مردم درآخرین شب چهارشنبه سال شعله‌های آتش را روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند تا غم و غصه‌ها را از خود و اعضای خانواده‌شان دور کنند

بده‌بستان غصه و شادی با آتش از دیرباز مرسوم بوده و به یکی از خاطرات مردم تبدیل شده است اما امروزه تلخی‌های این مراسم بر اثر افراط و بی‌دقتی عده‌ای دامن مردم را می‌سوزاند.

سال‌ها قبل مردم پشته‌های خار می‌خریدند و با فرارسیدن شب از این پشته‌ها آتش می‌ساختند تا هر یک از اعضای خانواده با رد شدن از روی شعله‌های آتش آرزویی کند.

با گذشت سال‌ها در شکل ظاهری اجرای چهارشنبه سوری تغییراتی ایجاد شده اما آنچه هنوز پابرجا مانده پریدن از روی شعله‌ آتش است و تغییرات صورت گرفته اما چهارشنبه‌سوری را به میدان جنگ تبدیل کرده جنگی که در آن همسایه‌ها و دوستان قربانی می‌شوند.

 

*رهگذران در معرض آسیب‌اند

براساس آمارها تماشاچیان و رهگذران بیشترین قربانیان آسیب‌های چهارشنبه سوری هستند. دکتر محمود جباروند، رئیس بیمارستان فارابی، می‌گوید: متأسفانه بیش از 60درصد قربانیان آسیب‌های چهارشنبه‌سوری را تماشاچیان به‌خصوص کودکان و افراد سالمندان تشکیل می‌دهند بنابراین افراد توجه داشته باشند در چهارشنبه آخر سال از تردد غیرضروری در خیابان‌ها پرهیز کنند و به هیچ وجه حتی به‌عنوان تماشاچی نیز در صحنه آتش بازی حاضر نشوند. او با تأکید بر اینکه چشم حساس‌ترین عضو در حوادث چهارشنبه سوری است گفت: متأسفانه بیشترین آسیب‌ها و صدمات در شب چهارشنبه آخرسال به چشم وارد می‌شود، به‌طوری‌که در بسیاری از آسیب‌های چشمی درصدی از بینایی فرد آسیب‌دیده از دست رفته و اگر بهترین ترمیم‌ها و جراحی‌ها نیز روی چشم صورت بگیرد باز هم 60تا 70درصد بینایی از دست می‌رود.

 

*نیاز به مجوز وزارت دفاع

آمار‌ها نشان می‌دهد چهارشنبه آخر سال 91بیش از 1900حادثه رقم زد. بر این اساس زخم، پارگی و بریدگی شایع‌ترین نوع آسیب بود و سوختگی درجه یک و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. بیشترین نواحی آسیب بدن به‌ترتیب دست و چشم بوده است.

در این میان هرچند هیچ ‌وسیله آتش‌زایی را نمی‌توان استاندارد دانست اما لازم است خانواده‌ها فرزندان خود را در تهیه مواد آتش‌بازی مناسب از مراکز قانونی عرضه آن همراهی کنند تا شاهد نتایج مخرب نباشند. براساس قانون مجازات و قاچاق اسلحه و مهمات، ساخت و تولید یا واردات و فروش عمده مواد محترقه‌ و اقلام نورافشانی بدون مجوز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ممنوع است. روزنامه‌ رسمی با انتشار نکته‌ فوق فهرستی از مواد محترقه بی‌خطر را منتشر کرده است. بر این اساس شمعک جرقه‌زن، آبشار، ستاره جادویی، فرفره، کهکشان، آبشار دستی، ‌آبشار سرد، ‌چلچله تولید شرکت نارگستر اصفهان و شرکت بازرگانی ناریه سپهر (شمعک جرقه زن) بروجن ازجمله مواد محترقه‌ کم خطر برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری معرفی شده‌اند.

 

*قانون‌شکنان تا آخر نوروز مهمان ناجا هستند

افرادی که در چهارشنبه آخر سال هنجارشکنی کرده دستگیر می‌شوند و خودروهایی که در معابر اصلی ایجاد راهبندان و مزاحمت کنند توقیف شده و تا پایان تعطیلات نوروزی مهمان ناجا هستند. سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با اعلام این خبر گفت: نگاه نیروی انتظامی به چهارشنبه آخر سال نگاهی امنیتی نیست بلکه نگاهی اجتماعی است پس باید توجه داشته باشیم هر موضوع اجتماعی ناهنجاری‌هایی نیز دارد. مردم ما درخصوص جشن‌های چهارشنبه آخر سال نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند و همین باعث کاهش تلفات و مصدومان حوادث شده است.

رادان از والدین خواست تا در کنار فرزندان خود باشند و آنها را همراهی کنند؛ چهارشنبه آخر سال کوچه محور اس

اشتراک این خبر در :