میرلوحی: تفکر احمدی‌نژادی به تاریخ سپرده شد

image_pdfimage_print
اجازه دهند که احمدی‌نژاد بیاید تا به اسطوره بدل نشود. تا وقتی که ما چند میلیون بیکار داریم، مشکل بیکاری داریم، مشکل جوانان در سن ازدواج داریم، مشکل طلاق داریم، مشکل اعتیاد داریم، طبیعی است که شخص دیگری مشابه احمدی‌نژاد بیاید و موج سواری کند.
 امروز کمتر کسی است که از فساد اداری، رانت‌ها و بابک‌زنجانی‌ها رنج نکشیده باشد. امروز دیگر کسی فریب شعار مهرورزی و عدالت اجتماعی را نمی‌خورد.
آرمان در گفت‌وگویی آورده است: هم اصلاح‌طلب است و هم عضو شورای عالی‌ سیاستگذاری اصلاح‌طلبان. در دولت اصلاحات به سمت معاون وزیرکشور رسید. او و همفکرانش از مدت‌ها پیش از انتخابات دهمین دوره مجلس‌شورای‌اسلامی، برای انتخابات برنامه‌ریزی می‌کردند. برخی از اصلاح‌طلبان که زمانی با هرگونه ائتلاف با اصولگرایان مخالف بودند، در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین راهبرد، ائتلاف اعتدالی است. «سیدمحمود میرلوحی» عضو و سخنگوی شورای عالی‌سیاستگذاری است. امروز و بعد از پیروزی بزرگی که ائتلاف‌ امید کسب کرد، او و یارانش تلاش می‌کنند تا در دور دوم انتخابات، بتوانند کرسی‌های بیشتری را به سبد اصلاح‌طلبان اضافه کنند. چند روز مانده به دور دوم انتخابات، «آرمان» با سیدمحمود میرلوحی به گفت‌وگو نشست تا از برنامه‌های ائتلاف ‌امید برای دور دوم انتخابات بپرسد. از چگونگی شکل‌گیری ائتلاف‌ امید تا اینکه چه برنامه‌ای برای بعد از انتخابات دارند. از احمدی‌نژاد پرسیدیم و از رئیس‌مجلس دهم. متن گفت‌وگو سیدمحمود میرلوحی با «آرمان» را در ادامه می‌خوانید:
  در مسیر انتخابات دهمین دوره مجلس‌شورای اسلامی، اصلاح‌طلبان با چه هدفگذاری و راهبردی حرکت کردند؟
اصل مساله این بود که با توجه به دستاورد و نتایجی که از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ به دست آمده بود، اصلاح‌طلبان احساس کردند می‌توانند این راه را ادامه دهند و در مسیری که کشور در آن قرار گرفته است، استمرار پیدا کنند و با توجه به اینکه قوه مجریه با تدبیر و امید آمده و قوه ‌مقننه بسیار در مسیری که دولت در آن قرار گرفته، موثر است، تصمیم گرفته شد تلاش شود مردم به پای صندوق‌های رای بیایند و مشارکت حداکثری در دستور کار قرار گرفت و در ادامه ائتلاف گام اول که در سال ۹۲ برداشته شد، این طور برآورد شد که می‌توانیم گام ‌دوم را برای تحکیم و توسعه آن راه ‌برداریم. لذا اقداماتی انجام شد و برنامه‌ریزی‌ها شروع شد و راهبردهایی نیز تدوین شد. نهایتا چند راهبرد انتخاب شد. مشارکت‌ حداکثری، ترجیح منافع ‌ملی بر منافع جناحی و اولویت به زنان و جوانان در عرصه انتخابات از جمله مواردی بود که به راهبرد تبدیل شد. البته قبل از این مساله، تاکید بر این بود که انسجام‌بخشی صورت بگیرد و همه نیروهای خوشفکر و اصلاح‌طلب به همراه اعتدالیون زیر یک چتر قرار گیرند. امروز می‌توان گفت که تا حد زیادی، آن اهداف و راهبردها به نتیجه رسید.
