مشاركت تشكل هاي مردمي بسياري از سياست ها و برنامه هاي حاكميت را تقويت مي كند

 

 

 

 

استاندار مازندران در همايش سازمان هاي مردم نهاد استان با بيان اينكه دولت به دنبال رفع تنگناها و ايجاد گشايش در امور تشكل هاست،  اظهار نمود: سياست محوري دولت ارجاع عمومي در حل معضلات است كه در حوزه هاي مختلف با آن دست و گريبان مي باشيم .

ربیع فلاح جلودار، گفت: بر حسب پيچيدگي فضاي مناسبات عمومي در كشورها و عرصه هاي بين المللي دولت ها نمي توانند به معضلات موجود در جامعه فائق آيند، از اين رو است كه تشكل هاي مردمي مي بايست در كنار دولت ها و حكومت ها نقش آفرين باشند تا معضلات موجود در عرصه هاي اجتماعي و فرهنگي ، بهداشتي ، محيط زيست و اقتصادي را حل كند.
وی بيان داشت: سازمانهاي مردم نهاد مي توانند با ايجاد بستر لازم جهت ايجاد فرآيند همبستگي ميان مردم و پذيرايي نقش اجتماعي از سوي تك تك افراد در يك جامعه، تاحدود زيادي بارسنگين و قابل توجه اي را در جامعه بر دوش كشند .
استاندار مازندران،  افزود: افزايش ايجاد حس مسئوليت پذيري در ميان افراد جامعه نسبت به جامعه و هم نوعان از نقش هاي قابل توجه ديگر تشكل ها رابط ميان مردم و دولت مي باشد.
وي درباره سابقه ي فعاليتهاي تشكلي و مردمي در كشورمان، اذعان داشت: ريشه فعاليتهاي غير دولتي و حركات اجتماعي در كشورمان به ساليان گذشته باز مي گردد .
فلاح مجامع مذهبي و ديني در مساجد و تكايا را نمادي از فعاليتهاي مردمي و غير دولتي در كشورمان دانست و ادامه داد: از ظلمهاي مضاعف در دوران طاغوت ممانعت از اجتماعات مذهبي در مساجد و تكايا بوده است .
نماينده عالي دولت در استان بيان نمود: تعبير معروف « ديگران كاشتند ما خورديم ما مي كاريم ديگران بخورند» كه در فرهنگ ما عجين و آميخته است نمادي از تفكر اجتماعي در ميان مردم مي باشد كه اقدامات اجتماعي را شامل مي شود و از جمله خدمات و باقيات الصالحات در نگاه ديني است.
وي يكي از هدفهاي تشكل هاي غير دولتي و مردم نهاد را توجه به نيازها و خدمات جامعه دانست كه در جامعه سنتي كشورمان در تاريخ با رويكردي فراتر از خانواده و قوم مورد توجه واقع شده است .

فلاح ادامه داد: تأكيد رياست جمهوري و دولت تدبير و اميد بر آن است كه در صورت ارجاع امور به مردم، مشكلات و تنگناها در مسير اصلاح و گشايش قرار مي گيرد.
فلاح بسيج منابع، نظارت و ارزيابي و جلب مشاركت هاي مردمي را رويكرد هاي كلان مورد انتظار توسط تشكل ها دانست كه در اهداف آنها تصريح شده است و اذعان كرد: تشكل ها مي بايست به 4 تعهد اساسي خود يعني غير انتفاعي غير سياسي غيردولتي و داوطلبانه بودن پايبند باشند.
وي با بيان اينكه به دنبال بسط و گسترش حوزه نفوذ سازمان هاي مردم نهاد در جامعه مي باشيم ، تصريح كرد: شديداً‌ اعتقاد داريم كه انتظار ما از تشكل ها اين نيست كه « از ما » باشند بلكه ناظر و همكار ما باشند .
نماينده عالي دولت در استان تاكيد كرد: معتقديم كه با حضور تشكل ها در ايجاد حس مشترك در ميان جامعه بسياري از سياست ها و برنامه هاي حاكميت و دولت از جمله توجه به مقوله حقوق شهروندي تقويت مي شود .
وي با بيان اينكه تسهيل فعاليت تشكل ها در حوزه هاي مختلف را از مسير قانوني پيگيري مي كنيم ، گفت: از ظرفيت هاي قانوني موجود استفاده مي كنيم و بر اين امر تأكيد خواهيم داشت .
وي افزود: رويكرد مديريت ارشد استاني به كارگيري كيفي تشكل ها در عرصه هاي مختلف تصميم ساز در استان است .
فلاح جلودار ادامه داد: تسهيل فرآيند صدور مجوزها و اعطاي مجوزهاي معطل مانده برخي تشكل ها كه در مسير استعلامات با تأخير مواجه شده بود از اقدامات انجام گرفته اخير مي باشد.
استاندار مازندران بيان داشت: به دنبال اعمال سليقه و ايده ي خود در صدور مجوزها و جذب گروه هاي هوادار سياسي به هيچ وجه نيستيم و از آن به شدت پرهيز مي كنيم .
وي با اشاره به اينكه تقويت كميته ها و شبكه ها از اهداف ما در جهت توانمندسازي تشكل ها در استان مي باشد، اظهار نمود: ايجاد حوزه هاي مشاوره تشكل هاي مردم نهاد از ديگر اقدمات به شمار مي آيد.
ربيع فلاح ادامه داد: انتظار داريم سازمان هاي مردم نهاد در حوزه هاي مبتلا به استان نقش پررنگ و اثر گذاري داشته باشيد.
وي آفت بزرگ فعاليت تشكل ها را اقدام به نفع جريان و گروههاي سياسي و اقدمات با اهداف مادي و انتفاعي ذكر كرد و گفت: برخي حوزه هاي فعاليت مرتبط تشكل ها مقفول مانده كه به عنوان مثال مي توان به فعاليت در حوزه هاي درياي مازندران و رويكرد هاي حقوقي پيرامون آن ، اشتغال ، مديريت بحران و بهداشت و درمان اشاره كرد .
عرصه هاي مختلف مديريتي ، اداري و اجرايي استان آماده خدمت رساني توانمندسازي و تقويت حضور تشكل هاي مردمي در استان مي باشند.

اشتراک این خبر در :