اختصاصی – کیاپرس /استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت فناوری‌های فوق پیشرفته هوش مصنوعی، ویرایش ژنوم و کوانتوم، گفت: این سه فناوری آینده دنیا را می‌سازند و اگر لحظه‌ای از این ۳ فناوری اصلی غفلت شود یا برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه‌ها انجام نگیرد، شاهد عقب ماندگی غیر قابل جبران خواهیم بود.

امیرعلی حمیدیه در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس افزود: از این ۳ فناوری در ۲ مورد هوش مصنوعی و ویرایش ژنوم که زیر مجموعه علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است، زیرساخت‌های در کشور وجود دارد که خیلی باید بیش از پیش به این موضوعات توجه شود.

وی ادامه داد: همانطوریکه قطار صنعتی اروپا در حدود ۱۵۰ سال پیش راه افتاد و ما عقب ماندیم و مشکلات زیادی در حوزه فناوری با خود به یدک می‌کشیم اما این دفعه قطار سریع‌السیر است و اگر عقب بمانیم، قابل جبران نیست.

حمیدیه با اشاره به اینکه درصدی از تولید ناخالص ملی که صرف پژوهش و فناوری می‌شود، کافی نیست، گفت: باید این درصد خیلی بیشتر شود. در صورتیکه درصد فعلی هم به صورت کامل تخصیص پیدا نمی‌کند و اگر هم اختصاص پیدا کند خیلی کم است و کفایت پیشرفت حداقل این سه فناوری مهم را ندارد.

وی با بیان اینکه امیدوار است این طور نشود که فرصت‌های لازم را از دست بدهیم و از غافله این فناوری‌ها در دنیا جا بمانیم، گفت: این دفعه ظرف مدت کوتاه ۲ تا ۳ سال می‌توانید کاملا از غافله علم دنیا عقب بیافتید.

حمیدیه با بیان اینکه هم هوش مصنوعی و هم ویرایش ژنوم از موضوعاتی هستند که نه فقط با سلامت که با امنیت کشور هم در ارتباط است، گفت: به همین دلیل نیاز است که این موضوعات بطور بسیار خاص به عبارتی VIP دیده شوند.

وی افزود: دو چیز برای کشور بسیار مهم است یکی سلامت و دیگری امنیت است و به همین دلیل باید توجه ویژه ای به آنها شود.

حمیدیه با بیان اینکه اگر با این میزان اعتبار به پیش برویم قطعا با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد، گفت: زیرساخت دو فناوری هوش مصنوعی و ویرایش ژنوم تا حدودی در کشور وجود دارد.

وی افزود: سال‌ها در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است. حالا باید صنعتی‌تر و مدرن‌تر شود. این کار نیاز به اعتبار مناسب دارد. به عبارتی طفلی که راه افتاده، الان می‌خواهد بدود تا به بلوغ برسد نیاز به حمایت جدی دارد.

وی با بیان اینکه هنوز اقدامات حوزه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی به بلوغ نرسیده و برای به بلوغ رسیدن نیاز به حمایت دارد، گفت: اگر از این طفل مراقبت نشود، پدرخوانده‌هایی آن را می‌برند.

وی در پایان تاکید کرد: باید توجه ویژه‌ای به این سه فناوری مهم هوش مصنوعی، ویرایش ژنوم و کوانتوم شود و اعتبارات لازم برای آن‌ها تامین شود.

اشتراک این خبر در :