کیاپرس /نخستین کنگره ملی پزشکی شخص‌محور از ششم تا هشتم دی ماه امسال در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش کیاپرس، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع اعلام برنامه‌های اولین کنگره ملی پزشکی شخص‌محور برگزار شد، اظهار کرد: ما در جامعه پزشکی از اصحاب رسانه به عنوان سفیر سلامت یاد می‌کنیم و اوج همراهی خبرنگاران با پزشکان را در ایام بحران کرونا دیدیم و نمونه بارز آن حضور این قشر زحمتکش در بخش‌های کووید بود.

دکتر علیرضا صداقت در رابطه با اولین کنگره ملی پزشکی شخص‌ محور که از ۶ تا ۸ دی ماه امسال در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار می‌شود، بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف این رویداد ملی بازآموزی‌‌ در راستای به‌روز شدن اطلاعات پزشکی در تمامی حوزه‌ها است.

رئیس کنگره ملی پزشکی شخص‌محور با ذکر این نکته که این رویداد ملی در حوزه پزشکی در گذشته به‌صورت سمینار آموزشی کوتاه بوده، اما اکنون در سطحی بالاتر و به مدت ۳ روز برگزار می‌‌شود، تاکید کرد: این کنگره‌ ملی با محوریت پزشکی شخص‌محور برگزار می‌شود تا که به‌جای بیماری، بیمار به عنوان هدف و اولویت اصلی لحاظ شود، چرا که بیماران مشابهی داریم که به یک بیماری مبتلا هستند، اما روش درمانشان و همچنین داروهای تجویزی‌شان یکسان نیست.

دکتر صداقت گفت: از ظرفیت مجموعه‌های مختلف در جهت برگزاری هرچه بهتر کنگره ملی پزشکی شخص‌محور استفاده کردیم و نمونه بارز آن دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد اسلامی مشهد هستند، ما به دنبال رسیدگی به حقوق عامه جامعه هستیم و در کنار آن بر به‌روزشدن دانش پزشکان و ارائه خدمات پزشکی موثر از سوی جامعه پزشکی تاکید داریم.

وی افزود: آموزش‌ها در جامعه پزشکی همواره بوده و هست، اما با برگزاری این کنگره به دنبال بیان و معرفی موضوعی خاص در حوزه پزشکی هستیم تا علاوه بر پوشش کامل بیمار، اقدامات صورت گرفته با بالاترین میزان اثرپذیری همراه باشد و در این کنگره ملی رویکرد پزشکی شخص‌محور را در اولویت اصلی کاری‌مان قرار دادیم و فضای بیماری و فضاهای اجتماعی و محیطی بیمار را نیز در نظر می گیریم تا بتوانیم متناسب با وضعیتی که بیمار دارد بهترین و اثربخش‌ترین اقدام درمانی را صورت دهیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه برنامه‌های این کنگره ملی به‌واقع رویکردی نوین در طب و تمامی رشته‌های پایه‌ای و بالینی حوزه پزشکی بوده و ما در این رویداد ملی از ظرفیت اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشجویان کوشا و توانمند استفاده می‌کنیم، گفت: پیش‌بینی شده حدود ۸۰۰ نفر در کنگره ملی پزشکی شخص‌محور شرکت کنند، کنگره ملی که در آن برگزاری کارگاه‌های تخصصی و سپموزیوم‌ها دیده شده و در کنار آن نیز توجه ویژه‌ای به ایده‌های دانشجویی شده و در یک سمپوزیوم جداگانه ارائه‌های طرح های برگزیده دانشجویان را خواهیم داشت.

پزشکی خانواده یکی از پایه‌های اصلی پزشکی فردمحور بوده است

در این نشست دکتر اصغر حاتمی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد و مدیر اجرایی کنگره ملی پزشکی شخص‌محور، بیان کرد: ما معتقدیم که رسانه‌ها یکی از بازوهای کمکی حوزه سلامت جامعه هستند و ما از ظرفیت خبرنگاران همواره و در مسیر پیش‌برد اهداف جامعه پزشکی و سلامت مردم  استفاده خواهیم کرد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه پزشکی یک علم و دانش تخصصی بوده و کسانی که دچار مشکل می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند و از خودرمانی خودداری کند، خاطرنشان کرد: با متخلفان و مداخله گران در امر درمان برخورد می‌کنیم.

دکتر حاتمی تصریح کرد: در پزشکی شخص‌محور شرایط بیمار، خانواده و مسائل روحی و روانی بیمار در کنار هم مورد بررسی قرار گرفته و درمان هر فرد با دیگری متفاوت خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این کنگره برنامه‌های اجرایی متناسب با نیاز جامعه تنظیم شده است.

مدیر اجرایی کنگره ملی پزشکی شخص‌محور با ذکر این نکته که در پزشکی فرد‌محور متناسب با وضعیت فرد تجویز دارو را داریم و یک داروی موثر را به تمامی بیماران تجویز نمی‌کنیم، تاکید کرد: یکی از پایه‌های اصلی پزشکی فردمحور پزشک خانواده است.

دکتر حاتمی گفت: در پزشکی شخص‌محور، پزشک عمومی به جهت اطلاعات لازمی که در تمامی حوزه‌ها دارد نقش موثری داشته و در راس هرم درمانی قرار دارد.

وی افزود: در پزشکی شخص محور مراجعات به پزشک سطح بندی دارد و توصیه ما به مردم این است که برای هر مشکلی که دارند به جای مراجعه مستقیم به پزشک متخصص یا جراح که در مرحله آخر است، ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنند و طبق سطح‌بندی‌ها و سیستم نظام ارجاع اقدام نمایند و قطعاً در صورت نیاز به سطوح بالاتر ارجاع خواهند شد.

