کیاپرس / با شمارش معکوس برای استقبال از ماه مبارک رمضان، روزه‌داران نیاز دارند تا بدن خود را برای روزه گرفتن آماده کنند و برای این کار چند روز و یا هفته مانده به آغاز ماه رمضان باید بدن خود را به نظام غذایی جدید عادت دهند.

به گزارش کیاپرس از شفقنا، «غنوه زبیر»، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: بهتر است آماده کردن بدن خود برای ماه مبارک رمضان را دو هفته پیش از آغاز این ماه شروع کنیم تا در ماه رمضان دچار مشکلات و عوارض پزشکی و یا روانی نظیر سردرد و خشم و عصبانیت نشویم.

روزهای نخست ماه رمضان با عوارضی نظیر سردرد همراه است که به خاطر کمبود آب بدن، حذف کافئین و پایین آمدن قند خون اتفاق می‌افتاد، برای جلوگیری از بروز این عوارض، این متخصص تغذیه توصیه می‌کند: یک یا دو هفته قبل از شروع روزه‌داری باید به تدریج مصرف روزانه کافئین نظیر قهوه و چای را کاهش دهیم برای مثال شمار فنجان‌های قهوه و یا چایی که در روز می‌نوشیم را از سه فنجان به دو و سپس یک فنجان کاهش دهیم یا حتی می‌توان قهوه غنی از کافئین را با قهوه بدون کافئین جایگزین کرد.

زبیر افزود: افرادی سیگاری هم از عوارض کاهش نیکوتین که همراه با خشم و عصبانیت است، طی ماه رمضان رنج می‌برند زیرا نیکوتین موجب افزایش ترشح دوپامین از مغز می‌شود و به همین خاطر است که کشیدن سیگار فرد را ارضا می کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که چون بدن به مرور نسبت به این ماده تحمل پیدا می کند، میزان مصرف باید افزایش پیدا کند تا میزان دوپامین ترشح شده اثر خودش را داشته باشد. در نتیجه، اثرات تخریبی بیشتری را به همراه خواهد داشت. زمانی که چنین حالتی رخ می‌دهد، وقتی که اثر نیکوتین از بین برود، احساس خستگی و افسردگی سراغ فرد می‌آید و احتمال بروز علائمی از بی خوابی و سردرد و تغیر رفتار افزایش خواهد یافت لذا باید به تدریج تعداد مصرف سیگارها در روز را را کاهش داد تا عوارض ناشی از آن طی روزهای روزه‌داری کم شود و حتی فرصتی برای ترک نهایی آن فراهم شود.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: برای کاهش تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان بهتر است یک هفته تا ۱۰ روز قبل از شروع این ماه، حجم غذای مصرفی به تدریج کم شود.این کار سبب کاهش سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن شده و موجب می شود بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه داری عادت کند همچنین با مصرف آب کافی در ماه رمضان، دوش آب سرد و مصرف غذاهای مناسب و میوه و سبزیجات می‌توان با تشنگی و خشکی بدن و عوارض ناشی از آن نظیر سردرد و احساس درد در بدن مقابله کرد.

غنوه افرادی که به بیماری‌هایی نظیر بیماری قلب و قند دچار هستند، توصیه کرد به پزشک معالج خود مراجعه کنند زیرا آنها آگاهی و اطلاع کاملی از وضعیت جسمانی آن دارند و می‌توانند به آنها مشورت دهند که روزه گرفتن برای آنها مناسب است یا ضرر دارد.

وی در پایان گفت به روزه‌داران توصیه می‌شود، به هنگام افطار به طور متعادل غذا بخورند و برای وعده سحری، غذایی سالم و کم‌چرب انتخاب کنند همچنین متاسفانه یکی از اشتباهات رایج در ماه رمضان حذف وعده سحری است در حالی که این کار باعث افزایش احساس تشنگی و گرسنگی در طول روز می‌شود لذا توصیه می‌شود که در این وعده از میوه و سبزیجات استفاده شود تا در طول روز کمتر احساس تشنگی شود، نوشیدن آب کافی هم در فواصل بین افطار و سحر برای جلوگیری از تشنگی موثر است و نکته آخر که در ماه مبارک رمضان برای بیشتر روزه ‎داران اتفاق می‌افتد تغییر الگوی خواب است که گاه موجب خستگی و کسالت در طول روز می‌شود. براین اساس روزه‌داران باید دقت کنند در طول شبانه‌روز خواب کافی و مناسب داشته باشند.

اشتراک این خبر در :