کیاپرس: دادستان مرکز استان گلستان با ورود به هنگام به موضوع زباله در جنگل هیرکانی “دلند” در شرق استان، دستور توقف فعالیت این سایت با هدف نجات جنگل هیرکانی را صادر کرد. او همچنین خواستار بازخواست عاملان این تخلف شد.

ورود به هنگام دادستان مرکز گلستان به موضوع زباله های جنگل هیرکانی "دلند"

یه گزارش کیاپرس از تنها دو روز پس از انتشار کلیپی از “سایت زباله دلند” در شرق استان گلستان و در قلب جنگل های هیرکانی منطقه، محمود اسپانلو دادستان گرگان به موضوع ورود کرده و دستور توقف فعالیت این سایت از حاشیه جنگل هیرکانی دلند را داد. او خواستار بازخواست عاملان این فعالیت غیرقانونی شد و تاکید کرد که ارزش جنگل های هیرکانی برای ادامه حیات شهروندان و عامه مردم آنقدر زیاد است که نمی توان درباره متخلفان آن، سهل انگاری کرد.

اقدام به موقع دادستان مرکز گلستان از این منظر قابل توجه است که اگر انجام نمی شد می توانست پدیدآورنده “سراوان” دیگری اینبار در شرق هیرکانی باشد؛ به گونه ای که کار از کار بگذرد و بخش هایی از جنگل های ارزشمند این استان تبدیل به زباله دانی شده و ساکنان گلستان از برخورداری از ارزش های اکوسیستمی آن محروم شوند.

کارشناسان برای جنگل، بیش از ۲۰ کاربرد عنوان می کنند که تولید اکسیژن، ترسیب کربن، تولید و ذخیره آب برای مناطق پایین دست، مقابله با سیلاب و کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، مقابله با گردوغبار و ریزگرد، مقابله با طوفان، تعدیل آب وهوا، مقابله با بیماری های اعصاب وروان، طبیعت گردی و دیگر کارکردهاست.

جنگل‌های هیرکانی نوار سبزی است که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده‌اند. نام این جنگل‌ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می‌شد، گرفته‌ شده است. حدود ۲۵ درصد جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان و متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری در این محدوده واقع شده است.

جنگل‌ های هیرکانی در بخش جنوب دریای خزر و حاشیه رشته‌کوه‌های البرز

با تنوع زیستی، گونه‌های نادر و منحصربه ‌فرد گیاهی و جانوری به عنوان فسیل زنده یا موزه‌ طبیعی جنگل های جهان یاد می‌شود؛ چرا که بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها امروز منقرض شده و تنها به ‌صورت فسیل در اروپا یافت می‌شود.

شواهد علمی نشان می‌دهند که سابقه تاریخی این جنگل‌ها به دوران سوم زمین‌شناسی و عصر ژوراسیک یا همان عصر دایناسورها می رسد؛ عصری که تمام جنگل های پهن برگ روی کره زمین یخ زده و نابود شدند؛ اما جنگل‌های هیرکانی ایران که به دلیل قرار گرفتن بین رشته‌ کوه‌های البرز و دریای خزر از اقلیم معتدل‌تری برخوردار بودند، به حیات خود ادامه دادند. درست به همین دلیل، از جنگل های هیرکانی ایران، به عنوان مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود.

تنوع گونه‌های گیاهی در هیرکانی تا آنجاست که بیش از ۸۰ گونه درختی پهن‌برگ، ۴ گونه سوزنی‌برگ و ۵۰ گونه درختچه‌ای تاکنون در این منطقه شناسایی‌شده است. از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی در جنگل‌های هیرکانی در بین درختان می‌توان از راش، بلوط، انجیلی، ممرز، توسکا، نمدار، افرا، سرخدار، نارون، بارانک، زبان‌گنجشک، لرگ و در بین گونه‌های درختچه‌ای به شمشاد، انار، آلوچه وحشی، ولیک، گالش، جل، ازگیل، خاس، انگور، سیاه تنگرس طبی و برخی دیگر نام برد که زیستگاه گونه های کمیاب و ارزشمند جانوری از جمله پلنگ، خرس، مرال، کل و بز، قوچ ومیش، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال، سیاه گوش، راسو، سنجاب، سمور، عقاب، دال یا کرکس، دارکوب، سنقر سفید، توکا، سینه سرخ، کبک، قرقاول، جغد، سار، سهره، بلدرچین و … اشاره کرد.

این جنگل ها در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۱۹ مصادف با ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸ با شماره ۱۵۸۴ به‌عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران در چهل‌وسومین اجلاس “کمیته میراث جهانی یونسکو” در باکو آذربایجان، در فهرست جهانی به ثبت رسیده است که از ۲ میلیون هکتار مساحت جنگل هیرکانی، در حدود ۲۵ درصد در استان گلستان واقع‌شده است.

اشتراک این خبر در :