سه نوع محصول جدید در ۲٫۵ سال آینده به بازار

هاشم یکه زارع روز سه شنبه در آیین آغاز بکار خط تولید وانت آریسان(پی.یو.وان) و توقف خط تولید پیکان وانت در تبریز، افزود: در تاریخ خودروسازی کشور تاکنون سه خودرو سواری سمند، تیبا و رانا طراحی و تولید شده است و برای هدف قراردادن بازارهای خودرو و رقابت با خودروهای خارجی و چینی در بازار داخلی به دنبال محصولات جدید هستیم.
وی اظهار کرد: اگر اقدام جدی در خصوص تولید محصولات جدید و جلب توجه مشتریان انجام نشود، باید بازار ایران را تقدیم چینی ها کنیم، اما برنامه ریزی شده تا سهم ۵۴درصدی ایران خودرو در بازار ایران که امسال ۱۷ درصد افزایش یافته سال آینده به ۶۰ درصد برسد.
یکه زارع گفت: با خودروسازهای خارجی بزرگ رنو و پژو فرانسه و سوزوکی ژاپن کار می کنیم و به زودی یک شرکت خوب اروپایی دیگر به این جمع اضافه خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر کیفی گرایی در تولید خودرو خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۴ از سه میلیون خودرویی که قرار است در ایران تولید شود، یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه سهم ایران خودرو است که حداکثر ۵۰ درصد این تعداد با مشارکت خودروسازهای خارجی انجام می شود.
یکه زارع افزود: برای تولید خودرو در ایران با پژو کار می کنیم که باید ۳۰ درصد محصولات تولیدی صادر شود.
وی همچنین در خصوص ایران خودرو تبریز گفت: نزدیک به ۹۰ هزار دستگاه خودرو در این شرکت تولید می شود.
مدیرعامل ایران خودرو تبریز نیز گفت: وانت آریسان خودرو کاری است که به ازای تولید هر دستگاه آن برای یک و نیم نفر شغل ایجاد می شود.
غلامرضا صادقیان افزود: تا کنون ایران خودرو تبریز ۵۶۲ هزار دستگاه وانت باردو (پیکان وانت) روانه بازار کرده که امسال نیز ۱٫۵ برابر نسبت به پارسال افزایش تولید داشته و توانستیم رکورد تولید پنج دستگاه خودرو در ساعت را به ۲۵ دستگاه و به ۶۰۴ دستگاه در روز افزایش دهیم.
وی در خصوص محصول جدید وانت آریسان اظهارکرد: این خودرو بومی سازی شده و موتور، گیربکس و اکسل آن در منطقه تولید می شود.
مدیر طرح وانت آریسان نیز در این آیین گفت: این طرح از سال ۹۱ آغاز شده و بدنه آن در تبریز و تهران ساخته می شود.
اکبرزاده افزود: تولید آریسان با هدف حفظ بازار خودرو باری سبک کشور انجام شده و منطبق با استانداردهای روز است که توانسته ۳۶ آزمایش اصلی اجباری خودرو در ایران و خارج از کشور را با موفقیت پشت سر بگذارد.
وی گفت: امکان تغییر در اتاق بار این وانت دوگانه سوز وجود دارد و کپسول آن نیز فضا اشغال نکرده و زیر اتاق بار تعبیه شده است.
وی اظهار کرد: دانش فنی ساخت هم بندی درهای وانت در گروه صنعتی ایران خودرو انجام و با اینکار ۶۰۰ هزار دلار در این طرح صرفه جویی صورت گرفته است.
اکبرزاده اضافه کرد: دستیابی به دانش فنی ساخت سپرهای پلاستیکی خودرو از دیگر دستاوردهای تولید این خودرو ایرانی ۷۵۰ تا ۸۳۰ کیلوگرمی(نوع بنزینی) است.
همچنین در این آیین و در مراسمی خط تولید پیکان وانت با حضور معاون انسانی سازمان محیط زیست و معاون سازمان ملی استاندارد ایران متوقف شد.
با توقف خط تولید پیکان وانت، این خودرو به موزه تاریخ خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو پیوست و خط تولید وانت آریسان (پی.یو.وان) امروز در شرکت ایران خودرو تبریز راه اندازی شد.
وانت آریسان بر روی پلت فرم پژو ۴۰۵ طراحی و دارای موتور ۱۷۰۰ سی سی چهار سیلندر است.
این خودرو در دو نوع بنزینی و پایه گازسوز با ترمز ضد قفل هیدرولیک، فرمان هیدرولیک با قابلیت تاشو و گیربکس پنج دنده ارایه می شود.