برگزاری ۱۱ پنل تخصصی و ارائه ۵۰ سخنرانی در کنگره ملی پزشکی شخص‌محور

همچنین دکتر بیتا میرزایی، دبیر اجرایی کنگره ملی پزشکی شخص‌محور هم در این نشست، گفت: پزشکی فرد محور یک رویکرد جدید و در حال ظهور در عرصه علوم پزشکی است که از مشخصات ژنتیکی، محیط و شیوه زندگی فردی برای طراحی و هدایت برنامه‌های پیشگیری به‌هنگام، تشخیص زودرس بیماری‌های مزمن به ویژه دیابت، چاقی، استئوپروز و بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان‌ها و هدفمند نمودن تجویز داروها، انتخاب نوع درمان، تنظیم دوز مناسب دارو و غیره استفاده می‌کند و به زبان ساده، درمان یک پروتکل انعطاف پذیر خواهد داشت که می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

وی افزود: پیشرفت‌های پزشکی فردمحور در حال حاضر به اکتشافات جدید و قدرتمند منجر شده است و درمان‌های تایید شده توسط FDA به خصوصیات خاصی از افراد مانند آرایش ژنتیکی معطوف شده است، به عنوان مثال در رویکرد پزشکی شخص‌محور، بیماران مبتلا به انواع سرطان‌ها معمولاً با عنوان بخشی از مراقبت بیمار تحت آزمایش مولکولی قرار می‌گیرند و پزشکان می‌توانند درمان‌هایی که باعث افزایش شانس زنده ماندن و کاهش اثرات جانبی شوند را انتخاب کنند.

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد (پزشکی شخص‌محور) را آینده‌ طب خواند و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد در نخستین کنگره‌ سراسری سالیانه‌ خود به پزشکی شخص‌محور خواهد پرداخت. در این کنگره‌ ۳ روزه ۱۱ پنل تخصصی و ۵۰ سخنرانی ارائه خواهد شد، پنل‌ها به موضوعاتی چون بررسی موردی سرطان پستان خانوادگی با رویکرد پزشکی شخص‌محور، تغذیه، بیماری‌های زنان، سرطان کولورکتال با رویکرد درمان شخص محور، سل‌تراپی، درمان‌های نوین بیماری با سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های سلول‌های بنیادی، بیماری‌های قلب و عروق، مغز و اعصاب، کودکان، داروسازی با رویکرد پزشکی شخص محور و غیره اختصاص دارد و ریز موضوعات سخنرانی هم به مواردی همچون پزشکی شخص‌محور و هوش مصنوعی، پزشکی شخص‌محور و فناوری مواد غذایی و غذاهای عملکردی، نقش پزشکی فردگرا در غربالگری دوران بارداری، نقش پزشکی فردگرا در ارزیابی ناباروری زوجین، نقش پزشکی فردگرا در پیشگیری و درمان hpv، کنسر کولورکتال و درمان‌های فردی، اصول و الزامات GMP سلول، سلول درمانی و PRP در زخم و مشکلات عروقی، نقش پزشکی شخص‌محور در برخورد اولیه با اورژانس‌های زنان با توجه به پرونده‌های پزشکی قانونی، نمونه‌گیری و ضوابط سلول‌های مزانشیمی مغز استخوان با رویکرد پزشکی شخص‌محور، درمان فشار خون با رویکرد شخص‌ محور و غیره اختصاص پیدا کرده است.

دکتر میرزایی بیان کرد: این کنگره صرفاً یک رویداد آموزشی نخواهد بود و سعی کرده‌ایم با توجه به اهمیت موضوع، این کنگره به یک رویداد آموزشی و اجتماعی نیز تبدیل شود که مردم در قالب گروه‌های نخبگانی بتوانند با این رویداد ارتباط بگیرند و در همین راستا با سمن‌های فعال در حوزه حمایت از بیماران خاص چون بنیاد نسترن، انجمن حمایت از بیماران کلیوی، محک، انجمن نقص ایمنی خراسان و غیره ارتباط برقرار شده و بنا شده که در این رویداد بزرگ این سمن‌ها در قالب حضور در نمایشگاه جانبی کنگره به معرفی خدمات و جمعیت تحت پوشش خود و جلب مشارکت جامعه پزشکی در ارائه خدمات اقدام کنند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲ سمپوزیوم در حاشیه کنگره برگزار خواهد شد که سمپوزیوم نخست به موضوع قوانین و مقررات انتظامی و نظارت اختصاص دارد و رویکرد ارائه آموزه‌های حرفه‌ای با استناد به پرونده‌های شکایت پزشکی را دنبال می‌کند و سمپوزیوم دوم هم که در مسیر ارتباط کنگره با بخش دانشجویی تعریف شده با عنوان «هردانشجو، یک ایده» برگزار خواهد شد، ضمن اینکه در حاشیه این کنگره هم ۱۰ کارگاه جنبی در حوزه‌های نیازسنجی شده برای جامعه پزشکی با هدف توانمندسازی همکاران در رشته‌های مختلف تغذیه، زنان، مامائی، طب سنتی، پژوهش پزشکی و غیره برگزار می‌شود.

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه کنگره ملی پزشکی شخص‌محور نخستین کنگره‌ بزرگی است که برگزاری آن را نظام پزشکی مشهد عهده‌دار شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون غیر از تهران چنین رویدادی توسط نظام پزشکی‌های سایر شهرها برگزار نشده است و این کنگره سراسری تا ۱۵ امتیاز بازآموزی برای گروه‌های درمانی شامل پزشکان عمومی، آنکولوژی، داخلی، گوارش، کاردیولوژی، نورولوژی، زنان و مامایی، داروسازی، اطفال، تغذیه و غیره خواهد داشت.

اشتراک این خبر در :