چند مدت پیش از زمان برگزاری انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی، حزب اعتدال‌ و ‌توسعه این پیشنهاد را مطرح کرد که اعتدالیون و اصلاح‌طلبان با نیروهای معتدل جناح اصولگرا ائتلافی را صورت دهند. در زمانی که این پیشنهاد مطرح شد، بودند کسانی در جناح اصلاح‌طلب که با این موضوع برخورد تندی داشتند و قویا مخالفت کردند. اصلاح‌طلبان از چه وقت و تحت چه شرایطی به این نتیجه رسیدند که برای انتخابات مجلس، چنین ائتلافی صورت بگیرد؟
گام اول و ائتلافی که در سال ۹۲ شکل گرفت، مبنای کار بود. اوایل سال ۹۳ بود که در جلسه‌ای در شورای راهبردی، این هدفگذاری صورت گرفت. در تشکیل شورای عالی‌سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، علاوه بر شورای‌هماهنگی جبهه اصلاحات، چهار حزب جدید هم اضافه شدند که عبارت بودند از حزب اتحاد‌ ملت ایران‌اسلامی، ندا، ایثارگران و اعتدال‌وتوسعه. جلسه اول شورا هم آمدند. اما بعدا بحث‌ها و مطالبی مطرح شد. به این موضوع هم توجه داشته باشید که بحث اعتدال‌وتوسعه، نمادی از حامیان دولت است. بحث صرف یک حزب مطرح نبوده است. ما به عنوان هدف اولیه، در دوسال قبل، در مباحثی که مطرح می‌شد، نگاه ائتلافی داشتیم و خوشحالیم که هدفگذاری درستی انجام شد. بنای ما بر آن است که با حامیان دولت همکاری کنیم و در این مسیر، چه در مسیر تشکیل شورای عالی سیاستگذاری و چه زمانی که حوزه‌های انتخابیه شکل گرفت، ما عنوان حوزه‌های انتخابیه را گذاشتیم «حوزه‌های انتخابیه اصلاح‌طلبان و حامیان‌دولت». نشانه‌های مختلفی در این مسیر دو ساله وجود دارد که از ابتدا چنین هدفی را دنبال می‌کردیم و نهایتا هم به این ائتلاف رسیدیم و الان هم معتقدیم که در سال آینده نیز این مسیر باید امتداد پیدا کند و منافع‌ ملی و مطالبات ‌مردم را جامه عمل بپوشاند.
اتفاق بسیار خوب و مهمی که در انتخابات هفتم ‌اسفند رخ داد، این بود که اکثریت مردم، یعنی کسانی که هوادار جناح اصلاحات بودند به لیست امید، به طور کامل رای دادند. شاید به جرات بتوان گفت که این نخستین مرتبه‌ای بود که در فضای سیاسی کشورمان که با فقدان احزاب تاثیرگذار مواجه هستیم، یک جناح می‌تواند هوادارانش را قانع کند که به لیست آن جناح رای دهند. در اینجا هم لیست خبرگان مطرح است و هم لیست مجلس‌شورای‌اسلامی. شما چه دلیلی برای این اتفاق سراغ دارید؟
گفتمان و ادبیاتی که جریان اصلاح‌طلبی از سال ۹۲ شروع کرد، بعد از ردصلاحیت آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی و مسیری که شکل گرفت و ائتلافی که صورت پذیرفت، گام به گام جلو آمده و مسائل داخلی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی را رصد کرده و می‌توان گفت که گفتمان مستمری را تا به امروز داشته است. شما دیدید که جریان اصلاح‌طلبی بر مبنای راهبردهایی که اعلام کرد، تلاش کرد تا صادقانه با مردم گفت‌وگو کند و از مردم دعوت کرد تا همه نیروها به صحنه آیند. متاسفانه در این مسیر شاهد ردصلاحیت‌ها بودیم. طبیعی است که این مسائل، به همراه صبر و شکیبایی و رفتار