کیاپرس/رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بابیان اینکه این دانشگاه اقدامات جسورانه‌ای را در زمینه مدیریت سبز رقم زده است، گفت: برگزاری جشنواره دانشگاه بهره‌ور می‌تواند تلنگری برای حرکت جمعی در راستای تحقق مدیریت سبز در کشور باشد.

به گزارش کیاپرس از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی امروز یکشنبه، در جلسه ارایه تجارب برگزیده حوزه مدیریت سبز پنجمین جشنواره دانشگاه بهره‌ور که در تالار امام علی(ع) برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و تقارن این دهه با هفته بهره‌وری، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همه بخش‌های بهره‌وری با نگاهی مبتنی بر تعامل و بهره جستن از ظرفیت‌ها به صورت فزاینده دستاوردهایی داشته است.

وی یادآور شد: تجربه مدیریت سبز هم به عنوان یک راهبرد در جمع مدیران مطرح شد و طی ۱۰ ماه به صورت عملیاتی پیگیری شد.

وی با اشاره به ابعاد مفهومی مدیریت سبز تصریح کرد: در گذشته کمتر کسی در خصوص گرمای زمین و مشکلات زیست محیطی ابراز نگرانی می‌کرد و این دغدغه در فضای آکادمیک و ارگان‌های ذی‌ربط محسور بود، اما امروزه مدیریت سبز موضوعی فانتزی نیست و مولفه مهمی برای بقاست.

رییس دانشگاه در ادامه تاکید کرد: باید در بخش‌های سخت‌افزاری، نرم‌ افزاری، مدیریتی و منابع به موضوع مدیریت سبز توجه و تعهد ویژه داشت، چراکه اگر ترویج فرهنگ عمومی و عزم جمعی برای تحقق آن صورت نگیرد، حرکت انتزاعی مجموعه را شاهد خواهیم بود. باید نگاهی جامع‌نگر و حرکتی هماهنگ و هارمونیک حاکم باشد.

دکتر زالی با بیان اینکه تریبون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جشنواره دانشگاه بهره‌ور می‌تواند تلنگری برای حرکت جمعی در راستای تحقق مدیریت سبز در سطح کشور باشد، افزود: برنامه‌ریزی برای محافظت از محیط زیست، کمبود آب، گرمای زمین، مقابله با بیماری‌های نوپدید و بازپدید، مقابله با استفاده از آفت‌کش‌ها و تهاجم بشر به طبیعت بکر و زیست‌گاه گونه‌های طبیعی از وظایف هر سیستمی است تا از بروز بحران‌های آتی جلوگیری شود.

به گفته دکتر زالی، بر اساس گزارش‌ها ویروس کرونا از ۲۳ هزار سال قبل در منابع طبیعی جهانی وجود داشته است اما به دلیل درهم‌ریختگی اکوسیستم، بشر در سال‌های اخیر با این ویروس روبه‌رو شد.

رییس دانشگاه گفت: ویروس کرونا پایان بحران‌های جهان‌گیر نیست، بلکه سرآغاز تلخی برای بحران‌های بیشتر است.

وی اظهار کرد: در گذشته تمام دغدغه مراکز بهداشتی و درمانی ارایه باکیفیت خدمات و درمان تمام بیماران بود، البته که این وظیفه اصلی ماست، اما ارتباط و تاثیر ما بر روی محیط زیست در قالب مدیریت سبز نباید نادیده گرفته شود.

دکتر زالی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت ایجاد ساختمان‌های سبز، عنوان کرد: مطالعات نشان داده در مراکز بهداشتی و بیمارستانی که چارچوب مدیریت سبز اعمال شده و تهویه مناسب و نور طبیعی کافی وجود دارد، صد درصد بازدهی شناختی کارکنان افزایش می‌یابد.

رییس دانشگاه به مطالعه‌ای که در انجمن ساختمان سبز (Council house) استرالیا انجام شده، اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، در مراکز بهداشتی و درمانی با مدیریت سبز، به ازای هر تخت بیمارستانی ۳۱۵ گالون آب و ۱۰۳BTU انرژی صرفه‌جویی شده است.

وی یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، ۸۱۵ گیگاتن تولید مواد گلخانه‌ای کاهش یابد.

به گفته دکتر زالی، هفت مدل مدیریتی در حوزه مدیریت سبز در کشور وجود دارد که قابلیت پیاده‌سازی دارد، با بهره‌گیری از استاندارد این مدل‌ها یا بومی‌سازی مدل‌ها می‌توان گام‌های مهمی را در این راستا برداشت.

اشتراک این خبر در :