بی‌رغبتی داروخانه‌ها به توزیع شیرخشک/ کمبود در یک برند

image_pdfimage_print

کیاپرس/رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: یکی از دلایل عدم تمایل داروخانه‌ ها به توزیع شیرخشک، سود پایین این محصول و تاخیر چندماهه در دریافت پول آن از بیمه‌هاست.

به گزارش کیاپرس از وبدا، دکتر مهدی پیر صالحی در نخستین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور در ستاد این وزارتخانه افزود: این شرایط باعث می‌شود شیرخشک برای داروخانه‌ها به محصولی زیان‌ده تبدیل شود و توجیه اقتصادی نداشته باشد.

بی‌رغبتی داروخانه‌ها به توزیع شیرخشک و چالش‌های مدیریت دارویی

وی در ادامه افزود: در حال حاضر پنج کارخانه تولید شیرخشک در کشور فعال هستند که نیازهای داخلی را تأمین می‌کنند. اکنون فقط کمبود در یک برند مشاهده می‌شود‌ و این کارخانه‌ با ظرفیت کامل فعالیت می کند و امکان افزایش تولید وجود ندارد البته تلاش شده تا از ظرفیت تولید دیگر کارخانه ها استفاده شود.

دکتر پیرصالحی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما بر مدیریت کمبودهای دارویی و کاهش این کمبودها است، راه‌حل بلندمدت، را تجویز و مصرف منطقی دارو عنوان کرد.

رییس سازمان غذا و دارو می گوید: به‌طور متوسط، در هر نسخه ایرانی حدود ۴ قلم دارو تجویز می‌شود، در حالی که میانگین جهانی زیر ۲ قلم است. این تفاوت در حوزه‌هایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها، کورتیکواستروئیدها و داروهای تزریقی بسیار چشمگیر است.

وی همچنین بر لزوم بازنگری در شیوه‌های تجویز دارو و افزایش نظارت‌ها تأکید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo