بدنه خودرو براق‌تر از دیگر قسمت‌ها نباشد، بهتر است بعد از همه این کارها کل خودرو را واکس کنید.

همان‌طور که دیدید ترمیم آسیب‌ها و خط و خش‌های عمیق روی بدنه گرچه کاری زمان‌بر است، ولی به‌هیچ‌وجه سخت نیست و به‌راحتی خودتان می‌توانید آن را انجام دهید. اگر به‌ظاهر خودروی خود اهمیت می‌دهید، با مطالعه و انجام مراحل توضیح داده شده در این مطلب، قطعاً می‌توانید خط و خش‌ها و آسیب‌دیدگی‌های بدنه خودروی خود را ترمیم کنید. نظر شما در مورد این مطلب آموزشی چیست؟ آیا تاکنون تجربه انجام این کار را داشته‌اید؟ اگر توصیه‌ای دارید یا احساس می‌کنید بخشی را جا انداخته‌ایم، در بخش کامنت ها منتظر شما هستیم.

ح.م

این سایت توسط سید حسن موسوی کیاسری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های خبری فعالیت می کند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo