اختصاصی – کیاپرس/دومین نمایشگاه سلامت بنیان در حالی برگزار شد که از استقبال حداقلی برخوردار بود، برخی از بازدیدکنندگان و غرفه داران علت اصلی این موضوع را ضعف در تبلیعات و اطلاع رسانی می دانند اما از طرف دیگر دست اندرکاران علت این موضوع را تخصصی بودن نمایشگاه بیان می کنند.

دومین نمایشگاه محصولات دانش ‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی (سلامت بنیان) از ۲۴ تا ۲۶ دیماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کیاپرس، اگر هم تخصصی بودن این نمایشگاه را بپذیریم، باز هم به نظر می رسد با تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر زمینه حضور گسترده تر فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی فراهم می شد به عبارتی نمایشگاه با این حداقلی مراجعه کنندگان، برگزار نمی شد.

از طرف دیگر تجاری سازی محصولات دانش بنیان از مهمترین اهداف برگزاری ایگنونه نمایشگاه ها است که باتوجه به حضور حداقلی به این هدف هم تقریبا محقق نخواهد شد.

سپردن تبلیغات به شرکت کنندگان یا زدن فقط چند نامه و اطلاعیه را نمی توان اطلاع رسانی و تبلیغات از نمایشگاه به حساب آورد، باید این کار مهم با برنامه ریزی مناسبی انجام تا شاهد حضور گسترده مسئولان ، فعالان و مردم در اینگونه نمایشگاه ها باشیم.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما در روزهای اول و دوم هم نشان می دهد که استقبال چندانی از این نمایشگاه نشده و حتی برخی از غرفه ها در روز دوم علیرغم غرفه آرایی، کسی در غرفه حضور نداشت و تعداد زیادی از غرفه ها هم حتی یک بازدیدکننده نداشتند.

حضور ۲۰۰ شرکت‌ دانش ‌بنیان، برپایی میزخدمت سازمان غذا و دارو و برگزاری چندین کارگاه از ویژگی ‌های بسیار مناسب این دوره از نمایشگاه سلامت بنیان است.

همچنین ۲۳ محصول جدید دانش ‌بنیان شامل دارو، فرآروده طبیعی و سنتی و تجهیزات و ملزومات پزشکی رونمایی ‌شد.

یکی از کارکنان شرکت دانش بنیان حاضر در نمایشگاه در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر استقبال از این نمایشگاه چطور بوده است؟، گفت: من روز اول برگزاری نمایشگاه حضور نداشتم اما روز دوم استقبال چندانی از این رویداد نشده است.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل استقبال کم، اطلاع رسانی ناقص و اندک باشد.

یکی از مسئولان غرفه هم در مورد استقبال از این نمایشگاه، اعلام کرد: هرچند این نمایشگاه بیشتر جنبه تخصصی دارد اما به نظر می رسد تبلیعات کمی برای آن صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اطلاع رسانی نمایشگاه کم بوده، اگر بیشتر می شد، شاید توجه بیشتری را به خود جلب می کرد.

وی گفت: من در بیلبوردهای شهری تبلیغات آن چنانی از این نمایشگاه ندیدم، اما برای نمایشگاه ایران هلث شاید از مدت ها قبل از برگزاری، تبلیغات زیادی می شود.

یکی دیگر ازغرفه داران درزمینه استقبال ازاین نمایشگاه،گفت: اینگونه نمایشگاه را بیشتر افراد متخصص می آیند، ممکن است برای عموم مردم جذابت زیادی نداشته باشد، اما الان وسط هفته است و شاید اگر آخر هفته برگزار می شد مردم عادی هم در این نمایشگاه حضور پیدا می کردند.

یکی از مراجعان به خبرنگار کیاپرس گفت: وقتی از متروی ایستگاه شهید بهشتی خارج و به درب مصلی واقع در خیابان شهید بهشتی که محل برگزاری نمایشگاه است، رسیدم هیچ تبلیغی از نمایشگاه مشاهده نکردم، شک کردم نکند آدرس را اشتباه آمدم، برای اینکه از شک خارج شوم با همکارم تماس گرفتم که آیا محل برگزاری رویداد مصلی تهران است، ایشان تایید کرد و من وارد مصلی تهران شدم.

وی گفت: علاوه بر نصب تبلیغات گسترده، معمولا تردد غرفه داران و بازدیدکنندگان در ورودی های مصلی در هنگام برپایی نمایشگاه زیاد است که هیچ کدام را مشاهده نکردم.

وی افزود: اگر همکارم موضوع برگزاری رویداد را تائید نمی کرد از ورودی مصلی برمی گشتم و به دنبال کارهای دیگرم می رفتم.

یکی از همکارن رسانه ای هم، زمان برگزاری این نمایشگاه را نامناسب دانست و گفت: بهتر بود این نمایشگاه در پایان هفته برگزار می شد.

دکتر جعفر نیکزاد، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور فعالیت های دانش بنیان سلامت محور به خبرنگار کیاپرس گفت: ۲۰۰ شرکت دانش بنیان، تعدادی از شرکت های فعال در حوزه محصولات استراتژیک دارو و جمعی از مراکز رشد دانشگاه های علوم پزشکی در دومین نمایشگاه سلامت بنیان حضور یافتند.

وی افزود: حضور شرکت های دانش بنیان نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت، به عبارتی سال گذشته ۹۶ شرکت دانش بنیان بودند که امسال به ۲۰۰ شرکت رسید.

وی در پاسخ به این سوال که چرا استقبال مردم و فعالان این حوزه کم بوده است؟ گفت: چون این نمایشگاه تخصصی است و قطعا مانند نمایشگاه کتاب، عموم مردم در این نمایشگاه ترددی ندارند.

وی ادامه داد: عمدتا خود شرکت ها، مشتریان آنها که مخاطبان خاص هستند در نمایشگاه حضور می یابند.

وی با اشاره به اینکه تا حدودی این موضوع توسط شرکت ها مدیریت شده است، گفت: برای سال آینده یکسری برنامه های جدیدی داریم که از جمله آن، حضور شرکت های خارجی است‌.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاع رسانی این نمایشگاه در حد مناسبی انجام نشده است؟، گفت: سعی شده اغلب شرکت های دارویی از این رویداد مطلع شوند.

نیکزاد افزود: این نمایشگاه در حال سپری کردن دومین دوره خود است و زمان می برد تا مردم و فعالان این حوزه شناخت کامل تری از آن پیدا کنند و در نتیجه دوره های بعد استقبال از آن هم به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: دوره بعدی این نمایشگاه با تبلعات بیشتر برگزار می شود تا هم شرکت ها و هم مردم حضور بیشتری داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که در ۲ روز اول، از این نمایشگاه بازدید کردند، گفت: هنوز آمار دقیقی از این موضوع نداریم، به محض تهیه به اطلاع مردم رسانده می شود.

وی ادامه داد: شرکت ها برای تهیه غرفه هزینه ای پرداخت نمی کنند اما عرفه آرایی و هزینه های دیگر به عهده شرکت ها می باشد.

اشتراک این خبر در :