منطقی، عقلانی، قانونی و اخلاقی اصلاحات، در فضای جامعه و خاصه فضای مجازی کشور، مطرح و به گوش مردم رسید. از طرف دیگر، با کمال تاسف، رقیب ما که می‌دید فضای بین‌المللی تغییر کرده و برجام به نتیجه رسیده است، به این نتیجه ‌رسید که وقت کار فرا رسیده است. مردم شاهد بودند و دیدند که بحران‌ها، تورم، رکود و فساد اقتصادی، همه محصول رفتار و عمل جریانی است که از ۸۴ تا ۹۲ بر کشور حاکم بوده است. مهر و محبت مردم هم با تمام مواردی که گفته شد، مردم را به این داوری رساند که کدام جریان به سمت تامین منافع ملی تمایل دارد. اگر امروز کسی رفتار اصلاح‌طلبان را از ۲۰ خرداد ۹۲ که ائتلاف رسما اعلام شد تا امروز را رصد کند، می‌بیند که اصلاح‌طلبان همواره تلاش کرده‌اند دلسوزانه، مسئولانه، با تدبیر و قانونمند کار کنند. مردم انتخابات خبرگان را جدی گرفتند و در مجلس‌شورای‌اسلامی هم رقابتی جدی شکل گرفت. فراتر از این، مردم احساس کردند می‌توانند نسبت به دو جریانی که سال‌هاست در حال چالش هستند، داوری کنند. در نهایت هم گفتند که نظر اصلاح‌طلبان را ترجیح می‌دهند. مردم اصلاح‌طلبان را ترجیح دادند. ردصلاحیت ۲۴ استاندار سابق کشور،۶۰۰ روحانی فاضل و معتبر و از همه مهم‌تر، یادگار حضرت امام (ره) اتفاقات کمی نبود. اصلاح‌طلبان هم با روش‌های مناسب و ابزارهایی که کمترین هزینه را داشت اما از لحاظ کیفیت امکان این را فراهم کرد که پیام اصلاح‌طلبان رسانده شود، کار کردند، آن هم به صورت فرد به فرد. من عرض کرده بودم که هر شهروند یک تلویزیون شد. هر شهروند توانست با کلیپ‌هایی که ساخته شد، پیام اصلاح‌طلبان را انتقال دهد. دیدیم که لیست امید را تحت عنوان لیست انگلیسی به افکار القا می‌کردند. مردم دیدند کسانی که وظیفه دارند مردم را به اخلاق دعوت کنند، تا چه حد مسائل را جناحی کرده و به فرزندان ایران و انقلاب بی‌احترامی می‌کنند. همه اینها را مردم دیدند و در نهایت هم تصمیم گرفتند به لیست امید رای دهند.
چند روز مانده بود به انتخابات هفتم‌اسفند که ما شاهد بودیم که بزرگان کشور، از لیست امید حمایت کردند. فکر می‌کنید که حمایت بزرگانی نظیر آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی و همچنین
رئیس دولت اصلاحات، چه تاثیری بر اقناع مردم برای رای دادن به همه افراد هر دو لیست داشت؟
دیدیم که کلیپ دعوت رئیس دولت اصلاحات از مردم برای شرکت در انتخابات و رای به لیست امید، در چه سطحی دیده شد. خبرها حکایت از این داشت که آن کلیپ بالغ بر ۸۰ میلیون بار در فضای مجازی دیده شد. اگر ما رای مردم را حق‌الناس می‌دانیم، باید تمام الزامات آن را رعایت کنیم. اگر رای مردم مهم است، تلویزیون باید ببیند رای مردم چه چیزی است. ما گفته بودیم اگر بالای
۴۶ درصد به صحنه بیایند، سبد رای اصلاح‌طلبان برنده است و اگر زیر ۴۰ درصد بیایند، جناح مقابل به پیروزی می‌رسد. آمار موجود است و می‌توان دید که جریان اصولگرا در دوره‌های هشتم و نهم با چه میزان رای برنده انتخابات شد. بالاترین رای آنها موجود است و می‌توان دید که با چه میزان رای وارد مجلس شدند.
