رتبه پنجم وزارت بهداشت به عنوان پاسخگوترین دستگاهها در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

کیاپرس : سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گامی اساسی در راستای تحقق اهداف شفافیت، پاسخگویی و دولت الکترونیک به شمار می‌رود. این سامانه با تکیه بر مفاد قانون مربوطه، بستری فراهم آورده تا شهروندان بتوانند به‌سرعت و بدون واسطه به اطلاعات عمومی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی دسترسی پیدا کنند. از طریق این پلتفرم، نهادهای دولتی موظف شده‌اند تا اطلاعات مربوط به ضوابط، آیین‌نامه‌ها، آمار و سایر اسناد غیر شخصی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار عموم قرار دهند؛ امری که موجب افزایش اعتماد عمومی و مشارکت فعال در نظارت بر عملکرد دولت می‌شود. این ابتکار نه تنها موجبات شفافیت و کاهش فساد اداری را فراهم می‌آورد، بلکه راه را برای ارتقای سطح خدمات عمومی و تحقق اهداف دولت الکترونیک هموار می‌کند. سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با ایجاد ارتباط مستقیم میان شهروندان و دستگاه‌های اجرایی، نقش مؤثری در تحقق دسترسی برابر به اطلاعات و ارتقای استانداردهای پاسخگویی ایفا می‌کند.

به گزارش کیاپرس به نقل از  وبدا، دکتر سید حسین موسوی، مسئول سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشریح گزارش این سامانه از تاریخ ۲۰ آبان ماه تا ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۳، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس اهدافی نظیر لزوم شفافیت، تامین حقوق، تکریم و افزایش رضایتمندی آحاد جامعه، کوتاه کردن زمان و مراحل کاری، افزایش بهره وری، کاهش فساد اداری، انجام یک تکلیف قانونی، تسهیل در دسترسی به اطلاعات و دستیابی به شاخصه های دولت الکترونیک، لایحه ای را تحت عنوان انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را در تاریخ ۶ بهمن ۸۷ به تصویب رساند.

وی افزود: بر اساس مواد این قانون بطور کلی هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی شامل اطلاعات غیر شخصی نظیر ضوابط و آیین نامه ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری را دارد، مگر مواردی را که قانون منع کرده و یا درخواست فردی متضمن افشای اطلاعات شخصی سایرین و یا دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه دستگاه های اجرایی باشد. به استناد قانون یاد شده مؤسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند.

وی تصریح کرد: در بازه زمانی۲۰ آبان ماه تا ۱۳ بهمن ماه، اقداماتی نظیر مکاتبه و جمع آوری لیست رابطین معاونت، سازمان، دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی جهت معرفی نماینده، مکاتبه با سازمان، دانشگاه و دانشکدهای علوم پزشکی به جهت اخطار به روزسانی سامانه و برگزاری جلسات مستمر و پیگیری و تعامل مداوم با دبیرخانه سامانه به جهت مشاوره و رفع مشکل و پاسخگویی برای موارد شکایت شده، بوده است.

دکتر موسوی بیان کرد: همچنین در این مدت، وزارت بهداشت در زمینه درصد پاسخگویی در میان دستگاههای اجرایی از ۷۹ به ۹۱ درصد رسیده و به ۸۲ درخواست سررسید شده در گذشته پاسخ داده است.

وی افزود: تعداد موارد شکایت شده در خصوص عدم پاسخگویی به اطلاعات درخواستی از ۱۰۹ مورد به ۷۴ مورد کاهش یافته است و امیدواریم این تعداد با تلاش، همت و تعهد معاونت ها به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر وزارت بهداشت در این سامانه، به عنوان پردرخواست ترین دستگاه در میان ۲۶۸۴ دستگاه متصل به سامانه، رتبه ششم و به عنوان پرپاسخ ترین دستگاه در میان ۲۶۸۴ دستگاه های متصل به سامانه، رتبه پنجم را دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷ دانشگاه علوم پزشکی و برخی سازمان های تابعه وزارت بهداشت هنوز به سامانه متصل نشده اند، افزود: وضعیت سازمان، دانشگاه و دانشکده هایی که تاکنون به سامانه متصل نبوده اند نیز پیگیری شده تا هرچه سریعتر به این سامانه متصل شوند.

دکتر موسوی ادامه داد: لیست سازمان و دانشگاه و دانشکده هایی که ضعیف ترین عملکرد را در زمینه پاسخگویی به مکاتبات داشته اند و تلاشی برای بهبود وضعیت خود نمی نمایند تا پایان سال اعلام خواهند شد.

