‎اختصاصی – کیاپرس /استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روند فعلی پذیرش دستیاران و فوق تخصص پزشکی را بسیار نگران کننده دانست.

‎دکتر علی جعفریان در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس اظهار داشت: باید کاری کنیم تا کادر پزشکی انگیزه لازم برای حضور در این دوره ها را بدست آورند که الان آنها اصلا انگیزه ای ندارند.

‎وی ادامه داد: در دانشگاه های بزرگ علوم پزشکی مانند تهران رشته های تحصیلی پرطرفدار مانند قلب، ظرفیت خالی داریم.

‎رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طب اورژانس، اطفال و بیهوشی که متقاصی اندکی دارد، در رشته های پرطرفدار هم ظرفیت خالی داریم.

‎وی در پاسخ به این سوال که آیا داشتن انگیزه فقط به موضوع مالی ختم می شود یا نه ، گفت: فقط مالی نیست اما یکی از موضوعات مهم در این زمینه است.

‎وی با اشاره به اینکه کسی که درس پزشکی خوانده، همه جای دنیا می تواند برود و به سرعت مشغول کار شود، گفت: روز به روز رفتن کادر پزشکی به کشورهای دیگر تسهیل خواهد شد، چون کمبود نیروی انسانی در کشورهای پیشرفته نیز جدی است.

‎جعفریان تاکید کرد: در کمتر از یکسال ۱۵۰ نفر کارد درمان فقط به یک کشور دانمارک که جمعیت اندکی دارد، رفته اند.

‎وی افزود: موضوع درآمد و تعرفه های پزشکی بدون شک در این موضوع موثر است ولی این موضوع، همه این کار نیست.

‎این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر شرایط کشور طوری نباشد که افراد از زندگی کردن در آن خوشحال باشند، در اینجا نمی مانند.

‎وی تاکید کرد: روند فعلی باعث می‌شود پزشک عمومی که تربیت می کنیم از کشور برود و به عبارتی داریم کمبودهای خیلی از کشورها را پوشش می دهی و راه جلوگیری از این مهاجرت گرفتن تعهدات سنگین و تعیین جرایم مالی نیست چون فقط باعث می‌شود زودتر برای مهاجرت اقدام کنند.

‎وی بیان داشت: تا چندی پیش بیشتر پزشکان عمومی اقدام به رفتن به خارج از کشور می کردند اما حالا روند تغییر یافته و متخصصان به راحتی در حال رفتن هستند.

‎وی گفت: همه جای دنیا از ورود نیروهای متخصص پزشکی استقبال خواهند کرد و موانع کار کردن پزشکان ایرانی در سایر کشورها روز به روز کمتر خواهد شد کما اینکه همین حالا در کشورهایی مانند آلمان، کانادا و استرالیا و حتی انگلستان مانع جدی برای کار کردن آنان وجود ندارد.

اشتراک این خبر در :