ورود دادستانی به پرونده معدن متخلف در منطقه آپون سوادکوه
دادستانی سوادکوه به ماجرای معدن متخلف شن و ماسه در منطقه آپون ورود کرد؛ معدنی که نه تنها پساب‌های معدنی خود را مستقیم در رودخانه تلار تخلیه می‌کرد و باعث آلودگی آن شده بود، بلکه پلمب اداره محیط زیست شهرستان را هم به طور غیرقانونی شکسته بود!

به گزارش کیاپرس از روابط عمومی محیط زیست  به نظر می‌رسد خداوند رودخانه‌ها را آفریده تا حین جاری شدن بر روی کره خاکی، به ذره ذره خاک و زیستمندانش حیات و تازگی و طراوت ببخشند؛ رسالتی که از هزاران سال پیش به بهترین وجه ممکن انجام شده استمتاسفانه چندین دهه است که به منابع خاکی و آبی این سرزمین بویژه رودخانه‌ها کم لطفی‌های بسیاری می‌شود.
یکی از مهم‌ترین و آشکارترین کم‌لطفی‌ها و مخاطراتی که از سوی انسان‌ها بر رودخانه‌های کشورمان تحمیل می‌شود و جریان زلال زندگی آنها را به بخت تیرگی و نَفَس آبزیان را به پایان می‌رساند، ورود مستقیم پساب‌های صنعتی و معدنی به درون آب رودخانه‌هاست که متاسفانه مصداقش در جای جای کشورمان مشاهده می‌شود.
رودخانه ” تِلار ” که از دل سوادکوه می‌گذرد، یکی از رودخانه‌هایی است که اقبالش به بلندای امتداد طویلش نیست و رنگ گل‌آلود زننده‌اش در دل شهر، حاکی از تخلفات معادن سنگ‌شکن بالادست است؛ معادنی که برخی از آنها از رعایت اصول زیست محیطی خودداری کرده و به راحتی پساب‌های خود را راهی جریان رودخانه می‌کنند و حق زیستی را از این شریان آبی سلب می‌کنند؛ حقی که متولیان محیط زیست در سوادکوه همواره آن را به صاحبان معادن یادآور می‌شوند، با این وجود همچنان شاهد رعایت نشدن آن هستیم تا “تلار” همچنان تیره و تار و آلوده بماند و به جای درخشش و زیبایی، عاملی برای بدمنظر شدن منطقه باشد.
معدن‌‌داران در منطقه ” آپون” و ” محور خطیرکوه” سال‌هاست شادی خود را به بیماری تلار” ترجیح داده‌اند. اخیرا نیز شاهد تخلف زیست‌محیطی همراه با مسائل حاشیه‌‌‌‌ای در یکی از معادن سنگ‌شکن در منطقه ” آپون” سوادکوه بودیم؛ معدنی که بدون توجه به تذکرات متعدد محیط زیستی، پساب‌های معدنی‌ حاصل از فعالیت سنگ‌شکن را مستقیم وارد رودخانه می‌کرد و بی‌توجهی به تذکرات، به پلمب معدن از سوی متولیان اداره محیط زیست سوادکوه منجر شده بود. موضوع البته به همین جا ختم نشد و از بین بردن پلمب توسط عوامل معدن و شروع به فعالیت مجدد بدون اجازه محیط زیست باعث شد تا متولیان محیط زیست سوادکوه موضوع شکستن پلمب را به دادستان شهرستان اطلاع دهند و پس از آن بود که دادستان سوادکوه به موضوع ورود پیدا کرد.

ورود دادستان سوادکوه به ماجرای معدن پلمب شده
محمد خانلری؛ دادستان سوادکوه وقتی به ماجرای معدن متخلف ورود کرد که محیط زیست به دادستانی شکایت برد که یکی از معادن سنگ‌شکن که پیش از این پلمب شده بود، نه تنها پلمب خود را بدون اجازه محیط زیست شکست، که در برابر بازدید کارشناسان محیط زیست نیز از خود مقاومت نشان داده و مانع از بازدید و پایش محیط زیستی‌ها شده است.
از نظر اداره محیط زیست تخلفِ معدنِ سنگ‌شکن محرز بود و با توجه به قانون شکنی و مقاومت معدن، باید مراجع قضایی به ماجرا ورود می‌کردند.
دادستان سوادکوه هم پس از مطالعه پرونده معدن متخلف گفت: تشخیص این نوع تخلفات زیست محیطی با خود اداره محیط زیست است و بر اساس نوع تخلفات، اجرای پلمب نیز می‌تواند توسط خود اداره مذکور انجام بشود.
خانلری با بیان اینکه دادستانی پس از پیگیری اداره محیط زیست به ماجرا ورود کرد، افزود: متولیان معدن سنگ‌شکنی که اداره محیط زیست شهرستان آن را پلمب کرده بود، با پلمب‌شکنی و ممانعت از بازدید کارشناسان محیط زیست مانع از اجرای قانون شدند، از همین رو ما به پرونده ورود کردیم و در حال حاضر پرونده در شعبه در حال رسیدگی است.