مسئول سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت بهداشت، درخصوص دستگاه ها و سازمان های مرتبط با وزارت بهداشت که پاسخگویی ۱۰۰ درصدی داشته اند، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی سیرجان، اردبیل، زاهدان، تربت حیدریه، دزفول، کاشان، خراسان شمالی، کردستان و دانشگاه هوشمند و دانشکده های علوم پزشکی شوشتر، ساوه و خمین و در بین سازمان ها نیز انستیتو پاستور، سازمان انتقال خون و سازمان بیمه سلامت، بیشترین درصد پاسخگویی را داشته اند.

وی با بیان اینکه این سامانه اطلاعات عمومی شامل اطلاعات غیرشخصی نظیر ضوابط و آیین نامه ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری که افراد در مراجعه حضوری و یا از طریق وبسایت نتوانسته اند به دست آورند را در اختیار می گذارد، تاکید کرد: سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مختص ثبت شکایات نیست، بنابراین افراد نمی توانند از طریق این سامانه شکایات خود از بخش های مختلف حوزه سلامت را ثبت و پیگیری کنند. ثبت و پیگیری شکایات فقط از طریق دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات امکان پذیر است.

وی گفت: متاسفانه عدم طبقه بندی درخواست ها در این سامانه به عنوان یک چالش، موجب کاهش سرعت پاسخگویی شده و زمان استخراج و ارائه اطلاعات را از سوی سازمان های ذیربط افزایش می دهد. امیدواریم این موضوع از طریق دبیرخانه سامانه هرچه سریع تر پیگیری و رفع شود.

  • Related Posts

    • آبان ۲۲, ۱۴۰۴
    توسعه همکاری‌های فناورانه جهاددانشگاهی صنعتی شریف با شرکت ایران‌خودرو

    کیاپرس/رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف از تحویل و اختتام پروژه ساخت دستگاه تنظیم زوایای چرخ و چراغ خودرو (Roll Test) و همچنین تمدید قرارداد پشتیبانی و ساخت تجهیزات و قطعات…

    • آبان ۱۹, ۱۴۰۴
    ادعاهای کذب و توهین آمیز بیان شده در سیما اصلاح شود: فرهنگستان علوم پزشکی بر اساس وظایف ابلاغی خود در قانون عمل می کند

    کیاپرس/دکتر مرندی طی نامه ای به رییس سازمان صدا و سیما خواستار اصلاح مطالب خلاف واقع درباره فرهنگستان علوم پزشکی شد. به گزارش کیاپرس از روابط عمومی و امور بین…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یادداشت

    پیشرفت چشمگیر پل سه‌راه جویبار ساری در دوره دکتر یونسی

    • آبان ۱۶, ۱۴۰۴
    پیشرفت چشمگیر پل سه‌راه جویبار ساری در دوره دکتر یونسی

    پت‌اسکن بیمارستان امام خمینی ساری در مسیر راه‌اندازی / نقش گزارش‌های انتقادی کیاپرس

    • آبان ۱۶, ۱۴۰۴
    پت‌اسکن بیمارستان امام خمینی ساری در مسیر راه‌اندازی / نقش گزارش‌های انتقادی کیاپرس

    وقتی خبر مهم فقط ۲۵ بازدید دارد؛ نقدی بر عملکرد رسانه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران

    • شهریور ۱۶, ۱۴۰۴
    وقتی خبر مهم فقط ۲۵ بازدید دارد؛ نقدی بر عملکرد رسانه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران

    وقتی نماینده مجلس شأن تخصص‌های پزشکی را ملعبه سیاسی می‌کند

    • مرداد ۲۶, ۱۴۰۴
    وقتی نماینده مجلس شأن تخصص‌های پزشکی را ملعبه سیاسی می‌کند

    مسئولان سلامت و رسانه‌ها: وقتی صدای خبرنگار چراغ راه تصمیم‌گیری‌هاست/ روز خبرنگار و اهمیت خبرنگار حوزه سلامت

    • مرداد ۲۳, ۱۴۰۴
    مسئولان سلامت و رسانه‌ها: وقتی صدای خبرنگار چراغ راه تصمیم‌گیری‌هاست/ روز خبرنگار و اهمیت خبرنگار حوزه سلامت

    ظرفیت تولید شیرخشک به بالاترین سطح خود رسیده است/ واردات در صورت تغییر تقاضا

    • فروردین ۲۱, ۱۴۰۴
    ظرفیت تولید شیرخشک به بالاترین سطح خود رسیده است/ واردات در صورت تغییر تقاضا
    enemad-logo