کیاپرس /رییس انجمن متخصصین غدد ایران گفت: عدم مصرف نمک یددار برای هر خانواده این خطر را دارد که اختلالات رشد ذهنی، هوشی و عصبی در فرزندان آنها ظاهر شود.

به گزارش کیاپرس از خبرگزاری مهر، فریدون عزیزی به تأثیر منفی برخی از توصیه‌ های غیر کارشناسی فضای مجازی بر سلامت جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در زمینه بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم باورهای غلطی است که متأسفانه از طریق فضای مجازی در اختیار مردم ما قرار می‌گیرد.

وی گفت: مصرف نمک‌های غیریددار با اسامی نمک‌های سنتی، آبی، صورتی و…، سبب شده که درصدی از خانواده‌های ایرانی از منافع نمک یددار بهره مند نشوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اهمیت مصرف نمک یددار اشاره کرد و افزود: مصرف نمک یددار در سه دهه گذشته سبب شده کمبود ید جامعه برطرف شود و عوارضی مانند اثر کمبود ید در رشد عصبی و ذهنی جنین و کودکان و نوجوانان از بین برود.

وی افرود: همچنین در این سال‌ها ۹۰ میلیون ضریب هوشی به کودکان و نوجوانان اضافه شده، از بروز ۳۰ میلیون گواتر و هزاران اعمال جراحی تیروئید پیشگیری شده است.

عزیزی ادامه داد: عدم مصرف نمک یددار برای هر خانواده این خطر را دارد که اختلالات رشد ذهنی، هوشی و عصبی در فرزندان آنها ظاهر شود و اختلالات دیگر کمبود ید مانند کم کاری تیروئید و بزرگ شدن حجم تیروئید مجدداً ظاهر شود و به خانواده‌ها اکیداً توصیه می‌شود که فقط و فقط از نمک‌های تصفیه شده یددار استفاده کنند.

اشتراک این خبر در :