کیاپرس / آزمایش A1C سطح گلوکز (قند) خون شما را با تعیین اینکه چند درصد از هموگلوبین شما با قند پوشانده شده است، یا “گلیسینه شده” اندازه گیری می کند.

به گزارش کیاپرس  به نقل از هلث سنترال، دیابت یک بیماری جدی است، اما داده های CDC نشان می دهد که تقریباً ۲۳٪ از بزرگسالان در ایالات متحده که با این بیماری زندگی می کنند و تشخیص رسمی از بیماریشان نداشته اند. این مایه تاسف است زیرا در دیابت نوع ۲، بسیاری از علائم را می توان از طریق تغییرات سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی، ورزش، خواب و مدیریت وزن، پیشگیری کرد، به حداقل رساند یا کاهش داد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گوید: ابتدا باید از عوامل متعددی که می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند، آگاه باشید؛ مانند سن ۴۵ سالگی یا بیشتر، اضافه وزن و فعالیت بدنی منظم نداشتن. همچنین، اگر فردی در شجره نامه شما مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد (مثل والدین یا خواهر یا برادر)، احتمال ابتلا به آن را افزایش پیدا می کند.

برای کسانی که به دنبال تشخیص دیابت نوع ۲ هستند، انجام آزمایش، چه احساس سلامتی داشته باشید یا نه، کلید تشخیص زودهنگام دیابت است. تست A1C یک گزینه ساده و موثر برای تشخیص این عارضه در صورت وجود آن است.


آزمایش A1C چیست؟

آزمایش A1C که به نام آزمایش هموگلوبین A1C یا HbA1c شناخته می شود، یک نوع آزمایش خون است.

جاناتان آر. گنزن، استاد بالینی آسیب شناسی در دانشگاه یوتا در سالت لیک سیتی و رئیس کمیته شیمی بالینی کالج آسیب شناسان آمریکایی می گوید: این تست سطح قند خون شما در سه ماه گذشته را بررسی می کند و یک شاخص حیاتی برای مدیریت دیابت است زیرا یک دید بلندمدت از میزان کنترل قند خون شما ارائه می دهد.

اما چگونه این آزمایش دقیقاً دیابت را تشخیص می دهد یا حتی به تشخیص پیش دیابت کمک می کند؟ سطوح بالای A1C می تواند نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد. به همین دلیل حفظ سطح A1C در محدوده سالم از اهمیت بالایی برخوردار است.

تست A1C چگونه انجام می شود؟

آزمایش A1C سطح گلوکز (قند) خون شما را با تعیین اینکه چند درصد از هموگلوبین شما با قند پوشانده شده است، یا “گلیسینه شده” اندازه گیری می کند.

وقتی از هموگلوبین نمونه برداری می کنیم، به میزان قند متصل به آن نگاه می کنیم که منجر به تخمین میانگین قند خون در سه ماه گذشته می شود.

هموگلوبین می تواند ۹۰ تا ۱۲۰ روز در گلبول های قرمز زندگی کند و گلوکز به مرور زمان به هموگلوبین می چسبد تا به سراسر بدن منتقل شود. اگر هموگلوبین را به عنوان یک ماشین در نظر می گیرید، گلوکز یک مشکل اساسی ممکن است بشود. همه افراد دارای گلبول‌های قرمز خون هستند که اکسیژن را به تمام سلول‌های دیگر می‌رسانند. هموگلوبین پروتئین حامل اکسیژن در خون است و حضور زیاد گلوکز ممکن است مشکل ساز بشود.

برای انجام این آزمایش پزشک می‌تواند از طریق خون‌گیری از طریق ورید از شما نمونه تهیه کند و به آزمایش بفرستد تا توسط آسیب شناسان و مدیران آزمایشگاه آنالیز شود. اگر سطح A1C شما دوباره بالا رفت، نگران نباشید پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه بازی برای کاهش آن‌ها پیدا کنید.

سطوح A1C چگونه تفسیر می شود؟

نتایج شما در یکی از سه دسته A1C قرار می گیرد:

نرمال: زیر ۵٫۷٪

اگر A1C شما به زیر ۵٫۷ درصد برگردد، عالی است! شما در محدوده نرمال در نظر گرفته می شوید! که این نشان می دهد که قند خون شما در محدوده سالمی قرار دارد و بدن شما آن را به خوبی مدیریت می کند.

پیش دیابت: بین ۵٫۷٪ تا ۶٫۴٪

بیش از ۵٫۷٪ اما کمتر از ۶٫۴٪ معمولاً پیش دیابت در نظر گرفته می شود، به این معنی که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما افزایش می یابد. شما به طور کامل در قلمرو دیابت نیستید و زمان برای ایجاد برخی تغییرات وجود دارد. این سطوح نشانه افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است، به خصوص اگر هیچ اقدامی برای مدیریت سطح گلوکز خون از طریق تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش و گاهاً با افزودن دارو انجام نشود.

دیابت: ۶٫۵٪ یا بالاتر

یک آزمایش A1C که ۶٫۵٪ یا بالاتر را نشان می دهد، دیابت را تشخیص می دهد. وقتی گلوکز خون شما تا این سطح بالا می رود، نشان می دهد که بدن شما قند را به طور موثر تنظیم نمی کند.

چه زمانی تست A1C انجام بدهید؟

آزمایش A1C معمولاً بخشی از پانل لیپیدی پایه است؛ آزمایش خونی که در معاینه سالانه خود با پزشک انجام می دهید. اگر شامل آن نباشد و شما در معرض خطر ابتلا به دیابت باشید، پزشک احتمالاً یکی از انواع آزمایش را جداگانه برای شما تجویز خواهد کرد. اکثر بیماران مبتلا به این بیماری بدون علامت هستند، به همین دلیل است که انجام آزمایش در طول سال مهم است. در واقع، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اغلب برای چندین سال علائمی از خود نشان نمی دهند.

کارشناسان ما می گویند که علاوه بر عوامل خطر اصلی، علائم متعددی وجود دارد که می تواند نشان دهنده دیابت باشد. داشتن یک یا چند مورد از این علائم ممکن است به این معنی باشد که دیابت پیشرفت کرده است:

علائم دیابت عبارتند از:

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار
  • بهبود آهسته زخم (مثل بریدگی و کبودی)
  • تاری دید
  • افزایش گرسنگی
  • کاهش وزن بی دلیل
  • افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • خستگی مفرط
  • عفونت های مکرر

همچنین، اگر تا به حال باردار بوده اید و دیابت بارداری را تجربه کرده اید می تواند شما را مستعد افزایش سطح گلوکز خون کند.

CDC توصیه می کند اگر دیابت بارداری داشته اید، بالای ۴۵ سال دارید یا هر یک از عوامل خطر اصلی دیگر را دارید، هر سه سال یک بار آزمایش A1C را انجام دهید. اگر قبلاً تشخیص داده شده است که دیابت دارید، انجام آزمایش A1C حداقل دو بار در سال می تواند اطمینان حاصل کند که برنامه مراقبتی شما شامل مدیریت موثر قند خون شما می شود.

سطح قند خون در محدوده افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به کاهش خطر عوارضی مانند بیماری کلیوی و چشمی و آسیب عصبی کمک می کند. بنابراین بسیار مهم است که افرادی که مبتلا به دیابت هستند، سطح قند خون خود را بررسی کنند و با پزشکان همکاری کنند تا سطح آن را در محدوده سالم نگه دارند.

اشتراک این خبر در :