مدیرکل انتقال خون مازندران در بازدید مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران از روند فعالیت‌های انتقال خون استان ه کاهش اهدا خون از سوی بانوان اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر کمتر از پنج درصد بانوان خون خود را اهدا کردند در حالی که زنان کشور بالغ بر 10 درصد نیازهای خونی کشور را تامین می‌کردند.

اسماعیل پوریانی  با بیان اینکه برای ترویج اهدا خون در کشور باید فرهنگ‌سازی شود، تصریح کرد: اداره کل بانوان مازندران افرادی را با عنوان سفیران انتقال خون در استان انتخاب کرد تا با گذراندن دوره‌های تخصصی به فرهنگ‌سازی در این موضوع اقدام کنند.

وی افزود: با فرهنگ‌سازی که صورت گرفت امسال در ماه رمضان با افزایش 10 درصدی اهدا خون مواجه بودیم.

مدیرکل انتقال خون مازندران به تشریح فواید اهدا خون پرداخت و گفت: کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان به صورت داوطلبانه اقدام به اهدا خون می‌کنند.

وی میانگین سنی اهداکنندگان خون را 17 تا 65 سال عنوان کرد و افزود: خانم‌ها دو تا سه بار و آقایان سه تا چهار بار در سال می‌توانند خون خود را اهدا کنند.

وی تصریح کرد: اهدا کنندگان خون قبل از خون‌گیری مورد آزمایش تخصصی انتقال خون قرار می‌گیرند.

پوریانی با اعلام اینکه در حال حاضر مازندران کمبود خون ندارد، خاطرنشان کرد: بیشتر مطالبات خون و فرآورده‌های آن از سری گروه‌های خونی منفی است.

وی با اشاره به اینکه از هر کیسه خون (450 سی. سی) یک واحد (50 تا 70 سی .سی) پلاکت تهیه می‌شود، یادآور شد: پلاکت‌ها خون بعد از گذشتن از سیستم اشعه مورد استفاده بیماران پیوندی قرار می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه پلاکت‌ها مورد نیاز بیماران پیوندی از همین مرکز تهیه می‌شود، تصریح کرد: بیماری 9 ساله به نام عرشیا توریان بعد از جراحی و پیوند نیازمند فرآورده‌های خونی اشعه دیده داشت که انتقال خون مازندران آن ‌را تامین می‌کرد.

وی افزود: این نوجوان مازندرانی بعد از گذراندن دوره درمان شش ماهه که پلاکت خونش را از این مرکز تامین می‌کرد در روزهای اخیر بدنش اقدام به پلاکت‌سازی کرده و خود نیاز ضروری بدن را تامین می‌کند.

اشتراک این خبر در :