کمی از هفتم ‌اسفند فاصله بگیریم و به سمت دهم ‌اردیبهشت برویم. دور دوم انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی دهم ‌اردیبهشت برگزار خواهد شد. فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان چه نقاط ضعفی در دور اول انتخابات داشتند که باید در دور دوم برطرف شود؟
همه تلاش ما این است که با خرد جمعی، نظر نخبگان و نقد موافق و مخالف را داشته باشیم. خوشحالیم که مشخصا در تهران این کار را انجام دادیم. اتاق فکر ما به جای یک اتاق چهار در پنج، در واقعیت میلیونی بود. شبکه‌هایی که مردم در آن اظهارنظر می‌کردند، نه همه اما حقیقت این است مهم‌ترین آنها را می‌دیدیم. تلاش ما این بود که نگاهی حداکثری داشته باشیم و انحصاری نگاه نکنیم. با مردم صادق باشیم و کارشناسانه اظهارنظر کنیم. حالا هم داریم تلاش می‌کنیم. بله، اشکالاتی در کار ما بوده و هست. تنگنا و محدودیت‌های زمان در انتخاب افراد، در بستن لیست، در تدوین متون تبلیغاتی، در رساندن پیام، همه مسائلی بود که ما با آن مواجه بودیم. اما مردم عزیز می‌دانند که همه از روی محدودیت و مشکلاتی بود که عمدی یا از سر بی‌اعتنایی نبود. امیدواریم و قرار شده است که بعد از مرحله دوم، شورای عالی همه اشکالات را بررسی کند و عیوب و نواقص را پیدا کند. من همین جا دعوت می‌کنم و استدعا می‌کنم از دوستانی که نقطه نظری دارند، منعکس کنند. کار ما کمبود و نواقصی داشته اما مهر و عطوفت مردم به ما موجب پیروزی شد. حقیقت این است که ما توقع نداشتیم که مردم با لطف به تمام افراد هر دو لیست رای دهند. خود ما هم شوکه شدیم. همواره مدیون بزرگواری مردم و نخبگان و کسانی هستیم که کمک کردند. از هر ۴ نفر ساکنان تهران، سه نفر به لیست امید رای دادند. ما حق نداریم فکر کنیم که آن یک نفر اصلا کیست و چرا رای نداده است. ما فکر می‌کنیم همه رای دادند. وقتی تا شب تبلیغات انتخابات، هنوز کد انتخاباتی دست ما نرسیده بود، وقتی تا هفتم اسفند همچنان افراد جدیدی که تاییدصلاحیت می‌شدند و اضافه می‌شدند و اردوی اصلاح‌طلبان همواره در حالت بلاتکلیفی بود، وقتی که منابع نداشتیم که بتوانیم مطالب تبلیغی را چاپ کنیم و به دست مردم برسانیم، و با تمام این مشکلات مردم لطف کردند و با سخاوت و بزرگی خود به لیست امید رای دادند، همواره خود را مدیون بزرگواری ملت عزیز می‌دانیم.
آقای عارف پیش‌بینی کردند که در دور دوم، حداقل ۴۰ کرسی به نامزدهای ائتلاف امید برسد. فکر می‌کنید که پیش‌بینی ایشان محقق شود؟
من خوش‌بینی بیشتری دارم و احتمال کرسی‌های بیشتری را هم می‌دهم. به این دلیل که مرحله دوم همواره از شور و شوق کمتری برخوردار است. در این مرحله شاهدیم کسانی که در دور اول، در لیست اصولگرایان بودند، مسابقه گذاشتند تا به لیست امید وارد شوند. دوستان ما در حوزه‌های انتخابیه به‌شدت از بابت این موضوع درگیرند. البته مواردی هم داشتیم که اطلاعیه دادند که نمی‌خواهند در لیست امید باشند. از طرف دیگر دیدیم که اصولگرایان، در روزهای اول بعد از انتخابات هفتم ‌اسفند مدعی بودند که پیروز شدند اما بعدا که مسائل را دقیق‌تر بررسی کردند، می‌بینیم که تقریبا کار را واگذار شده می‌دانند و مرتبا رقابت بین عارف و لاریجانی را دامن می‌زنند. این مساله نشان می‌دهد که قبول کردند سهم آنها در مجلس دهم کمتر است. من فکر می‌کنم که مجموعه این عناصر، همراه با اینکه مردم دیدند که با وجود تنگناها چطور می‌توانند نظر و سلیقه خود را در فضای سیاسی و انتخاباتی بروز دهند و به رخ رقیب بکشند، عاملی خواهد بود که مردم در دور دوم هم بهتر و بیشتر از مراحل دوم انتخابات‌های گذشته شرکت کنند و وضع ما بهتر شود. پیش‌بینی من این است که می‌توانیم بیش از ۴۰ کرسی در دوم انتخابات سهم داشته باشیم.
