به گزارش کیاپرس به نقل از شفقنا معین الدین سعیدی در رابطه با وضعیت بارش‌ها، اظهار داشت: بر خلاف گزارش های هواشناسی که قبلا در خصوص بارش‌ها اعلام شد، شاهد کاهش معنادار نزولات جوی در کشور هستیم. وقتی حوزه آبخوان ارس را با مشابه آن در کشور ترکیه مقایسه می کنیم، کاملا این موضوع به وضوح مشخص است . جلسه ای در کمیسیون کشاورزی در خصوص مساله ابر دزدی مطرح شد اما باید قبول کرد که به لحاظ بحث مدیریت منابع آبی باید علمی تر به این موضوع ورود می‌کردیم که این اتفاق در کشور آنچنان که بایسته است، رخ نداد.

وی افزود: حق آبه هایی برای کشور ما هم تعریف شده است که متاسفانه دیپلماسی ما در این زمینه هم منفعلانه عمل کرده که باعث شده منابع آبی کشور دچار چالش شود؛ اما مسایلی که اخیرا در فضای مجازی و در میان مردم به عنوان «ابر دزدی» مطرح می‌شود، هیچ گزاره متقن علمی آن را اثبات نکرده و تا این لحظه نه تایید شده و نه رد شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به جای اینکه به دنبال دشمن خارجی برای بحث‌های نزولات جوی باشیم، شاید بهتر باشد نسبت به سیاست های آبی خودمان تجدید نظر کنیم  که یک مصداق آن نحوه نگاهی است که در حوزه شیرین سازی آب دریا داریم. بیش از ۶۰ درصد آب شیرین کن های دنیا درهمین محدوده جغرافیایی حضور دارد اما سهم ما حدود ۲ درصد است.

آقای سعیدی در خصوص بارور کردن ابرها، بیان داشت: ما در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای باروری ابرها مصوب کردیم اما اختصاص لازم توسط سازمان برنامه و بودجه داده نشد. مسوولان هواشناسی هم اعلام کردند که دنبال بارور کردن ابرها هستند اما نمی‌دانم تا چه میزان بتواند مشکل آبی کشور را مرتفع کند.

اشتراک این خبر در :