کیاپرس /رئیس بخش جراحی کبد، مجاری صفراوی، لوزالمعده و پیوند کبد بیمارستان امام خمینی(ره) تهران گفت: چالش های جدی در حوزه پیوند کبد داریم که آنها را به وزارت بهداشت منعکس کردیم و امیدواریم برطرف شوند.

دکتر علی جعفریان در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس اظهار داشت: نوع حمایتی که از پیوند کبد انجام می شد تغییر کرده و مدتی است این موضوع به بیمه سلامت واگذار شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت طی ۳ دهه گذشته به صورت مستقیم از پیوند اعضا از جمله کبد، حمایت می کرد که نتیجه آن پیشرفت سریع پیوند اعضا در ایران بود اما از سال گذشته با مصوب مجلس این کار به بیمه سلامت محول شده است.

وی ادامه داد: هرچند مسئولان بیمه سلامت تلاش می کنند که خللی در روند پیوند بوجود نیاید و کار همچنان ادامه پیدا کند اما فرایند پیوند را مانند یک عمل جراحی معمولی تعریف می‌کند، درحالی که ماهیت پیوند با دیگر عمل‌های جراحی متفاوت است چراکه پیوند اعضا یک کار گروهی واقعی و بلند مدت است که از مدتها قبل از پیوند تا پایان عمر بیمار ادامه دارد.

جعفریان بیان داشت: نگرانی جدی در زمینه پیوند وجود دارد که اگر حمایت درست و منطقی نباشد، و درگیر مشکلات بیمه و تامین مالی شود، عملا انجام پیوند امکان پذیر نخواهد شد.

وی تاکید کرد: پیوند اعضا کار نیروی انسانی است؛ اگر جبران آن منطقی نباشد، متوقف خواهد شد.

دکتر جعفریان افزود: اگر حق الزحمه پیوند برای تمام افراد درگیر از پرسنل خدمات تا پرستاران و پزشکان در ایران منطقی نشود، عملا انجام پیوند متوقف خواهد شد و این نگرانی جدی ما است‌.

وی ادامه داد: هزینه پیوند در دنیا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار یورو یا ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار می باشد اما در ایران حدود ۵ هزار دلار است و این رقم منطقی نیست.

جعفریان تاکید کرد: منظور ما این نیست که دست در جیب بیماران کنیم کما اینکه در بیمارستان امام خمینی تا بحال یک ریال بابت انجام پیوند کبد از هیچ بیماری دریافت نشده، بلکه وزارت بهداشت رقم منطقی برای این کار در نظر بگیرد و بیمه آن را بموقع بپردازند.

وی افزود: اگر حمایت ها انجام نشود برخی از بیماران برای پیوند مجبور می شوند به خارج از کشور بروند، حال این سوال مطرح می شود که “آیا ما امکان پرداخت هزینه های هنگفت مراکز خارجی را داریم؟”‌.

وی ادامه داد: رکن اصلی پیوند، نیروی انسانی متخصص و مجرب است به عبارتی نیروی انسانی نباشد، پیوندی هم در کار نیست.

وی بیان داشت: در پیوند ابزار و تجهیزات چندانی مورد نیاز نیست، اما دارو و نیروی انسانی، از موضوعات اصلی پیوند هستند و با نبود یکی از این ۲ مورد پیوند هم انجام نمی شود.

۱۶۶۰ پیوند کبد در بیمارستان امام (ره) تهران انجام شد

جعفریان ادامه داد: در بیمارستان امام خمینی یک هزار و ۶۶۰ پیوند انجام شده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون هم ۱۵۰ پیوند کبد انجام شد.

وی افزود: تاکنون حدود ۱۰ هزار پیوند کبد در ایران انجام شده که اگر این تعداد پیوند انجام نمی شد حتما تعدادی فوت می کردند یا برای درمان این تعداد باید هزینه بسیار سنگینی صرف می شد.

وی ادامه داد: فرایند پیوند علیرغم چالش های موجود اعم از دارویی و پشتیبانی، فعلا برقرار است و هنوز دچار توقف یا کاهش نشدیم.

اشتراک این خبر در :