استاندار مازندران: احیای تالاب‌ها براساس رویکرد جامع‌نگر و با مشارکت جوامع محلی مدیریت شود
 کیاپرس /سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به در پیش بودن روز جهانی تالابها (۱۳ بهمن ماه) در گفتگویی به بیان اهیمت تالابها علی الخصوص تالابهای استان مازندران پرداخت.
به گزارش کیاپرس از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، استاندار مازندران، تالابها را از مهمترین زیست بومها برای حفظ تنوع زیستی، تأمین آب شیرین، کنترل سیلاب، تامین مجدد آب منابع زیرزمینی، کاهش تغییرات آب و هوایی، تنظیم اکوسیستم ها و تامین معیشت انسانها بر شمرد و افزود: ارزشهای بی بدیل تالابها برای پشتیبانی از تنوع زیستی وابسته به این زیست بومها سبب شد که کنوانسیون جهانی حفاظت از تالابها (رامسر-۱۹۷۱) تشکیل شود.

وی افزود:  کنوانسیون رامسر به عنوان یکی از قدیمی ترین معاهدات بین المللی زیست محیطی از افتخارات کشور، استان و شهرستان رامسر است که باید این جایگاه ممتاز را بدرستی حفظ و از آن بهره برداری نماییم.

حسینی پور تصریح کرد: استان مازندران با دارا بودن دو تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار همچنین ۲۱ تالاب ذیل آیین نامه جلوگیری از تخریب وآلودگی غیر قابل جبران تالاب ها و وجود  ۸۷۰ آببندان کوچک و بزرگ که دارای ارزش زیستگاهی و محل زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی می باشند، سهم مهم و بسزایی در زیست بوم کشور را بعهده دارد.

 استاندار مازندران با اشاره به وضعیت تالابها در روند توسعه افزود: کم توجهی به وضعیت تالابها در روند توسعه، این زیست بومهای ارزشمند را با چالش‌های جدی مواجه خواهد ساخت  و اثرات مخربی بر زندگی انسانها و تنوع زیستی خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید با تدابیر بازدارنده و یا کاربرد شیوه های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار، نسبت به حفاظت و احیاء تالابها اقدام شود.

استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت مدیریت و احیای تالاب ها بر اساس یک رویکرد جامع نگر و یکپارچه در سطح حوضه آبریز، نهادینه کردن روش های مشارکتی مبتنی بر مدیریت زیست بومی و مشارکت کلیه ذینفعان وجوامع محلی در فرآیند تصمیم سازی را از راههای برون رفت از این چالش ها دانست.

گفتنی است؛ آیین ملی گرامیداشت روز جهانی تالابها همزمان با سالگرد انعقاد کنوانسیون بین‌المللی رامسر ۱۴ بهمن ماه سالجاری در استان مازندران شهر رامسر برگزار می شود.

اشتراک این خبر در :