رئیس کل دادگستری مازندران در نشست بررسی وضعیت ساخت‌وسازهای غیرمجاز کمربندی  شهرستان آمل، گفت: راه‌ها یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی هر کشوری بوده و در ایجاد توسعه و پیشرفت نیز بسیار مهم و موثر هستند.
حجت‌الاسلام محمدعلی تقوی‌فرد ، با بیان ضرورت حفظ و حراست راه‌هایی که برای آنها هزینه‌هایی زیادی شده  افزود: بایداز امکانات موجود به بهترین شکل بهره برد.

وی، با اعلام اینکه کمربندی‌ها در شهرستان‌های استان به دلیل بی‌توجهی‌های زیاد از حالت کمربندی خارج شده و مشکلات بسیاری را در امر تردد ایجاد کرده است، متذکر شد: در برخی شهرها نیز احساس می‌شود با وجود یک کمربندی نیاز به کمربندی دیگری است.

تقوی فرد، با اعلام اینکه آمل یکی از شهرهای نمونه مازندران در امر داشتن کمربندی مطلوب است، ادامه داد: 13 کیلومتر کمربندی شمالی و جنوبی این شهرستان در منطقه هزارسنگر بدون داشتن بریدگی و وجود زیرگذر از کمربندی‌های شاخص استان بوده ولی این کمربندی نیز به زیر ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تصرف‌های غیرقانونی رفته است.

رئیس کل دادگستری مازندران در مورد ایجاد راه و کمربندی ایمن و مطمئن در شهرها خاطرنشان کرد: راه ایمن از شدت تصادفات می‌کاهد، امنیت جانی ایجاد کرده و خسارت‌های مالی، نواقص بدنی و لطمات جانی را کاهش می‌دهد و باعث رقم خوردن سفری زیبا و به یاد ماندنی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مازندران یکی از استان‌های سرسبز، زیبا، دیدنی با طبیعت بکر و منابع طبیعی ارزنده است، گفت: این استان با دیگر استان‌های مرکزی، کویری و جنوبی کشور تفاوت زیادی دارد و نباید در کمربندی‌های آن مظاهر زشتی و غیرقانونی را به وفور مشاهده کرد.

تقوی‌فرد با اعلام اینکه در بازدید از کمربندی‌ این شهرستان که با حضور مدیران استانی دستگاه‌های خدمات‌رسان شکل گرفت شاهد بودیم ساخت‌وساز غیرمجاز، دپو و سد معبرهای حریم راه فضای بسیار زشت و زننده را ایجاد کرده است، گفت: این امر نشان می‌دهد که مدیران قبلی به هر دلیلی توجه خاصی به این مسیر نداشتند ولی ما هم‌اکنون با تمام توان وارد عمل شده و ایستادگی لازم را در این بخش داریم.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی در حریم کمربندی آمل مسئله بازپس‌گیری است، گفت: در این زمینه نیز موارد زیادی را مشاهده کرده و تجربه داریم که پس از بازپس‌گیری ساخت ‌و سازهای غیرمجاز باز هم ادامه پیدا کرد که این مسئله موید آن است که به صورت جدی وارد میدان نشدیم.

این مسئول استانی با اشاره به اینکه در بازدید از کمربندی شمالی و جنوبی آمل حتی یک مورد از مواردی زیبایی حریم کمربندی‌ها در این مسیر مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: بازپس‌گیری باید به طور جدی و فراگیر باشد هرچند دستگاه‌های قضایی و انتظامی در برخورد با موارد ساخت‌وساز غیرقانونی آمادگی کامل دارند و باید دستگاه متولی و اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز آمادگی داشته باشد.

رئیس کل دادگستری مازندران با اعلام اینکه با برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز حتی می‌توان زمینه امنیت بیشتر را در منطقه فراهم کرد، اذعان داشت: هم‌اکنون منتظر هستیم تا زمینه اجرای قانون توسط اداره کل راه و شهرسازی مازندران فراهم شود.

تقوی‌فرد با تاکید اینکه وظیفه اصلی مسئولان استانی در این زمینه را پیگیری و بازپس‌گیری جدی است، گفت: باید به متخلفان زمان منطقی داده شده و شرایط نیز در برخورد با همه یکسان بوده و تفاوتی برای افراد قائل نبود زیرا اگر افراد خودشان به جمع‌اوری امکانات‌ و تخلیه اماکن غیرمجاز بزنند درصد تخریب‌ها کمتر است.

وی بهترین راه تخلیه اماکن غیرمجاز را عدم ارائه خدمات زیربنایی نظیر آب، برق و گاز دانست و گفت: برای کسانی که در حریم راه به صورت غیرقانونی پروانه کسب دریافت کردند نیز با ارایه به مسئولان استانی درخواست ابطال پروانه‌های‌شان داده شود زیرا در این بخش اگرچه مالکیت شخصی مطرح نیست ولی مالکیت دولتی مشاهده می‌شود.

رئیس کل دادگستری مازندران در مورد اختلاف نظر برخی از دستگاه‌های دولتی استان در اعمال قانون برای برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز متذکر شد: برای نهادهایی که در این زمینه با یکدیگر اختلاف دارند دستگاه رسیدگی به حل اختلاف مرجع قانونی است.

تقوی‌فرد خواستار ایجاد مهلت یک ماهه برای جمع‌آوری امکانات، خدمات و زیرساخت‌ها توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان به ساخت‌وساز غیرمجاز در این شهرستان شد.

اشتراک این خبر در :