کیاپرس /سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل به شمار می روند و عدم توجه به میزان مصرف دارو، مصرف داروها در تاریکی، همراه با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه داروها، می تواند منجر به مسمومیت های دارویی شود.

دکتر علی روحبخش در گفتگو با وب دا با بیان اینکه یکم الی هفتم آبان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است، اظهار کرد: مسمومیت دارویی را شایع ترین علت مراجعه به بخش مسمومین بیمارستانهای کشور عنوان کرد.
 
وی با تأکید بر اجتناب از مصرف خودسرانه داروها، افزود: مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد خصوصاً کودکان و افراد مسن کشنده باشد.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: همه ساله نزدیک به ۶۰ درصد از تماسهای مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور مربوط به مسمومیت های دارویی بوده است که رقم بالا و قابل تأملی است و در آمار بدست آمده از مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه مشهد، کماکان درصد بالایی از مسمومیت ها یعنی در حدود ۶٢ درصد از کل مسمومیت های ثبت شده در این مرکز به مسمومیت دارویی تعلق دارد.

وی در خصوص مسمومیت های دارویی در کودکان گفت: این نوع از مسمومیت اغلب اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودک و یا اشتباه والدین رخ می دهد، نزدیک به ۴۰ درصد از کودکان زیر ۶ سال مسموم ارجاع داده شده به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه مشهد، در طی سالهای ١٣٩٨ تا ١۴۰٢ به صورت اتفاقی در اثر مصرف داروها (و اغلب داروی متادون) مسموم شده بودند.

اشتراک این خبر در :