اختصاصی – کیاپرس/ رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: امروزه تغییر سبک زندگی افراد، کم تحرکی و افزایش مصرف مواد غذایی پرکالری و مضر و همچنین مصرف الکل سبب شده تا شاهد شیوع بی سابقه ۴۰ درصدی کبد چرب در بزرگسالان و ۷ درصدی کودکان و نوجوانان باشیم، بطوریکه شایع ترین علت پیوند کبد از هپاتیت های ویروسی به کبد چرب تغییر یافته است.

۷ آوریل امسال، روز جهانی بهداشت با شعار “حق من، سلامت من”، فرصت مغتنمی است که بواسطه آن می توان به نقش بی بدیل سیاست های کلان در راستای دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزش جامعه به منظور پیشگیری و کاهش بروز بیماری های شایع در جامعه همچون کبد چرب اشاره نمود.

دکتر محمدعلی ابیضی در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس بیان داشت: از آنجا که اضافه وزن و چاقی، دیابت، چربی خون بالا و سندرم متابولیک از عوامل خطر عمده ابتلا به کبد چرب هستند عدم درمان صحیح و به موقع علاوه بر این که ممکن است باعث آسیب پیشرونده کبدی، سیروز کبدی، نارسایی کبدی و بالاخره سرطان کبد شود می تواند به عنوان عامل خطری برای بیماری‌های قلبی عروقی نیز به شمار رود.

وی ادامه داد: هرچند اخیرا دارویی برای درمان کبد چرب توانست تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند اما همانطور که در سمینار اخیر جامع کبد چرب و متابولیک اشاره شد، سنگ بنای درمان کبد چرب، اصلاح سبک زندگی در جهت کاهش وزن می باشد که دو پایه ی اصلی آن شامل ورزش هوازی و کاهش کالری دریافتی از طریق دریافت غذا می باشد.

ابیضی ادامه داد: ضروری است به این نکته مهم اشاره شود که کاهش وزن به هر منظوری باید به آرامی و بتدریج صورت گیرد بطوریکه استاندارد تعریف شده برای آن نیم تا یک کیلو در هفته است، چراکه کاهش وزن غیر اصولی و سریع یکی از علل از کار افتادن کبد می باشد.

وی اظهار داشت: در این راستا، وظیفه تک تک ماست تا با تلاش بی وقفه در آموزش متخصصین و جامعه بکوشیم تا ضمن ارتقاء سلامت همگانی، بار مالی هزینه های تحمیلی مربوط به خدمات پزشکی و مراقبتی هموطنان را کاهش داده و تندرستی را برای همگان فراهم سازیم.

اشتراک این خبر در :