ورود مستقیم پساب‌ها به رودخانه
ابراهیم فلاحی؛ رئیس اداره محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی درخصوص این معدن و ماجرای تخلفات متعددش به خبرنگار تسنیم گفت: این معدن متخلف، معدنی قدیمی بوده که واحد سنگ‌شکن آن حدود ۵ سال گذشته به منطقه ” آپون” منتقل شده است. معدن در گذشته در کنار روستای ” شیردره” در مجاورت جاده مواصلاتی آلاشت بوده که به دلیل نامناسب بودن مکان به دلیل مجاورت با جاده و تردد زیاد خودروی مسافران و گردشگران تصمیم بر آن شد که مکان سنگ‌شکن به منطقه ” آپون” منتقل شود، در ابتدا مشکلی هم از لحاظ زیست محیطی نداشتند، اما مدت‌هاست که مخاطراتی را برای محیط زیست بوجود آورده‌اند.
وی افزود: حوضچه‌هایشان لایروبی نشده و پر شده است و پساب‌ها مستقیم وارد رودخانه می‌شود، بحث آلایندگی توسط سنگ‌شکن‌ها بحث آلودگی فیزیکی و گل‌آلودگی رودخانه است و جزو آلاینده‌های تهدید کننده بهداشت عمومی محسوب نمی‌شود، اما همین آلایندگی فیزیکی هم مخاطرات خاص خودش را دارد.
آلاینده‌های فیزیکی هم پیامدهای تلخ متعددی دارند
رئیس اداره محیط زیست سوادکوه تصریح کرد: آلایندگی‌های فیزیکی مشکلاتی را برای مردم پایین دست و کشاورزان و دامپروران به‌وجود می‌آورد، اکسیژن محلول در آب را کاهش می‌دهد، به رسوب‌گذاری بستر رودخانه منجر شده و مانع رسیدن نور خورشید به بستر و مانع عمل فتوسنتز خواهد شد؛ همچنین مداومت آلودگی فیزیکی میکروارگانیسم‌های موجود در آب، موجودات آبزی نظیر ماهی‌ها و خرچنگ‌ها را نیز از بین می‌برد.
فلاحی با اشاره به تخلفات زیست محیطی معدن سنگ‌شکن منطقه آپون که به تخلف دیگری نیز منجر شده است، یادآور شد: با مشاهده مخاطرات زیست محیطی ایجاد شده از سوی این معدن طی بازدیدی اخطارهای لازم به همراه راهکار لایروبی حوضچه داده شد، اما در عمل کاری صورت نگرفت؛ حتی مهلتی ۲۰ روزه برای رعایت اصول و نکات یاد شده به متولیان معدن داده شد که به آن مهلت هم توجهی نشد و تخلفات همچنان ادامه یافت و آلودگی تداوم پیدا کرد؛ از این رو پس از بازدید مجدد اخطاری به مسئولان معدن دادیم که باز هم وضعیت تغییر نکرد و توجهی به اخطار‌ها نشد، در نهایت به پلمب معدن مجبور شدیم و از آنجا که محیط زیست طبق قانون می‌تواند خود به اجرای پلمب اقدام کند، دستور پلمپ صادر شد.
وی افزود: همکاران ما مستندات لازم را تهیه کرده و پس از پلمب در راه برگشت از معدن بودند که برای گرفتن مستند دیگری از تهدیدات محیط زیستی معدن دوباره به منطقه برگشتند و در بر برگشت متوجه شدند پلمب پاره شده و کارگران مشغول به کار شدند، بنابراین به دلیل تخلف درخصوص شکستن پلمب همان زمان با دادستان شهرستان تماس گرفته و تخلف مورد نظر را اعلام کردیم.
پرونده در حال رسیدگی است؛ فعالیت معدن متوقف شده
رئیس اداره محیط زیست یادآور شد: پس از شکایت از معدن متخلف به دادستانی، دادستان به ماجرا ورود کرد و گزارش‌های لازم را به وی ارائه دادیم و در حال حاضر پرونده معدن متخلف در دادسرا باز است و رسیدگی به آن در حال انجام است. البته فعالیت معدن نیز فعلا متوقف شده است.
فلاحی گفت: البته فعالیت معدن به طور کامل متوقف نشده، به این معنا که فعالیت‌هایی که باید برای رفع آلایندگی انجام می‌دادند و انجام نداده بودند را هم اکنون در حال اجرای آن هستند، اما جرم شکستن پلمب و بی‌توجهی به آن باید رسیدگی شود و لذا پرونده همچنان باز و در جریان است و تا طی شدن روند قانونی فعلا معدن تعطیل است.
به گزارش تسنیم، سال‌هاست صاحبان معادن سنگ‌شکن، رودخانه ” تِلار” را مامن پساب‌های معادن خود کرده و ناامنی زیستی را در شهرستان پدید آورده‌اند؛ زیست سالم و باکیفیتی که از آبزیان دریغ شده و مردمان مسیر رودخانه را نیز با مشکلات کار کشاورزی و دامداری مواجه کرده است؛ ضمن اینکه در کنار همه این آلودگی‌ها منظر شهری را نیز با تیرگی آب رودخانه بد جلوه داده است.

اشتراک این خبر در :