کیاپرس / ریزپلاستیک‌ها از راه غذا، استنشاق و در مواجهه با پوست وارد بدن انسان می‌شوند.

به گزارش کیاپرس از سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، ریزپلاستیک‌ها همه جا وجود دارند، حتی در پلاک‌ها. پلاک یا همان رسوبات چربی در رگ‌های خونی گسترش می‌یابند و موجب بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شوند.

دکتر اریک توپول می‌گوید، طبق یافته‌های محققان ایتالیایی، افرادی که در پلاک خونشان (که عروق گردن را مسدود می‌کند) ریزپلاستیک دارند ۴ برابر بیشتر از افرادی که ریزپلاستیک ندارند با خطر حمله قلبی و سکته مواجه‌اند.

او می‌گوید: «حیرت‌انگیز است. سه دهه است که متخصص قلب‌ام اما هرگز تصور نمی‌کردم در رگ‌ها ریزپلاستیک وجود داشته باشد که باعث تصلب شرایین می‌شوند.»

این تحقیق در شماره اخیر مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

این پژوهش به‌رغم آنکه به تاثیر ریزپلاستیک‌ها بر سلامت پرداخته است، اما ثابت نمی‌کند که آن‌ها بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهند، زیرا ممکن است پای متغیرهای دیگری نیز در میان باشد.

انسداد رگ‌ها، به‌ویژه رگ‌های کاروتید گردن، نشانه شناخته‌شده‌ای برای سکته مغزی و بیماری قلبی است. هنگامی که پلاک‌ها در رگ‌های گردن متراکم می‌شوند یا آن‌ها را مسدود می‌کنند، خون کمتری به مغز منتقل می‌شود که گاهی به سکته مغزی یا حتی مرگ منجر می‌شود.

به گزارش یاهولایف،‌ یکی از راه‌های درمان برداشتن پلاک با جراحی است.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد تکه‌های کوچک پلاستیک، که برخی از آن‌ها بسیار ریزند، از راه غذا، استنشاق و در مواجهه با پوست وارد بدن انسان می‌شوند. این ریزپلاستیک‌ها در جفت، ریه‌ها، کبد، شیر مادر، ادرار و خون وجود دارند.

محققان ایتالیایی برای کشف ریزپلاستیک‌های رسوبات چربی، ریزپلاستیک موجود در پلاک‌هایی را که طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ از گردن ۲۵۷ بیماربرداشته شده بود آزمایش کردند.

از این تعداد، ۱۵۰ نفر، یعنی حدود ۵۸ درصد، مقادیر قابل اندازه‌گیری پلی‌اتیلن و در برخی موارد پلی وینیل کلراید داشتند.

پیش‌تر، تحقیقات نشان داده بودند که ذرات ریزپلاستیک و نانوپلاستیک موجب التهاب و سایر اثرات منفی در بدن می‌شوند.

محققان ایتالیایی با آزمایش نشانگرهای التهاب متوجه شدند در خون بیمارانی که سطوح ریزپلاستیک بالاتری داشتند نشانگرهای بیشتری وجود دارد.

با مطالعه ۳۴ ماهه روی بیماران مشخص شد که احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ در افرادی که نشانگرهای التهابی و ریزپلاستیک داشتند ۴.۵ برابر بیشتر از افرادی بود که این نشانگرها را نداشتند.

متخصصان توصیه می‌کنند که استفاده از پلاستیک و به‌ویژه کالاهای غیرضروری یک‌بار مصرف را کاهش دهیم.

اشتراک این خبر در :