کل هواپیماهای مسافربری ایران چقدر می‌ارزد؟

از سوی دیگر ، هواپیماهای ارزان و قدیمی، سوخت بیشتری نسبت به هواپیماهای مدل بالاتر مصرف می کنند. مثلاً فوکر ۱۰۰ های قدیمی به ازای هر مسافر در یک ساعت پرواز ، ۱۵ لیتر بیش از هواپیماهای مشابهی که ۱۰ سال از آنها جوان ترند مصرف می کنند. هر لیتر بنزین هواپیما نیز هزار تومان است. حال این عدد را ضرب کنید در تعداد پروازها و مسافران و مجموع هواپیماهای ایرلاین ها تا مشخص شود که چه رقم شگفت انگیزی، فقط به خاطر قدیمی بودن هواپیماها بر صنعت هواپیمایی و مردم تحمیل می شود.

این عدد و رقم ها را ایرلاین ها نیز می دانند و متوجه هستند که اگر هواپیماها را حتی در محدوده تحریم ها ، نو نوار کنند، میلیاردها تومان به سودشان است ولی وقتی مجبورند به قیمت های مصوب بلیت بفروشند، از آن طرف هم می روند و با بضاعت اندک مالی، به جای هواپیمای مثلاً ۲۰ میلیون دلاری (دست دوم)، هواپیمای ۲۵ ساله (دست چندم) می خرند به بهایی بسیار نازل تر … که عاقبت این هواپیماها نیز مشخص است.

کل هواپیماهای مسافربری ایران، کمی بیشتر از ۳ هزار میلیارد تومان می ارزند که معادل قیمت ۴ تا ۶ هواپیمای مسافربری ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفره نو هست.

وقتی برخی ایرلاین ها ، با یک سوم هواپیماهای خود می پرند و بقیه پرنده هایشان در آشیانه ها زمینگیر شده اند و خاک می خورند، مشخص است که کل هواپیماهای ایران، به اندازه گوشه ای از فرودگاه استانبول یا امارات هم نمی ارزد./مشرق