«دیگر حالمان از هرچه جلسه تعیین دستمزد است به هم خورده»؛ مرتضی لطفی کارگر 43 ساله قائمشهری با لحنی سخت و سرد این را به خبرنگار وارش نیوز می گوید و آخرین کام سیگارش را می گیراند. به دیوار آفتابگرفته کارخانه نساجی تکیه می دهد و در رویاهایش غرق می شود.

هر ساله در زمستان، تنور دستمز کارگران در سال بعد گرم می شود و هر کس خمیر خود را به آن می چسباند تا نان شهرتش را زودتر به دست آورد ، اما در این میان آنچه همیشه نادیده گرفته می شود خود کارگران هستند.

می توان به جرات گفت که چندین دهه است که هرگز پیشنهاد جوامع و تشکل های کارگری در مورد نحوه تعیین دستمزد مقبول نیافتاده است و این دولتها و کارفرمایان بودند که نهایتا تعیین کردند چقدر باید به حقوق جامعه کارگری اضافه شود.

 

پیشنهاد 25 تا 30 درصدی تشکل های کارگری برای افزایش دستمزد

امسال نیز همانند ادوار گذشته پیشنهاد 25 تا 30 درصدی تشکل های کارگری برای افزایش دستمزد سال 94 نادیده گرفته شده و به نظر می رسد در خوشبینانه ترین حالت بین 18 تا 19 درصد شاهد افزایش دستمزدها باشیم.

اگرچه طبق اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی ایران نرخ رشد تورم کند شده و شاهد بهبود چشم اندازهای معیشتی در کشور هستیم اما طبق آمار همان نهادها، خط فقر جامعه کارگری در تهران 2 میلیون 500 هزار تومان و در مازندران 1 میلیون 350 هزار تومان است. توجه کنید که این رقم “خط فقر” است و برای اینکه شان آدمی حفظ شود نباید وی را در حد خط فقر نگه داشت، بلکه ،رفاه، ابتدایی ترین حق هر انسان ایرانی است که از انواع مواهب طبیعی و غیرطبیعی برخوردار است.

دریابیگی: با رقم پیشنهادی دولت و مجلس مخالفیم

تشکل های کارگری مازندران با گمانه زنی های مبنی بر افزایش 18 تا 19 درصدی کاملا مخالف هستند و نصرالله دریابیگی، دبیر خانه کارگر مازندران و عضو شورای شهر کارگری قائمشهر گفت: کارگران در 8 سال جنگ هرماه 100 هزار تومان طلب دارند که علی رغم به توافق رسیدن با دولت هفتم، هنوز هم این مبلغ به کارگران پرداخت نشده است.

وی با انتقاد شدید از آنچه مجلس و دولت برای افزایش دستمزد کارگران در نظر گرفته اند، اظهار داشت: ما کاملا با این مبلغ مخالفیم و اعتقاد داریم که افزایش دستمزدها باید از تورم بیشتر باشد.

بابایی کارنامی: حقوق من 1میلیون و 150 هزار تومان است

علی بابایی کارنامی؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران  گفت: با توجه به بودجه دولت، پیش بینی می شود نهایتا 19% به دستمزدها اضافه شود که البته ما هم می دانیم کم است اما باید همه شرایط را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه من هنوز خودم را کارگر می دانم گفت: حقوق من به عنوان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بدون کسر هیچ قسطی 1 میلیون و 150 هزار تومان است و به هرکسی که خواست فیش حقوقی ام را نشان می دهم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران افزود: پیشنهاد من که بارها هم آن را مطرح کرده ام این است که دستمزدها باید به صورت منطقه ای تعیین شود و سبد کالایی و یارانه ای یک مازندرانی با یک سمنانی یا هرمزگانی فرق کند.

بابایی با اعلام پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه و عمران در هر شهر و به طور کلی تر در هر استان گفت: پرداخت یارانه مستقیم به مردم، هم تورم زاست و هم دولت را از نَفَس می اندازد، اما اگر با سرمایه گذاری درست، این پول برای توسعه و افزایش سطح رفاه عمومی به کار گرفته شود رضایت مردم نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی با طرح این مسئله که رئیس جمهور پیشین در شیوه توزیع یارانه ها اشتباه کرد، افزود: آقای احمدی نژاد که انسانِ معصومی نبود، به هر حال هرکسی اشتباهاتی دارد و همه باید مسائل خوب را حفظ کنیم و نقصان ها را برطرف نمائیم.

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:افزایش پلکانی دستمزدها؛تنها راهکار

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نیز با بیان اینکه حداقل دستمزد فعلی کارگران تنها یک سوم هزینه‌های خانوارهای کارگری را در ماه تامین می‌کند، گفت: تنها راهکار افزایش قدرت خرید کارگران، افزایش پلکانی دستمزدها در هر سال است.
علی خدایی ، گفت: در حال حاضر جمع کثیری از مردم را کارگران و اقشار کارگری تشکیل می‌دهند بر این اساس وقتی از کاهش قدرت خرید کارگران به یک سوم سخن گفته می‌شود در واقع قدرت خرید بخش اعظمی از مردم کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه کارگران عمدتا حقوق بگیرند و مزایای جانبی دیگری در کنار حقوق ندارند، تصریح کرد: تنها راهکاری که می‌تواند تا حدی عقب ماندگی معیشت کارگران را جبران کند آن است که سال به سال به شکل پلکانی دستمزد کارگران افزایش یابد.
به اعتقاد مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، سیاستهای اشتباهی که طی سالهای گذشته در مورد افزایش دستمزد کارگران دنبال شده به کاهش چشمگیر سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا منجر شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر این کاهش به زیر ۱۰ درصد رسیده و نشان دهنده آن است که از حالت استاندارد خارج شده است در حالی که این ضریب باید تا ۳۰ درصد بالا برود.

کارگران روز به روز فقیرتر می شوند

به نظر می رسد هیچ کدام از ادله مدافعان افزایش 25 تا 30 درصدی دستمزدها کارگر نیافتند و همچون همیشه این دولت ها و کارفرمایان باشند که حدود افزایش حقوق را معین کنند. اما توجه به این امر ضروری است که اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد خانوارهای کارگری روز به روز فقیر و فقیرتر می شوند و این افزایش فقر تاثیر ناهنجاری بر آنها و کل جامعه استان مازندران خواهد داشت.

مازندران که روزگاری از استان های کارگری ایران به شمار می آمد امروز کمترین میزان اشتغال کارگری در بخش صنعت را تجربه می کند و قرار دادهای موقت، دستمزدهای پائین، سوء استفاده از افزایش بیکاری توسط بخش خدمات در استان باعث گسترش فقر در جامعه کارگری مازندران شده و آمارها خود موید این واقعیت تلخ است.

این سوال بزرگ هنوز هم در ذهن خانوارهای کارگری زنده و روشن است که بالاخره کی می توانند فاصله خود را از دیگر طبقات اجتماعی کم کنند و به سطحی از رفاه برسند که لیاقتش را دارند./وارش نیوز

اشتراک این خبر در :