کیاپرس / رییس مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این مطالعه پژوهشی با مشارکت مردم در جهت ارتقای سلامت، ۲۵ سال پیش در شهر تهران آغاز شد.

بیست و چهارمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی امروز یکشنبه سوم دی‌ماه با حضور جمعی از مسئولان، اساتید و پژوهشگران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار و منتخبان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار کیاپرس، دکتر فریدون عزیزی در این مراسم، همزمان با ۲۵ ساله شدن کوهورت قند و لیپید تهران با اشاره به اینکه داده‌های این مطالعه هر سه سال یکبار بررسی می‌شود، گفت: از اوایل شروع این مطالعه در خانم‌ها و اقایان ۲۰ تا ۳۰ سال عوامل خطر بیماری قلب و عروق مشاهده می‌شد و هرم غذایی این افراد سالم نبود. از همین رو افزایش وزن، شیوع چاقی و شیوع چاقی شکمی در ۱۸ سال اول مطالعه مشهود بود. در هفت سال اخیر نیز آمارها از افزایش شدید چاقی شکمی در مردان خبر می‌دهد.

دکتر عزیزی راه حل مداخله‌ای را در این مطالعه اصلاح شیوه زندگی اعلام کرد و گفت: اقدامات مداخله‌ای از همان سال‌های ابتدایی با آموزش در سطح مدارس و خانواده‌ها آغاز شد. از سال ۱۳۹۸ نیز ترجمان دانش مطالعات کلید خورد.

دکتر عزیزی همچنین کاهش شروع دخانیات از سنین نوجوانی، کاهش شیوع و بروز دیابت قندی، کاهش بروز مرحله قبل از دیابت و کاهش شیوع سندرم متابولیک را از اثرات اقدامات مداخله‌ای تغییر شیوه زندگی اعلام کرد.

به گفته دکتر عزیزی نتیجه این مطالعه و برونداد فعالیت‌های پژوهشی، انتشار ۱۰۲۰ مقاله بود که ۸۱۷ مورد آن به زبان انگلیسی منتشر شد.

رییس مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه ادامه داد: مقالات با همکاری بین المللی با ۷۳۱۸۶ مورد استناد و با همکاری ملی با ۱۰۲۳ استناد، پراستنادترین مقالات این مطالعه محسوب می‌شوند.

وی در خصوص شاخص‌های پیشبرد دانش عنوان کرد: ۱۰۹۸۲ مورد، تعداد کل استنادات به مقالات این مطالعه ثبت شده است.

دکتر عزیزی در پایان مطالعه قند و لیپید تهران را یک سرمایه ملی و پشتوانه‌ای ارزشمند برای توانمندی نیروی انسانی دانست.

اشتراک این خبر در :