به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ شاید با دیدن تیتر خبر متعجب یا این که شاد شده باشید، ولی دیدن و استفاده از کلمه “دانلود فیلترشکن رایگان” تعجب بر انگیز نیست، زیرا طبق آمارهای ارائه شده توسط محبوبترین موتور جستجو جهان یعنی گوگل کلمه “دانلود فیلترشکن رایگان” یکی از پر جستجوترین کلمههای فارسی در چندین سال اخیر بوده است. همیشه مردم کشور ما بحث فیلترینگ را مختص به اینترنت ایران میدانند و آن را هنجاری میدانند که فقط در ایران رواج دارد و در هیچ کشور دیگری استفاده نمیشود. جالب است بدانید کشورهایی مانند: آمریکا، انگلیس، ترکیه، استرالیا، ایتالیا و … از فیلترینگ و محدود کردن دسترسی کاربران به بعضی از محتویات استفاده میکنند.
سایتها و خدمات اینترنتی به دلایل مختلفی مسدود میشوند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که مردم اغلب از فیلترشکن برای دسترسی به شبکههای اجتماعی و به ویژه محتویات غیر اخلاقی بهره میبرند. حال اکثر مردم سعی میکنند قبل از هزینه برای خرید “فیلترشکن” با جستجوی کلمه “دانلود فیلترشکن رایگان” به خواسته خود برسند، اما این اتفاق کمتر نتیجه میدهد. مطلب اینجا جالب میشود که مدیران برخی از سایتها با سوء استفاده از محبوبیت این کلمه، مطلبی را تهیه میکنند که کاربر با دیدن تیتر وارد مطلب شود و سبب افزایش بازدید سایت شود. کاربر پس از خسته شدن از جستجوهای بی اثر به سراغ سایتهای فروش فیلترشکن میرود و گاهی برای یک ماه هزینه 3 تا 10 هزار تومانی پرداخت میکند. حال کاربر با تلاشهای فراوان و هزینه مبلغی توانست به محتویات فیلتر شده دسترسی پیدا کند، اما در این گزارش قصد بررسی مشکلات و معضلات استفاده از فیلترشکن را داریم. با مطالعه این گزارش شاید قانع شوید که دیگر از فیلترشکن استفاده نکنید.
فیلترشکنهای رایگان
در چند سال اخیر شبکهها و سازمانهای ضد انقلاب خارج از کشور اقدام به تولید نرم افزارهایی رایگان برای دور زدن فیلترینگ کردهاند، که معروف ترین آنها سایفون 3 که محصول رادیو فردا است، این شبکهها هدف خود را از تولید چنین نرم افزارهایی فقط بهره مندی آسان و رایگان به وبسایت های خود می دانند، اما باید این نکته را بدانید که این نرم افزارها می توانند بزرگ ترین تهدید برای حریم خصوصی شما باشند، زیرا اکثر این نرم افزارها به جاسوسی و سرقت اطلاعات کاربران میپردازند و ارائه فیلترشکن فقط میتواند گزینهای محبوب برای استفاده از آنها باشد.
حدود 30 درصد از افراد هم برای خرید فیلترشکن به سایتهای فعال در این زمینه را انتخاب میکنند، باید بدانید که فیلترشکنها با تغییر آی پی آدرس اینترنت و انتقال آی پی آدرس به سرورهای کشورهای خارجی دسترسی به سایت فیلتر شده را فراهم میکنند، شاید در هنگام خرید فیلترشکن به خود بگویید که سه هزار تومان پولی نیست! ولی با تحقیقی که انجام شده خوب است بدانید که برخی سودجویان با خرید سرورهای مجازی خارج از کشور و با هزینههای محدود صاحب درآمدهای میلیونی میشوند، برای مثال طبق گفته یکی از فروشندگان فیلترشکن با فروش ماهانه 1000 فیلترشکن درآمد تقریبی 5 تا 7 میلیون تومانی را کسب میکند و در عوض هزینه او برای ارائه فیلترشکن ماهیانه 200 هزار تومان است و این افراد بدون کار خاص و فقط با بازاریابی صاحب درآمد چشمگیر میشوند. شاید دلیلی که ما بیشتر به دنبال دور زدن فیلترینگ هستیم، حساس شدن به کلمه دسترسی به این سایت امکان ندارد باشد، مطمئن باشید که ستاد فیلترینگ بدون دلیل هیچ سایتی را فیلتر نمیکند، بلکه دلایلی مثل مستهجن بودن، مخالفت با اعتقادات دینی، دزدی اطلاعات و … سبب فیلترینگ هستند، پس باید با احترام به هنجارهای تعیین شده از پولشویی و سرقت اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنیم.
ID used to identify users for 24 hours after last activity
24 hours
_gat
Used to monitor number of Google Analytics server requests when using Google Tag Manager
1 minute
_gac_
Contains information related to marketing campaigns of the user. These are shared with Google AdWords / Google Ads when the Google Ads and Google Analytics accounts are linked together.
90 days
__utma
ID used to identify users and sessions
2 years after last activity
__utmt
Used to monitor number of Google Analytics server requests
10 minutes
__utmb
Used to distinguish new sessions and visits. This cookie is set when the GA.js javascript library is loaded and there is no existing __utmb cookie. The cookie is updated every time data is sent to the Google Analytics server.
30 minutes after last activity
__utmc
Used only with old Urchin versions of Google Analytics and not with GA.js. Was used to distinguish between new sessions and visits at the end of a session.
End of session (browser)
__utmz
Contains information about the traffic source or campaign that directed user to the website. The cookie is set when the GA.js javascript is loaded and updated when data is sent to the Google Anaytics server
6 months after last activity
__utmv
Contains custom information set by the web developer via the _setCustomVar method in Google Analytics. This cookie is updated every time new data is sent to the Google Analytics server.
2 years after last activity
__utmx
Used to determine whether a user is included in an A / B or Multivariate test.
18 months
_ga
ID used to identify users
2 years
_gali
Used by Google Analytics to determine which links on a page are being clicked
30 seconds
_ga_
ID used to identify users
2 years
Marketing cookies are used to follow visitors to websites. The intention is to show ads that are relevant and engaging to the individual user.