افتتاح ۳ ایستگاه پایش آنلاین آلودگی هوا در مازندران

کیاپرس / در سومین روز از هفته هوای پاک؛ سه ایستگاه پایش آنلاین آلودگی هوا با اعتبار دو میلیارد تومان و با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ۳ شهر آمل، نکا و چالوس بهره برداری شد.

کیاپرس به نقل از روابط عمومی محیط زیست عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در حاشیه راه اندازی ایستگاه پایش آنلاین آلودگی هوا در آمل با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی و مناسبی در هفته هوای پاک در استان اجرا می‌شود، گفت: در گذشته داده‌های کیفی هوا در استان مازندران وجود نداشت و با گذشت زمان احساس نیاز به داده‌های کیفی هوا بیشتر شده است.

وی با اظهار اینکه در نکا با توجه به مازوت سوزی نیروگاه و آمل به دلیل فعالیت صنایع و معادن تلاش کردیم تا ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا را فعال کنیم، گفت: امروز به صورت همزمان سه ایستگاه پایش کیفی هوا در استان در شهرهای آمل، نکا و چالوس راه اندازی شده است.

کاویان با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه آلودگی هوا به ریاست معاون استاندار مازندران تصریح کرد: مازندران تاکنون شرایط اضطرار هوا را نداشته است و با این حال تاکنون سه جلسه کارگروه آلودگی هوا در استان داشتیم تا هشدارهای لازم را به دستگاه‌های مرتبط بدهیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با اظهار اینکه نیاز به راه اندازی ایستگاه‌های پایش هوا در دیگر شهرهای استان هستیم، گفت: همچنین نیازمند نمایشگر آنلاین داده‌های هوا در مرکز استان هستیم تا وضعیت کیفی هوا را در ایستگاه‌های موجود به مردم نمایش دهد.

وی با عنوان که مردم استان تصور می‌کنند که هوای استان آلوده است اما داده‌های موجود نشان می‌دهد که این گونه نبوده است، گفت: همچنین لازم است از ظرفیت ماده ۲۷ شهرداری‌ها برای ایجاد ایستگاه‌های پایش استفاده کنیم.

وی همچنین تقویت ایستگاه پایش آلودگی هوا در ساری را از دیگر نیازمندی‌های استان بیان کرد.
دکتر ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز در آمل یکصد ونودمین ایستگاه پایش آلودگی هوا در کشور افتتاح شده است، افزود: همزمان دو ایستگاه دیگر نیز بصورت برخط در نکا و چالوس افتتاح شد.

وی با اظهار اینکه برنامه‌هایی برای اضافه کردن ایستگاه‌های پایش هوا در مازندران و کشور داریم، از پیش بینی یک میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی ایستگاه‌های پایش هوا در مازندران خبر داد و گفت: ازظرفیت ماده ۲۷ قانون هوای پاک نیز استفاده می‌کنیم و۵۰ درصدد عوارض آلایندگی شهرداری‌ها باید با اولویت بندی محیط زیست هزینه شود.

وی تصریح کرد: در استان مازندران وضعیت هوا خوب است ولی در کلانشهرهای کشور مشکل آلودگی هوا را داریم و در تهران و اصفهان مشکل زیاد است.

حشمتی گفت: در قانون هوای پاک ۳۴ ماده و ۲۴ دستگاه مسؤولیت دارند که ۱۰ دستگاه مسؤولیت اصلی دارند و طی گزارشی که از ۹۶ نفر از نخبگان کشور قوانین هوای پاک را بررسی کردیم و مشخص شد هفت ماده و محورتاثیر زیادی دارد و در قانون هوای پاک دو بخش منابع متحرک و ثابت دارد.

وی گسترش ناوگان حمل ونقل عمومی را از جمله محورها برشمرد و گفت: قانون هوای پاک مشارکتی است و به عنوان نمونه در اسقاط خودرو دستگاه‌هایی نظیر صمت، پلیس و غیره مسؤولیت دارند.

گفتنی است در این مراسم معاون عمرانی استانداری مازندران، فرماندار، شهردار و امام جمعه شهرستان آمل و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند./ خبرگزاری مهر

اشتراک این خبر در :