اشاره کردید به رقابت بین آقای‌ عارف و آقای‌لاریجانی. از زمان اعلام نتایج دور اول و پیروزی چشمگیری که اصلاح‌طلبان در تهران داشتند، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره ترکیب هیات‌رئیسه مجلس‌دهم شروع شد. آقای‌ عارف بارها گفته‌اند که موضوع هیات‌رئیسه و ریاست‌مجلس‌دهم موکول است به بعد از دور دوم انتخابات. آقای‌لاریجانی هم در این موضوع، سکوت اختیار کردند. از طرفی شاهد این پیشنهاد بودیم که ائتلاف‌ امید، موضوع ریاست را در فراکسیون ‌امید مطرح کنند و از بین آقای ‌عارف و آقای ‌لاریجانی، یک نفر انتخاب شود برای حضور در انتخاب رئیس‌مجلس تا این دو شخصیت در مقابل هم قرار نگیرند. از طرف دیگر هم شنیده شده که در دیدار آقای ‌عارف با تعدادی از منتخبان مجلس‌دهم، صحبت انصراف ایشان از ریاست‌مجلس پیش کشیده شده است. شما از این ماجرا چه جزئیات بیشتری می‌دانید؟
من نظر شورای عالی‌سیاستگذاری را می‌دانم و آن هم اینکه این موضوع، مساله‌ای درون مجلسی است و در درون مجلس باید درباره آن تصمیم‌گیری شود. شما هم اشاره کردید که مردم به لیست امید رای دادند و در این خصوص شورای عالی خود را پاسخگو خواهد دانست اما اعلام کرد که به احترام مجلس و منتخبان، این مساله را به مجلس و درون مجلس واگذار می‌کند. تا آنجا که من اطلاع دارم، مجموعه منتخبان، درحال پایه‌گذاری فراکسیون ‌امید هستند. فراکسیون‌ امید با همین مشخصاتی که در عرصه انتخابات ظاهر شد، شکل خواهد گرفت. فکر می‌کنم که به زودی اخبار تشکیل این فراکسیون بیرون خواهد آمد و در عرصه مطرح خواهد شد. تا آنجا هم که من اطلاع دارم، مجموعه دوستان فراکسیون ‌امید، خاصه آنهایی که من به گفت‌وگو با ایشان پرداختم، نظرشان بر تصمیم‌گیری خرد جمعی و دموکراتیک و توجه به رای و نظر مردم است. وقتی صحبت از انتخاب رئیس‌مجلس است، باید توجه داشته باشیم مجلس مبتنی بر رای و نظر مردم است. متاسفانه شاهد بی‌دقتی در برخی اظهارنظرها هستیم انگار که باید بیرون از مجلس تصمیم‌گیری شود. بله، ما هم می‌شنویم که برخی دوستان به آقای عارف تمایل دارند یا تمایل به سایر بزرگان دارند. اما همین افراد اعلام کردند که ما تا تشکیل فراکسیون‌امید منتظر می‌مانیم و در این فراکسیون، بر اساس بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد، نظر و رای منتخبان ملاحظه می‌شود. نکته‌ای را هم من از طرف جمعی از منتخبان اعلام می‌کنم که تاکید بر حفاظت از دستاورد‌های ائتلاف امید دارند، چرا که ما به این ائتلاف نیاز داریم. فکر می‌کنم که از حالا باید برای گام سوم ملاحظاتی داشته باشیم. ما سال آینده از این مردم رای می‌خواهیم. باید توجه داشته باشیم که وقتی می‌گوییم حامی دولت هستیم، منظورمان این نیست که وکیل‌الدوله می‌خواهیم. قبل از انتخابات ما بررسی کردیم و دیدیم که مردم از رفتار دولت، در حوزه‌های بین‌المللی، برجام، مهار تورم و دفاع از حقوق شهروندی و مجموعه سیاست‌های آقای رئیس‌جمهور، رضایت نسبی دارند. ما همین مسیر را باید ادامه دهیم. باید نشان دهیم که به رای مردم وفاداریم. باید ذائقه مردم دیده شود. باید دید کدام یک از این بزرگواران رای اکثریت را با خود دارد. باید دقت کنیم که به رودررویی مبتلا نشویم، چرا که رقیب همین را می‌خواهد و باید از ظرفیتی که در ائتلاف به دست آمده، در حد مطلوب استفاده کنیم و ذخیره کنیم برای کارآمدی مجلس و انتخابات سال آینده. رقیب تلاش می‌کند قبل از تشکیل مجلس و فراکسیون امید، این موضوع را دامن بزند. معتقدیم که در حال حاضر باید صبر کرد.
