واردات ایران از جیبوتی چه چیزهایی بوده است؟ از پوسته یاتاقان تا چرخ دنده!

image_pdfimage_print
بررسی آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در ۸ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۳ میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شده و در مقابل نیز در حدود ۲۲ هزار دلار کالا از این کشور وارد ایران شده است.
 در پی قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، کشور جیبوتی که با جمعیتی حدود ۸۰۰ هزار نفر از جمله کم جمعیت‌ترین کشورهای آفریقا است نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

بررسی آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در ۸ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۳ میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شده و در مقابل نیز در حدود ۲۲ هزار دلار کالا از این کشور وارد ایران شده است.

بررسی‌ها نشان می دهد ۲۲ هزار دلار کالای وارد شده از این کشور به ایران شامل لوازم یدکی صنعتی و خودرو از جمله ادوات انتقال نیرو، قطعات بازوهای انتقال نیرو، دسته محور، پوسته یاتاقان و چرخ دنده می‌شود.

اگرچه کشور جیبوتی یکی از کشورهای کوچک آفریقا به شمار می‌رود اما از نظر جغرافیایی موقعیت بسیار مهمی را برای کشورهای نفتی منطقه دارد. به طوری که بخش عمده‌ای از نفتکش‌های حامل نفت صادراتی کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، قطر، کویت، جنوب عراق و ایران از مسیر تنگه باب المندب به منطقه سیدی کریر مصر و سپس اروپا و حوزه دریای مدیترانه تردد می‌کنند.

بر اساس قوانینی که برای تردد کشتی‌های نفتکش و تجاری از تنگه باب المندب وجود دارد، باید شناورها با پرداخت مبلغی به عنوان حق انتقال از آب‌های حاکمیتی جیبوتی عبور کنند و سپس نفت خام خود را از مسیر خط لوله سومد به مخازن سیدی کریر مصر منتقل کنند، این در حالی است که بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور کوچک جیبوتی در شرق آفریقا از همین راه تامین می‌شود.نامه

ح.م

این سایت توسط سید حسن موسوی کیاسری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های خبری فعالیت می کند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo