پژوهش گسترده‌ای که توسط دانشگاه لوند و موسسه کارولینسکای سوئد انجام شده، تأثیرات طولانی‌مدت جراحی چاقی در جوانان را بررسی کرده است. به گفته‌ی ساینس، جراحی چاقی تأثیر مثبت و مستدامی در کاهش وزن دارد، اما به‌طور شگفت‌آوری، این تداخل به بهبود سلامت روان افراد موجب نمی‌شود.

این پژوهش به دلیل مقیاس و مدت‌زمان گسترده‌اش توجه خاصی به خود جلب کرده و شامل تمام افراد جوان در سوئد می‌شود که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ زیر عمل جراحی چاقی قرار گرفته‌اند. بهره‌مندی از داده‌های ثبت‌شده این امکان را فراهم آورده است تا تحلیل گسترده و مقایسه با گروه‌های دیگر اجتماعی انجام شود.

یافته‌های نگران‌کننده این است که این افراد جوان پنج سال قبل از انجام جراحی، به احتمال زیاد از درمان‌ها و داروهای مرتبط با مشکلات سلامت روان بهره‌مند شده‌اند.

محقق این پژوهش، دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه لوند، اظهار کرده است: در حالی که مشکلات سلامت روان معمولاً در بازه سنی ۱۵ تا ۲۱ سالگی افزایش می‌یابد، این گروه خاص نشان داده است که در مقایسه با همسالان خود نیاز به درمان سلامت روان را به شدت افزایش داده‌اند.

پس از جراحی، الگوی افزایش نیاز به درمان سلامت روان در این افراد جوان ادامه داشته و با وجود تأثیرات مثبت بر وزن، قند خون و فشار خون، همچنان نسبت به همسالان خود، به درمان سلامت روان بیشتری نیاز داشته‌اند.

پروفسور مارتین نئوویوس، اپیدمیولوژیست بالینی در موسسه کارولینسکا، بیان کرد: اگرچه جراحی چاقی سلامت روان را تضعیف نمی‌کند، اما بهبود آن را نیز به‌همراه ندارد.

یک نکته نگران‌کننده در این تحقیق، افزایش تشخیص‌های وابستگی به‌ویژه به الکل در گروه مورد بررسی پس از جراحی بود. این افزایش هم در مقایسه با وضعیت قبل از عمل جراحی و هم در جمعیت عمومی جوانان مشاهده شد.

این پژوهش به‌عنوان بزرگترین پروژه تحقیقاتی طولانی‌مدت در سطح جهان محسوب می‌شود و جوانانی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته‌اند، را بررسی می‌کند. یافته‌های این تحقیق نشان‌دهنده ضرورت یک رویکرد جامع‌تر در درمان چاقی در جوانان است که نه تنها به جنبه‌های سلامت جسمی بلکه به جنبه‌های سلامت روان نیز توجه کند.

این پژوهش در نشریه The Lancet Child & Adolescent Health منتشر شده است.

اشتراک این خبر در :