صحبت‌هایی مطرح است در این خصوص که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات دور دوم، چه سرنوشتی خواهد داشت. شنیده شد که آقای منتجب‌نیا هم نامه‌ای نوشتند که شورای عالی باید تعطیل شود. استدلال هم این است که وجود این شورا در کنار سایر گروه‌های مشابه، موجب موازی‌کاری خواهد شد. نظر شما در این خصوص چیست؟
جریان اصلاح‌طلبی، جریانی ریشه‌دار، با ظرفیت و مستقر در استان‌ها و مناطق مختلف است. شرایطی فراهم شد که اصلاح‌طلبی بروز و ظهور پیدا کرد. طبیعتا اگر بخواهیم با همین نگاه ببینیم، این واقعیت باید حفظ شود. درست است که دستور و برنامه تشکیل شورای عالی انتخاباتی است اما انتخابات سال آینده نزدیک است و به زودی فضای انتخاباتی سال ۹۶ شکل خواهد گرفت. نکته بعدی هم این است که جریان‌های اصلاح‌طلبی در سطح استان‌ها، باید ارتباطات خود را حفظ کنند. فکر می‌کنیم که باید تدبیر کرد و مدلی را برای حفاظت از این دستاوردها و سرمایه ارزشمند و ارتباطاتی که بین مناطق ایجاد شده، طراحی کرد. اگر نبود امکانات و ظرفیت شورای عالی، با وجود ردصلاحیت‌ها، کاری نمی‌شد انجام داد. شما تصور کنید در ۲۹۰ حوزه انتخابیه همه رده اولی‌ها رد شدند. حتی نفرات سوم و چهارم اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند. با چه ابزار و امکاناتی می‌شد نامزدهای جایگزین را پیدا کرد، گفت‌وگو کرد، دعوت کرد و به صحنه آورد. این ظرفیت چنین کاری کرد. این ظرفیت قابل توجهی است که جریان اصلاح‌طلبی امروز از آن برخوردار است.
از صحبت‌های شما من این‌طور استنباط می‌کنم که رضایتی ندارید که شورای سیاستگذاری کارش را تعطیل کند.
در شرایطی که احزاب فراگیری در کشور وجود ندارد و تنها دو یا سه حزب وجود دارد، در غیبت احزاب قدرتمند در کشور، این ‌سازوکار توانست توانایی فراوری اصلاح‌طلبان را نشان دهد. حالا باید تدبیر کرد و بزرگان تصمیم بگیرند تا ببینیم چطور باید ادامه داد.
