کیاپرس /رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع دیابت در کشور بالاست و روند همچنان افرایشی است.

به گزارش خبرنگار کیاپرس؛ افشین استوار روز دوشنبه در نشست خبری در آستانه روز جهانی دیابت ( ۲۳ ابان) که در محل پژوهشگاه برگزار شد، افزود: براساس آخرین پیمایش عوامل خطر غیرواگیر که سال ۱۴۰۰ در کشور انجام شده، شیوع دیابت براساس قندخون ناشتا نزدیک ۱۴ درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: این درصد نسبت به ۵ سال پیش یعنی سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافت به عبارتی شیوع دیابت از کمتر از ۱۱ درصد به حدود ۱۴ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: این درصدها نشان می دهد که هم شاهد شیوع بالای دیابت و هم روند افرایشی آن در کشور هستیم.

استوار افزود: درحالیکه براساس سندملی کنترل وپیشگیری بیماری های غیرواگیر هدف گذاری شده تا سال ۱۴۰۴ شیوع دیابت به وضعیت پایدار برسد، یعنی روند افزایشی بیماری متوقف شود.

وی بیان داشت: متاسفانه تاکنون کشور موفق نبوده که به این هدف دست پیدا کنیم و باید تلاش بیشتری انجام گیرد.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۲۵ درصد جمعیت بزرگسال کشور پیش دیابت دارند و در معرض ابتلا به این بیماری و عوارض ناشی از آن هستند که می توان با اطلاع رسانی و سبک زندگی سالم از بروز آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه دیابت یکی از شایع ترین اختلالات متابولیک است، گفت: هزینه های بسیار زیادی را به مردم و نظام سلامت وارد می کند.

استوار افزود: پیش بینی می شود حدود ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به دیابت مبتلا هستند و این روند افرایشی است و پیش بینی می شود تا ۲۰۴۰ میلادی به بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون نفر برسد.

اشتراک این خبر در :