مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: بیشترین جمعیت گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی مربوط به گروه کم‌توان ذهنی است.
شمس‌الله حسینی گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آموزش پروش استثنایی در نظام آموزش و دستگاه تعلیم و تربیت وظیفه ارائه خدمات آموزش و پروش و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (استثنایی) را برعهده دارد.

وی بیان ‌داشت: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شامل هفت گروه کم‌توان ذهنی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی، جسمی حرکتی، اختلالات یادگیری، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی هستند.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران اظهار داشت: دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی به دانش‌آموزانی اطلاق می‌شود که دارای بهره هوشی پایین‌تر از میانگین (بین 50 تا 70) بوده و در رفتارهای سازشی (انطباقی) دچار اشکال هستند.

حسینی ادامه داد: این دانش‌آموزان در تمامی زمینه‌های درسی دچار ضعف هستند و قادر به بهره‌گیری از محتوا، ساختار و روش‌های متداول در آموزش و پرورش عادی نیستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین جمعیت گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی مربوط به گروه کم‌توان ذهنی است، گفت: این دانش‌آموزان در برخی از موارد فاقد علائم بالینی (ظاهری) بوده و تشخیص آنها باید با بررسی دقیق و انجام ارزیابی‌های هوشی و آموزش صورت گیرد.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران یادآور شد: این دانش‌آموزان دارای دوره‌های تحصیلی پیش‌دبستانی، ابتدایی، دوره اول متوسطه (راهنمایی) و دوره دوم متوسطه بوده و در دوره دوم متوسطه علاوه بر دروس نظری، دروس عملی و مهارتی استاندارد شده نیز به آنها آموزش داده و در پایان گواهینامه مهارتی نیز دریافت می‌کنند.

حسینی افزود: تمامی دانش‌آموزان گروه کم‌توان ذهنی باید مدارس خاص تحصیل کنند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی به دانش‌آموزانی اطلاق می‌شود که دارای کمبود شنوایی بوده به ‌نحوی که بدون استفاده از وسایل کمک شنیداری و روش های آموزشی خاص، قادر به بهره‌گیری از کلاس های عادی نیستند که محتوایی دروس آنها در برخی از موارد برایشان مناسب‌سازی شود.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران ادامه داد: دانش‌آموزان ناشنوایی خفیف و بعضا متوسط در مدارس عادی در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند و از خدمات معلم رابط آموزش استثنایی بهره‌مند می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه دانش‌آموزان ناشنوایی شدید(عمیق) و بعضی از ناشنوای متوسط باید در مدارس خاص با استفاده از شیوه‌های آموزش و تدریس مناسب خود تحصیل کنند، گفت: دوره‌های تحصیلی آنها نیز شامل پیش‌دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه است.

وی یادآور شد: تشخیص دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی باید از طریق ارزیابی شنوایی (اوریو متری) صورت‌ گیرد.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران بیان‌داشت: دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی به دانش‌آموزان اطلاق می‌شود که دارای، ضعف بینایی بوده به‌طوری که با عینک نیز قادر به بهره‌گیری از کتاب‌ها و کلاس‌های عادی نمی‌باشند.

حسینی ادامه داد: دانش‌آموزان نابنیانی ضعیف و متوسط در دوره ابتدایی با دستگاه‌های اصلاح دید کتاب‌های درشت خط در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

وی خاطرنشان‌ کرد: دانش آموزان نابینای مطلق و برخی از نابینایان متوسط با استفاده از خط بریل دوران پیش دبستانی و ابتدایی را در مدارس خاص گذرانده و در دوره راهنمایی و متوسطه به مدارس عادی هدایت می‌شوند.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران یادآور شد: تمامی دانش‌آموزان آسیب‌دیده ‌بینایی در مدارس عادی از خدمات معلم رابط آموزشی استثنایی بهره‌مند می‌شوند.

حسینی تصریح کرد: دانش‌آموزان جسمی‌حرکتی به دانش‌آموزانی اطلاق می‌شود که دارای مشکلات جسمانی در اندام فوقانی یا تحتانی یا کل اندام هستند به گونه‌ای که بدون مناسب سازی فضا و امکانات قادر به بهره‌گیری از کلاس عادی نمی‌باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان جسمی‌ حرکتی از هوش طبیعی برخوردار هستند می‌توانند از محتوای دانش‌آموزان عادی استفاده کنند چنانچه در مدارس عادی مناسب‌سازی فضا صورت‌گیرد، قادر به تحصیل در این مدارس هستند و از خدمات معلمان رابط بهره‌مند می‌شوند.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران یادآور شد: دانش‌آموزان اختلالات یادگیری به دانش‌آموزانی اطلاق می‌شود که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و علی‌رغم داشتن هوش طبیعی و اندام حسی سالم در یک یا چند درس دچار مشکل هستند که این دانش‌آموزان تحت پوشش مراکز آموزشی و توان‌بخشی اختلالات یادگیری قرار گرفته و پس از ارزیابی تحت برنامه بازپروری قرار می‌گیرند.

حسینی بیان‌داشت: دانش‌آموزان اختلالات رفتاری دارای مشکلات رفتاری و هیجانی شدید بوده و علی‌رغم داشتن هوش طبیعی، قادر به بهره‌گیری از مدارس عادی نبوده و اغلب این دانش‌آموزان دارای مشخصات ظاهری نیستند.

وی افزود: دانش‌آموزان چندمعلولیتی به دانش‌آموزانی اطلاق می‌شود که بیش از یک مشکل نامبرده شده داشته باشند.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران تصریح کرد: آموزش پرورش استثنایی در سطوح مدارس استثنایی آمادگی پذیرش تمامی این دانش‌آموزان (به جز اختلالات یادگیری) از بدو تشخیص تا چهار سال را در مقطع پیش دبستانی (کودکستان ) و خدمات آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای با محوریت آموزشی اولیا ارایه می‌کند.

حسینی خاطرنشان ‌کرد: دانش‌آموزان از چهار تا شش سال در مقطع پیش‌دبستانی، دوره آمادگی را در مدارس استثنایی طی می‌کنند و در شش سالگی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و در مدارس خاص یا عادی جای‌دهی می‌شوند.

وی افزود: جذب پذیرش آموزش دانش‌آموزان اختلالات یادگیری از شش سال به بالا (دوره ابتدایی) در مراکز آموزشی اختلالات یادگیری است که این امر بعد از معرفی دانش‌آموزان از سوی مدارس عادی صورت می‌گیرد.

اشتراک این خبر در :