کیاپرس /رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته ( ققنوس) با اشاره به اینکه سوختگی در کشور ما یک موضوع فراموش شده است، گفت: هیچ برنامه ریزی مدون و سیاستگذاری کلانی در کشور برای پیشگیری از حوادث سوختگی در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار کیاپرس، محمد جواد فاطمی روز سه شنبه در نشست خبری در آستانه روز ملی پیشگیری از سوختگی (اول دی) در بیمارستان شهید مطهری، افزود: سوختگی یک موضوع چند بعدی است، علاوه بر جامعه حاکمیت هم در آن تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه ما کمیته ملی پیشگیری از سوختگی را تاسیس کردیم، گفت: مشخص شد ارگان هایی که در این زمینه باید فعال باشند تا علاوه بر پیشگیری بتوان مشکلات این حوزه را مهار کرد به ۳۰ تا ۴۰ ارگان رسیده است.

فاطمی تاکید کرد: آنقدر مشکل سوختگی بزرگ و هزینه بر بوده که در ایران صورت مسئله سوختگی را پاک کردنند و کسی کاری به موضوع سوختگی ندارد.

وی ادامه داد: سوختگی در نطقه ای از کشور از جمله پلاسکو، شین آباد یا حادثه اخیر لنگرود رخ می دهد و پس از آن مدتی جنجالی برپا می شود. بعد از آن رها می شود تا متاسفانه حادثه بعدی رخد دهد و توجه ها را برای مدت کوتاهی به خود جلب کند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد سوختگی‌ها در کشور به کودکان اختصاص دارد، گفت: هزار و ۳۵۰ تخت سوختگی در کشور داریم که طبق برآورد وزارت بهداشت باید به ۲ هزار و ۴۰۰ تخت ارتقا یابد که هنوز میسر نشده است.

فاطمی افزود: باید اکنون ۴۵۰ تخت آی سی یو سوختگی در مراکز درمانی داشته باشیم که اکنون این رقم ۱۵۰ تخت است و فقط در سراسر ۳۵ بخش یا بیمارستان سوختگی داریم.

وی ادامه داد: همچنین باید ۱۰ درصد تخت های بیمارستانهای جنرال بر اساس مصوبه برنامه دوم توسعه به بیماران سوخته یا روانی اختصاص می یافت که این امر محقق نشد و با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد سوخته ها کودک هستند که به دلیل سهل انگاری و عدم آموزش کودکان قربانی سوختگی می شوند و هیچ جراحی پلاستیک سوختگی را درمان نمی کند.

همه در معرض سوختگی هستیم

این جراح پلاستیک و زیبایی تاکید کرد: همه ما در معرض سوختگی هستیم و برنامه ریزی مدون و سیاست گذاری کلان برای پیشگیری از سوختگی وجود ندارد ، همچنین بیشتر افراد سوخته از قشر فقیر جامعه هستند و کسی به درمان آنها توجه نمی کند.

به گفته فاطمی، هیچ بیمارستان خصوصی در کشور به دلیل اینکه درمان سوختگی هزینه بر بوده و طول مدت بستری بیماران زیاد است، این بخش را ندارند و حتی بیمارستان های تامین اجتماعی نیز زیر بار راه اندازی بخش سوختگی نمی روند.

ضرورت آموزش و پیشگیری از سوختگی

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته ( ققنوس) اظهار داشت: در حوزه پیشگیری و درمان سوختگی کار خاصی انجام نمی شود؛ هر سال هشدارهایی در مورد وضعیت سوختگی در کشور داده می شود ولی حرکت در این جهت کُند است در حالی که این حوزه نیازمند پیشگیری و آگاهی رسانی به مردم است.

وی با یادآوری اینکه کشورهای آلمان، آمریکا، هلند، دانمارک، نیوزلند و استرالیا آموزش و استانداردسازی زیادی در پیشگیری از سوختگی دارند، خاطر نشان کرد: یک دلار سرمایه گذاری در پیشگیری از سوختگی ۲۸ دلار سوددهی دارد .

اشتراک این خبر در :