نشست اهدای عضو با موضوع «اهمیت اهدای عضو در نجات جان انسان‌ها» در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن اول مصلی (سالن محمود دعایی) برگزار خواهد شد.

در این نشست اساتید و کارشناسان برجسته‌ای از جمله پروفسور باقر ساروخانی، دکتر محمد خدادی، سیامک انصاری، دکتر حسین سبطی، دکتر کتایون نجفی‌زاده، دکتر مریم سلیمی و دکتر امید قبادی نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

دکتر امید قبادی با اشاره به آمار تکان‌دهنده مرگ و میر بیماران نیازمند پیوند عضو، گفت: بیش از ۲۵ هزار نفر در ایران در انتظار پیوند عضو هستند و هر روز ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰۰ نفر در کشور به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند، افزود: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد، اما متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها راضی به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی خود نمی‌شوند.

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به شاخص اهدای عضو در ایران، گفت: این شاخص در سال ۱۳۹۹ با شیوع کرونا ۵۰ درصد افت پیدا کرد، اما در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با افزایش روبرو بوده است.

دکتر قبادی در خصوص اولویت بیماران نیازمند پیوند عضو، توضیح داد: اولویت بیماران نیازمند پیوند به ترتیب کلیه، کبد، قلب و ریه و بعد لوزالمعده و روده است.

وی همچنین با اشاره به بیشترین آمار مرگ و میر بیماران نیازمند پیوند، گفت: بیشترین مرگ و میر بیماران پیوند عضو نسبت به تعداد در لیست متعلق به بیماران نیازمندِ قلب و ریه است.

در پایان این نشست، از خانواده‌های ایثارگر اهداکننده عضو تقدیر و تجلیل خواهد شد.

اشتراک این خبر در :