کیاپرس /سرپرست گروه ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریتی و اقتصادی سازمان غذا و دارو در رابطه ‌با میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران اظهار کرد: براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران بعد از کشورهای نپال و اروگوئه در مصرف آنتی بیوتیک در رتبه سوم قرار دارد.

به گزارش کیاپرس، آزیتا نبی‌زاده، در هفته آگاه‌سازی داروهای ضد میکروبی در یک لایو اینستاگرامی افزود: به لحاظ آمار جهانی متأسفانه کشور ما در مصرف آنتی‌بیوتیک موقعیت مناسبی ندارد.

وی یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۱۷ رویکرد خود را نسبت به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها عوض کرده و علی‌رغم رویکرد کمی نگاه کیفی را نیز به رویکرد خود نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها افزوده و برای پایش دقیق آنها طبقه‌بندی جدیدی را پیشنهاد کرده است.

وی افزود: براین‌اساس آنتی‌بیوتیک‌ها را به سه گروه تقسیم‌بندی کرده که نخستین آنها گروه اکسس است، گروه دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها گروه واچ هستند و گروه سوم که به آنها ریسر گفته می‌شود آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند.

نبی‌زاده بیان کرد: متأسفانه مصرف آنتی‌بیوتیک‌های گروه واچ که باید محافظت بیشتری از آنها انجام شود رتبه بالایی در جهان دارند و ۶۰ درصد آنتی‌بیوتیک‌های مصرفی ایران از گروه آنتی‌بیوتیک‌های گروه واچ هستند.

وی ادامه داد: اگر روند مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌ها را در ایران مقایسه کنیم خواهیم دید که آنتی ‌بیوتیک ‌های سفکسیم و آزیترومایسین، بالاترین رتبه را از منظر مصرف آنتی‌بیوتیک دارند که هر دو از گروه واچ هستند و باید با احتیاط از آنها استفاده کرد.

اشتراک این خبر در :