اختصاصی – کیاپرس/فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت: زمانی که بافت کبد به هر دلیلی دچار التهاب شود به آن هپاتیت گفته می شود. این التهاب می تواند به لحاظ شدت از خفیف تا شدید متغیر باشد.

دکتر امیر انصاری در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس افزود: براساس شدت هپاتیت، فرد ممکن است بدون علامت یا دچار علائم خفیف تا شدید باشد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که بیماری هپاتیت حتی نوع خفیف آن، این ظرفیت را دارد در بلندمدت سبب آسیب پیشرونده کبد شود، بنابراین شناسایی بموقع و در مواقع لزوم درمان آن، ضروری است.

وی بااشاره به اینکه علل مختلفی می توانند باعث ایجاد هپاتیت شوند گفت: یکی از علل شناخته شده هپاتیت، هپاتیت های ویروسی مانند هپاتیت A و B و C و D و E هستند.

وی ادامه داد: کبدچرب از علل دیگری است که می تواند سبب ابتلا به هپاتیت شود. این موضوع با توجه به شیوع بالای کبدچرب در جامعه ما نیازمند توجه ویژه ای است، چرا که می تواند در درازمدت باعث بروز آسیب های کبدی جدی در فرد مبتلا گردد.

وی بیان داشت: مصرف داروها از علل دیگر ابتلا به هپاتیت می باشد. موضوعی که بایستی حتما مورد توجه قرار گیرد این است که مصرف داروهای گیاهی هم می تواند باعث ایجاد هپاتیت شود و حتی گاها باعث هپاتیت های شدید و نارسایی کبدی می شوند.

فوق تخصص گوارش و کبد توصیه اکید کرد که از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی پرهیز شود.

وی گفت: مصرف مشروبات الکلی از دیگر علل ایجاد هپاتیت است، هر چه مصرف الکل بیشتر و طولانی تر باشد احتمال ایجاد آسیب بیشتر است.نکته مهم این است که مصرف تفننی مقادیر نوشیدنی های الکلی هم با امکان ایجاد آسیب کبدی همراه است.

فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت: همچنین از علل دیگر ابتلا به هپاتیت، بیماری های ژنتیکی است.

اشتراک این خبر در :