کیاپرس /مدیر برنامه جامع سکته مغزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سن ابتلا به سکته مغزی ۱۰ سال کاهش یافته است، گفت: با توجه به روند افزایشی میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، شعار روز جهانی امسال این بیماری” همه با هم قوی تر از سکته مغزی هستیم” انتخاب شده است که نشان دهنده اراده جمعی جهت کنترل وکاهش این بیماری است.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی، دکتر مهدی فرهودی افزود: در سال ۲۰۲۳ از هر ۴ نفر یک نفر دچار سکته مغزی می شود.

وی با اشاره به اینکه سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران است ، افزود: روزانه در کشور ما ۳۰۰ نفر بعلت سکته مغزی جان خود را از دست می دهند.

وی با تاکید بر اهمیت اقدام سریع در صورت وقوع این بیماری تاکید کرد: در ۸۰ تا ۹۰ درصد مواقع اقدام به موقع موجب نجات جان بیماران است و اگر درزمان طلایی اقدامات صحیح پزشکی انجام شود ما شاهد کاهش بسیار زیاد تعداد فوتی های این بیماری خواهیم بود.

گفتنی است شایعترین علائم سکته مغزی اختلال ناگهانی حرکت در یک نیمه بدن، اختلال گفتاری و افتادگی صورت است که چنانچه در اولین زمان ممکن با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود احتمال مرگ ومیر یا عوارض بیماری به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

اشتراک این خبر در :