کیاپرس /عضو هیأت علمی گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مهارت کنترل خشم یکی از ١۰ مهارت مهم زندگی است که نیاز به تمرین و آگاهی بیشتر دارد و در واقع یکی از نیازهای زندگی روزانه است.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر فرشاد شیبانی با اشاره به اینکه خشم به عنوان یک هیجان مفید در وجود ما انسانها قرار داده شده است که اگر به شکل درستی مدیریت شود، می توانیم از حقوق خود دفاع کنیم و به سمت پرخاشگری نرویم، خاطر نشان کرد: پرخاشگری در واقع به این معناست که خشم فرد منجر به آسیب رساندن به فرد یا محیط دیگری و یا حتی خود فرد شود.

وی با بیان اینکه پرخاشگری یک رفتار آسیب رسان است که برای کنترل خشم در قدم اول فرد باید به خودآگاهی برسد و این موضوع بدان معناست که از هیجان خشم آگاه باشد زیرا خشم گاهی آنقدر سریع فوران می کند که نمی توان فرصتی برای فکرکردن داشت ، گفت: از همین رو شناخت نشانه های بدنی خشم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ وقتی فردی خشمگین می شود تغییرات داغ شدن، گر گرفتگی، افزایش ضربان قلب، تند شدن تنفس، انقباض عضلات در بدن رخ می دهد.

دکتر شیبانی با بیان اینکه اگر نسبت به هیجان خشم آگاه باشیم بعد از شناسایی نشانه ها مدیریت خشم را نیز تمرین خواهیم کرد ، ابراز کرد:مدیریت خشم به دو شکل راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود.

وی ادامه داد: در خصوص راهکارهای کوتاه مدت می توان به ترک موقعیت برای جلوگیری از عصبانیت و بی احترامی به فرد مقابل اشاره کرد که البته باید علت ترک موقعیت به فرد مقابل توضیح داده شود تا در فرصت مناسب نسبت به این موضوع گفتگو شود.

دکتر شیبانی با اشاره به اینکه راهکار کوتاه مدت بعدی تنفس دیافراگمی یا شکمی است که هوا وارد قسمت پایین ریه می شود و شکم به سمت جلو می رود این کار باعث بهتر شدن ریتم تنفس می شود، اظهار کرد: تغییر موقعیت یکی دیگر از راهکارهای کوتاه مدت کنترل خشم است به نحوی که اگر نشسته اید برخیزید و اگر ایستاده هستید بنشینید.

وی خاطر نشان کرد: پرت کردن حواس به فعالیتهای روزمره مثل تماشای تلویزیون و چای ریختن می تواند در کنترل خشم مؤثر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه راهکار های بلند مدت در صورتی استفاده می شود که فرد مشکلی تکرار شونده در خانواده دارد که در این صورت باید راهکار حل مسئله را بیاموزد ، بیان کرد: در این چنین شرایطی موقعیتی را که خشگمین می شویم از قبل تصور کنیم و برای مدیریت شرایط برنامه ریزی کنیم ،علاوه براین کنترل موقعیت هایی که می تواند آستانه تحمل را کاهش دهد نیز اهمیت دارد که از آن جمله می توان به زمانی اشاره کرد که فرد دچار اُفت قند خون شده است بنابراین احتمال عصبانیت بیشتر است.

دکتر شیبانی با اشاره به اینکه برخی افراد و موقعیت ها خشم زیادی در ما ایجاد می کنند و در این کار سابقه قدیمی دارند ، گفت: در چنین شرایطی باید بیاموزیم به جای سرکوب کردن احساسات ، به شکل محترمانه و در قالب گفتگوی آرام بدون متهم کردن فرد مقابل درباره موضوع صحبت کنیم .

وی ادامه داد: یکی دیگر از تکنیک های طولانی مدت کنترل خشم، مهارت جرأت مند است بدان معنا که فرد حقوق خود را محترم بشمارد و به حقوق دیگران احترام بگذارد و سعی کند بدون پرخاشگری از حقوق خود به شکل آرام و منطقی دفاع کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مهارت ارتباطی و گفتگوی سالم به فرد این توان را می دهد که در پذیرش موقعیت و صحبت ما همکاری کند، همچنین می توان با تفکر خلاق قدرت حل مسئله را پیدا کرد البته در برخی از اوقات مشکلات روانپزشکی نیازمند یادگیری مهارتهایی از جمله کنترل خشم است که این کار با تمرین و ممارست به دست می آید.

اشتراک این خبر در :