کیاپرس / هوا خوردن بیشتر زخم ها واقعاً مفید نیست زیرا زخم ها در واقع به مقداری رطوبت برای بهبودی مناسب نیاز دارند. هنگامی که زخم را بدون پوشش رها می کنید، می تواند سلول های تازه روی سطح را خشک کرده و روند بهبودی را کندتر و دردناک تر کند.

به گزارش کیاپرس از  سلامت نیوز به نقل از لایف ام دی، بحث دیرینه ای وجود دارد که آیا بهتر است زخم ها را در معرض هوا قرار دهید یا آنها را بپوشانید. اگرچه ممکن است به نظر شهودی به نظر برسد که اجازه دهید زخم ها نفس بکشند و آنها را در معرض هوا قرار دهید تا بهبودی سریع تر داشته باشند، اما حقیقت این است که زخم ها در واقع به مقداری رطوبت برای بهبودی مناسب نیاز دارند.

نپوشاندن زخم ها می تواند منجر به خشک شدن سلول های تازه روی سطح شود و به طور بالقوه باعث افزایش درد و روند بهبودی کندتر شود.

 

 

آیا باید زخم را در معرض هوا قرار دهیم؟

هوا خوردن بیشتر زخم ها واقعاً مفید نیست زیرا زخم ها در واقع به مقداری رطوبت برای بهبودی مناسب نیاز دارند. هنگامی که زخم را بدون پوشش رها می کنید، می تواند سلول های تازه روی سطح را خشک کرده و روند بهبودی را کندتر و دردناک تر کند.

به همین دلیل است که اکثر متخصصان توصیه می کنند زخم ها را مرطوب نگه دارید (اما نه بیش از حد مرطوب)

به عنوان مثال، پس از تمیز کردن زخم، معمولاً یک پماد آنتی بیوتیک موضعی را روی خراش یا بریدگی کوچک می‌مالند و روی آن را با گاز یا بانداژ می‌پوشانند. این روند به زنده نگه داشتن پوست جدید و سلول های دیگر کمک می کند و همچنین از ناحیه در برابر آلودگی، میکروب ها و هر گونه آسیب بیشتر محافظت می کند. به علاوه، این کار اغلب احساس راحتی بیشتری نسبت به باز گذاشتن زخم ایجاد می کند.

با این حال، مانند بسیاری از زمینه های پزشکی، استثنائاتی نیز وجود دارد. دلمه های خشک کوچک ناشی از بریدگی ها و خراش های جزئی را می توان بدون پوشش رها کرد؛ اما اگر نگران این هستید که یک زخم عمیق به نظر می رسد، آنطور که باید خوب نمی شود یا ممکن است عفونی شده باشد، مهم است که یک متخصص آن را بررسی کند. پزشکان می توانند زخم را معاینه کنند و مراقبت و درمان لازم را در اختیار شما قرار دهند.

 

 

چه مدت طول می کشد تا زخم ها خوب شوند؟

زمان بهبود زخم ها بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع و شدت زخم، سلامت کلی فرد و مراقبت مناسب از زخم می تواند بسیار متفاوت باشد.

به طور کلی، بریدگی ها و خراش های جزئی ممکن است حدود یک تا سه هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. زخم‌های عمیق‌تر یا مهم‌تر(مانند برش‌های جراحی یا پارگی‌های شدید) ممکن است به چندین هفته یا حتی ماه‌ها نیاز داشته باشند تا به طور کامل بهبود یابند.

زخم‌های مزمن یا پیچیده (مانند زخم‌های فشاری یا زخم پای دیابتی) ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا بهبود یابد که اغلب نیاز به درمان تخصصی و مراقبت‌های مداوم دارند.

 

 

چگونه می توان تشخیص داد که یک زخم در حال بهبود است؟

هنگامی که یک زخم شروع به التیام می کند، چندین علامت وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. در ابتدا ممکن است متوجه تشکیل لایه نازکی از پوست در سطح زخم شوید که اغلب شفاف یا صورتی رنگ است. این بافت نشان می دهد که سلول های جدید برای جایگزینی بافت آسیب دیده در حال رشد هستند. با پیشرفت بهبود، زخم ممکن است از نظر اندازه کوچکتر به نظر برسد و پوست اطراف ممکن است رنگ طبیعی تری به خود بگیرد.

به تدریج، لبه های زخم باید شروع به بسته شدن کنند و سد محکم تری در برابر عفونت تشکیل دهند. علاوه بر این، ممکن است وجود بافت گرانولاسیون را احساس کنید که به صورت بافت قرمز و برآمدگی در داخل زخم ظاهر می شود. این بافت با ایجاد یک پایه مغذی برای رشد پوست جدید به روند بهبودی کمک می کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که هر فرآیند بهبودی منحصر به فرد است و ظاهر زخم بسته به محل، اندازه و سایر عوامل می تواند متفاوت باشد. اگر در مورد پیشرفت بهبودی نگرانی دارید یا مشکوک به علائم عفونت هستید، توصیه می شود برای ارزیابی و مراقبت مناسب با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

 

 

چه زمانی باید از پوشاندن زخم خودداری کنید؟

پس از بهبودی زخم یا زمانی که آماده قرار گرفتن در معرض هوا برای بهبود سریعتر است، باید پوشاندن آن را متوقف کنید. به طور کلی، زخم ها باید برای مراحل اولیه بهبودی پوشیده شوند تا در برابر عفونت محافظت شوند و محیط مرطوبی فراهم شود که باعث بهبودی شود.

با این حال، چند موقعیت وجود دارد که ممکن است به فکر برداشتن پوشش محافظ باشید:

  • هنگامی که زخم به طور قابل مشاهده بهبود می یابد: اگر زخم کاملا بسته شده است و هیچ نشانه ای از عفونت وجود ندارد، می توانید پوشش را بردارید.
  • هنگامی که زخم خشک است: اگر زخم خشک شده و پوسته ای روی آن ایجاد شده است، اغلب برداشتن پوشش بی خطر است. با این حال، احتیاط کنید زیرا برداشتن زودهنگام پوشش یا دلمه می تواند روند بهبودی را مختل کند.
  • در صورت توصیه پزشک: اگر تحت مراقبت های پزشکی برای درمان زخم بوده اید، دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. آنها ممکن است زخم را ارزیابی کنند و به شما در مورد زمان برداشتن پوشش توصیه کنند.

اشتراک این خبر در :