کیا پرس:سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که در تعطیلات نوروزی ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶۱۶ مراجعه به بیمارستان صورت گرفته است، گفت: از این تعداد ۹۰ هزار و ۲۱۹ مراحعه منجر به بستری در بخش های بیمارستانی شده است و ۳۵ هزار عمل اورژانس و ۲۱ هزار و ۵۴۸ عمل غیر اورژانسی صورت گرفته است.
به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری ضمن بیان این مطلب، افزود: ۲۰۶ هزار و ۹۲۹ مورد، ماموریت اورژانس ۱۱۵ داشته ایم که ۱۰۳ هزار و ۲۶۸ انتقال بیمار و مصدوم صورت گرفته است.
دکتر حریرچی در ادامه با تاکید براین که تعطیلات طولانی مدت نوروزی به سلامت مردم آسیب وارد می کند، گفت: تعطیلات طولانی مدت نوروزی می تواند میزان سوانح ترافیکی و تصادفات را بیشتر کند و در نتیجه تعداد مصدومان ترافیکی افزایش می یابند.
وی با اشاره به این که در تعطیلات طولانی مدت نوروزی نیز تقریبا خدمات سرپایی بخش خصوصی تعطیل می شود، افزود: در این ایام بار ارائه خدمت در بخش دولتی افزایش می یابد و خدمات بستری غیر اورژانس بخش خصوصی نیز عمدتا کاهش می یابد که این نوع مراجعات هم به بخش دولتی منتقل می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در ایام نوروز، تقریبا هیات رییسه دانشگاه ها و بیمارستان ها با اقدامات صورت گرفته حضور فعال داشتند و در این ایام، ۳۲ هزار و ۹۲۰ مورد بازدید سلامت محیط داشتیم.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص عدم پرداخت مطالبات وزارت بهداشت گفت: به دلیل تاخیر در پرداختی های کادر درمانی از همه این گروه ها عذر خواهی می کنم.
دکتر حریرچی افزود: تراز مالی مجموعه بیمارستانی و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی بخش دولتی مثبت است و اگر همه مطالبات و بدهیها را پرداخت کنیم رقمی اندک باقی می ماند.
وی با بیان این که مشکل اصلی عدم پرداخت ها، عدم وفای به عهد است، گفت: در سال ۹۶، ۱۴ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان سند به ۴ سازمان بیمه گر اصلی ارسال شده است و فقط ۳ هزار و ۱۰ میلیارد از آنها پرداخت شده است و وزارت بهداشت ۱۳ هزار و ۸۹۹ میلیارد تومان از ۴ سازمان بیمه اصلی طلب دارد.
دکتر حریرچی در ادامه با بیان این که یکی از معیارهای مهم ارزیابی حوزه سلامت، دسترسی به خدمات است، گفت: اگر فردی به دلیل بروز بیماری برای دریافت خدمات سرپایی اولیه یا ثانویه و یا خدمات بستری به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند، معیاری به نام “دسترسی” وجود دارد که بسیار مهم است که این معیار را در سال ۹۳ و ۹۴ مرکز آمار ایران طی مطالعهای اعلام کرده است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که در کشور ما کسانی که نیاز به خدمات سرپایی دارند ۹۸.۳ درصد خدمات را دریافت میکنند و معیار “دسترسی” در کشور ما در مقایسه با کشورهای مشابه اطراف ما، دستاورد خوبی است، افزود: پنج دهک درآمدی تفاوت چندانی در دریافت خدمات ندارند و بین مرد و زن نیز ۰.۴ درصد اختلاف وجود دارد و تفاوت بین شهری و روستایی نیز حدود ۱ درصد است.
وی با بیان این که معیار دسترسی در بخش بستری برای دریافت خدمات ۹۵.۵ درصد است و در بخش بستری، زنان بیشتر از مردان خدمت می گیرند و میان روستایی و شهری تفاوتی وجود ندارد، گفت:
بنا بر آمارها، دسترسی به خدمات سلامت در کشور مناسب است و درست است که در اصل دریافت خدمات بهداشتی و دریافتی، عدالت وجود دارد، ولی این به این معنی نیست که در سایر موارد مشکلاتی وجود ندارد، مثلا مشکلاتی در نحوه دسترسی به خدمت، هزینه برای دریافت خدمات و کیفیت خدمات ممکن است وجود داشته باشد.
دکتر حریرچی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات، هزینه حمل و نقل برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی است که در حال حاضر هزینه حمل و نقل برای دریافت خدمت از خود خدمت تخصصی بیشتر است.
وی مشکل دیگر را ساعت ارائه خدمت بیان کرد و گفت: ساعت ارائه خدمت اکثرا در ساعتهای صبح انجام میشود و افراد در این ساعتها سر کار هستند.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که هزینههای فقرزا در حوزه سلامت، هزینههایی است که با انجام آنها، فرد به زیر خط فقر تعریف شده میرود، افزود: هزینه کمرشکن نیز به این معنی است که اگر کسی ۲۵ درصد کل هزینههایش را به سلامت اختصاص دهد در آن سال دچار هزینه کمرشکن شده است، در نتیجه حتی ثروتمندان هم میتوانند مبتلا به هزینههای کمرشکن سلامت شوند.
دکتر حریرچی افزود: هزینه فقرزا، فرد را فقیر میکند و هزینه کمرشکن سلامت، فرد را دچار مشکل میکند و ۹۱.۸ درصد افرادی که دچار هزینههای فقرزا میشوند جزو افراد با درآمد پایین جامعه هستند.
وی با تاکید بر این که رفع هزینههای فقرزا، بیشتر وظیفه دولت، وزارت بهداشت و بیمههاست که اصلاح کند، گفت: اما هزینههای کمرشکن در اقشار بالاتر از متوسط و متوسط نیاز به تغییر رفتار و نوع انتخاب دارد.
ID used to identify users for 24 hours after last activity
24 hours
_gat
Used to monitor number of Google Analytics server requests when using Google Tag Manager
1 minute
_gac_
Contains information related to marketing campaigns of the user. These are shared with Google AdWords / Google Ads when the Google Ads and Google Analytics accounts are linked together.
90 days
__utma
ID used to identify users and sessions
2 years after last activity
__utmt
Used to monitor number of Google Analytics server requests
10 minutes
__utmb
Used to distinguish new sessions and visits. This cookie is set when the GA.js javascript library is loaded and there is no existing __utmb cookie. The cookie is updated every time data is sent to the Google Analytics server.
30 minutes after last activity
__utmc
Used only with old Urchin versions of Google Analytics and not with GA.js. Was used to distinguish between new sessions and visits at the end of a session.
End of session (browser)
__utmz
Contains information about the traffic source or campaign that directed user to the website. The cookie is set when the GA.js javascript is loaded and updated when data is sent to the Google Anaytics server
6 months after last activity
__utmv
Contains custom information set by the web developer via the _setCustomVar method in Google Analytics. This cookie is updated every time new data is sent to the Google Analytics server.
2 years after last activity
__utmx
Used to determine whether a user is included in an A / B or Multivariate test.
18 months
_ga
ID used to identify users
2 years
_gali
Used by Google Analytics to determine which links on a page are being clicked
30 seconds
_ga_
ID used to identify users
2 years
Marketing cookies are used to follow visitors to websites. The intention is to show ads that are relevant and engaging to the individual user.