از مدتی پیش، شاهد بودیم که طیف محموداحمدی‌نژاد و دستگاه تبلیغاتی او، زمزمه‌های بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات سال ۹۶ را کلید زدند. پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی هم یکی از شعارهای ایشان بود که وقتی دیدند با واکنش منفی مواجه شدند، طرح این موضوع از جانب آقای احمدی‌نژاد را تکذیب کردند. با توجه به اینکه حضور احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۹۶ محتمل است، فکر می‌کنید که دولت آقای روحانی در مقابل احمدی‌نژادی که همه با روش‌های پوپولیستی تلاش می‌کند تا رای مردم را به دست آورد، چه نقاط ضعفی دارد؟ دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی و بین‌الملل عملکرد قابل دفاعی دارد. برجام و همچنین کاهش نرخ تورم نیز کاملا قابل دفاع است. اما در حال حاضر دولت با دو مشکل رکود و بیکاری مواجه است. دو مشکلی که برخی معتقدند چشم اسفندیار کارنامه دولت تدبیر و امید است. شما چه فکر می‌کنید؟
یکی از ویژگی‌های آقای احمدی‌نژاد و آنچه از ۸۴ تا ۹۲ از ایشان دیدیم، نگاه به مدیران بود. او مدعی بود که دایره بسته مدیران را باز می‌کند و افراد دیگر را وارد می‌کند. این برای جوانان جاذبه داشت. اما بعدها مردم دیدند که این دایره باز نشد. تنها افراد پیرامون احمدی‌نژاد به آن راه دارند. دیدیم که معاون اول و برخی مقامات همان دولت که احمدی‌نژاد آنها را وارد کرده بود، اکنون در دستگاه قضائی کشور پرونده دارند. موضوع بعدی، مسائل یارانه و مسکن‌مهر است که امروز مردم تاثیر این تصمیمات را بر وضعیت کشور و زندگی خود می‌بینند. او وعده می‌داد قطعنامه‌هایی که علیه کشور و مردم صادر می‌شد را پاره خواهد کرد. به نظر من، تفکر احمدی‌نژادی به تاریخ سپرده شده است. این تفکر در دوره‌ای مصرف داشت و الان تمام شده است. اما مساله و خطر پوپولیسم همچنان هست. تا وقتی که ما چند میلیون بیکار داریم، مشکل بیکاری داریم، مشکل جوانان در سن ازدواج داریم، مشکل طلاق داریم، مشکل اعتیاد داریم، طبیعی است که شخص دیگری مشابه احمدی‌نژاد بیاید و موج سواری کند. مساله اشتغال و رونق اقتصادی، بحثی جدی است. آقای دکتر روحانی باید برای رفع آن همت کنند. امیدواریم که امسال اتفاقات مهمی را شاهد باشیم و فضای کسب و کار به رونق برسد. اگر نشود، شرایط سختی در جامعه پیش خواهد آمد. اگر می‌خواهیم از ورود احمدی‌نژاد دیگری جلوگیری کنیم، باید کشور را به سمت بهبود فضای اقتصادی پیش ببریم. اما شخصا از بابت احمدی‌نژاد دغدغه‌ای ندارم. آقای محمدرضا خاتمی هم گفتند. من هم نظر ایشان را قبول دارم که اجازه دهند که احمدی‌نژاد بیاید تا به اسطوره بدل نشود. تمام تلاش ما، پایبندی به اخلاق بود. تنها چیزی که ما به مردم گفتیم این بود که اگر نیایند پای صندوق، پایداری‌ها خواهند آمد. ما هیچ چیز دیگری نگفتیم. با همین جمله، جامعه احساس خطر کرد و تصمیم گرفت به عرصه بیاید. به همین جهت من دغدغه‌ای به نام بازگشت احمدی‌نژاد ندارم. امروز کمتر کسی است که از فساد اداری، رانت‌ها و بابک‌زنجانی‌ها رنج نکشیده باشد. امروز دیگر کسی فریب شعار مهرورزی و عدالت اجتماعی را نمی‌خورد. اما اینکه باز هم مشکلات حل نشده مردم، باعث شود که عده‌ای بیایند و شعارهای مشابه دهند و برخی هم باور کنند، باید دغدغه داشت. مردم آثار موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها را در انتخابات آینده خواهند دید.
منبع: روزنامه آرمان

ح.م

این سایت توسط سید حسن موسوی کیاسری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های خبری فعالیت می کند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo