کیاپرس /رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت وارد کردن افراد کم‌شنوا و ناشنوا به پروسه درمان، از افزایش حدود هفت درصدی کم‌شنوایی در کشورهای جهان خبر داد.

به گزارش کیاپرس از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، در همایش ملی روز جهانی شنوایی همزمان با روز جهانی شنوایی در دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار شد، دکتر سعید محمودیان رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت روز جهانی شنوایی گفت: سوم مارس از سوی سازمان جهانی بهداشت با هدف حمایت طلبی و آگاهی رسانی به مردم و توجه به سلامت شنوایی، مراقبت‌های شنوایی و بیماری‌های خطرآفرین شنوایی نامگذاری شده است.

وی افزود: آمار بیماری کم‌شنوایی در جهان رو به افزایش است و در تمام کشورها حدود ۶٫۸ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی طبق بررسی‌های صورت گرفته، در ایران حدود ۶٫۷ درصد افراد تمام گروه‌های سنی، ۳٫۷ درصد نوزادان تازه متولد شده و حدود ۳٫۵ درصد کودکان سن مدرسه مبتلا به درجات مختلف کم شنوایی هستند که باید هرچه سریعتر شناسایی و درمان شوند.

به گفته دکتر محمودیان شعار امسال این روز جهانی مبنی بر “مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم” ، خواستار تغییر ذهنیت‌ها و نگرش‌ها نسبت به موضوع شنوایی و کم شنوایان است.

وی گفت: کم شنوایی نه فقط به دلیل فقدان علایم قابل مشاهده بلکه به دلیل نادیده گرفتن در جوامع مختلف در کشورهای مختلف به عنوان ناتوانی پنهان شناخته شده است.

دکتر محمودیان با اشاره به رایج‌ترین موانع فرهنگی و دردهای اجتماعی معلولیت ناشنوایی، راهبردهای مهمی را برای کاهش موانع فرهنگی پیشنهاد کرد و اقدامات مرتبط با هر مشکل را برشمرد.

وی با اشاره به راهبردهای سازمان جهانی بهداشت برای کاهش موانع فرهنگی از دوره نوزادی تا سالمندی گفت: یکی از کانون‌های کم شنوایی منابع سرو صدا در شهرها، استفاده از هدفون و گوش کردن با صدای بلند است که با همکاری وزارت بهداشت، وزارت صمت و سایر وزارتخانه ها و آموزش توسط کارشناسان باید از این امر جلوگیری شود.

اشتراک این خبر در :