وظیفه نظام آموزشی، اشتغالزایی نیست

image_pdfimage_print

 

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌های کشوربا اشاره به اینکه منظور از کارآفرینی در دانشگاه‌ها ارزش آفرینی است و محدود به هیچ رشته و گرایشی نیز نیست، گفت: مسئولان وقتی بحث از کارآفرینی در دانشگاه‌ها می‌شود فورا بحث اشتغال را به ذهن می‌آورند ولی باید به این نکته توجه کرد که وظیفه نظام آموزشی به هیچ عنوان اشتغالزایی نیست و هدف اصلی کارآفرینی در دانشگاه‌ها توجه به سرمایه‌های فکری و پرورش ایده‌ها است.

به گزارش کیاپرس، علیرضا اللهیاری با بیان   اینکه بحث نوآوری و خلاقیت حرف اول را در توسعه کشورهای جهان می‌زند، گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اگر بتوانند در کنار استاد بودن کاسب هم باشند یک قدرت محسوب می‌شوند زیرا استادی که کارآفرین نباشد چگونه می‌تواند دانشجوی کارآفرین تربیت کند.

وی افزود: در کشور سوئد 62 درصد از مقالات پژوهشی در زمینه‌های مرتبط با صنعت است و در کشور آمریکا این رقم به 50 درصد رسیده است ولی در کشور ما این رقم تنها چیزی حدود یک درصد است.

اللهیاری  ادامه داد: کشور ما رتبه هفدهم را در زمینه‌های علمی دارد اما در رتبه 148 از نظر کسب و کار قرار دارد و کاهش دادن این شکاف میان علم و عمل از دل نظام آموزشی بیرون می‌آید و با گسترش شرکت‌های دانش بنیان با رشد و توسعه بالا می‌توان به این هدف رسید.

 

* 22 درصد ا فارغ التحصیلان دانشگاهی در مازندران بیکار هستند

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه مازندران نیز دراین همایش، با اشاره به اینکه علم باید به فناوری، و فناوری باید به محصول تبدیل شود  افزود:  محصول باید تجاری­ سازی شده و وارد جامعه شود و برای کشور ثروت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تولید کند.

حسنعلی آقاجانی ادامه داد: محرک‌های ارتباط دانشگاه و جامعه یا صنعت دو نوع است، نخست فشار دانش و تکنولوژی تولید شده در دانشگاه‌ها و دوم کشش و تقاضای بازار برای خرید دانش و تکنولوژی دانشگاه‌ها است.

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه مازندران گفت: واقعیت این است که صنایع و دانشگاه‌های ما آن گونه که باید یکدیگر را قبول ندارند و نمی‌توانند انتظارات یکدیگر را تأمین کنند، چون متناسب با نیازهای همدیگر شکل نگرفتند پس باید صنعت‌سازی کنیم و از طریق بسترسازی ساختاری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را در اولویت قرار دهیم تا آنها پس از 42 ماه خود به صنعت تبدیل شوند.

آقاجانی در ادامه اظهار داشت: پیتر دراکر دانشمند بزرگ و فقید مدیریت می­گوید “بهترین راه پیش­بینی آینده، ساختن آینده است” و این یعنی آینده را نمی‌توان دقیقاً پیش­بینی کرد، حتی با مدل‌ها و الگوهای دقیق موجود نیز نمی‌توان آینده را به صورت دقیق و به دور از خطا برآورد کرد بنابراین باید برای آینده ارتباط بین دانشگاه و جامعه یا صنعت و تجاری­سازی دانش و تکنولوژی تولید شده برنامه­ریزی کرد و آن طور که دوست داریم آن را بسازیم.

دبیر علمی همایش ملی کارآفرینی و رقابت‌پذیری در پایان گفت: هم اکنون 22 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان مازندران بیکار هستند که این رقم در میان افراد عادی تنها 11 درصد است که این موضوع اهمیت لزوم توجه به کارآفرینی در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

ح.م

این سایت توسط سید حسن موسوی کیاسری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های خبری فعالیت می کند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo