کیاپرس /کورش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در یادداشتی گفت: کشوری که دارای شبکه فراگیر بهداشتی درمانی است ، باید همه روز هایش پویش همه بیماری ها و آسیب ها باشد.

باید واحدهای بهداشتی درمانی مملکت را از نظر نیروی انسانی و ابزار به روز و کامل کرد و برای هر واحد جمعیت تعریف شده مشخص کرد و مراقبت ها و خدمات را به صورت اکتیو با استفاده از داوطلبین و تکنولوژی روز به مردم ارایه کرد ، در این صورت همه روزها روز پویش است، البته آموزش و پرورش و صدا و سیما هم باید همواره و نه به صورت مقطعی ، گوش‌به درخواست نظام سلامت باشد.

اگر بودجه برنامه هایی مثل پویش و با سمینارهای پر زرق و برق ملی و بین المللی رابرای تقویت شبکه هزینه کنیم بهره وری آن برای سلامت مردم به مراتب بیشتر خواهد بود.

فراموش نکنیم که اجرای برنامه های کم هزینه ای مثل EPI وCDD جان هزاران کودک را نحات داد و بازهم فراموش نکنیم که اگر امروز بیماری مالاریا در سیستان و بلوجستان در مرحله حذف است به خاطر اجرای برنامه های از نوع SDH مثل مدرسه، جاده و صدا و سیما و تاسیس مراکز آموزش عالی متعدد در این استان است پس باید PHC وSDH را در یافت.

اشتراک این خبر در :