کیاپرس / رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت :غربالگری فشار خون و دیابت در قالب پایش ملی سلامت در ۲۰۰۰ مرکز و پایگاه سلامت در استان تهران در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار کیاپرس ، حسین قناعتی در نشست خبری اجرای طرح پایش سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه بیش از ۸۳ درصد مرگ‌ومیر بیمارستانی به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: سالانه ۳۰۰ هزار نفر در ایران به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشار خون دارند که ۶۰ درصد از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. همچنین ۱۴ درصد افراد دیابت دارند که ۵۰ درصد آنان نیز از بیماری خود بدون اطلاع هستند.

وی با تاکید بر این که بر این که بیماری‌های غیرواگیر مهمترین چالش نظام‌ های سلامت در دنیا است، خاطرنشان کرد: تقریبا ۲ میلیون نفر در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل اجرای طرح «پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و پرفشاری خون» هستند. تا کنون نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرارگرفته‌اند.

همچنین در ادامه این نشست، علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس پایش استپس در تهران، ۱۶ درصد دیابتی داریم، در حالی که در کشور این آمار ۱۱ درصد است و ۲۷ درصد جمعیت تهران فشار خون بالا دارند. مهمترین اقدام این کمپین، آگاهی‌رسانی به افرادی است که از بیماری خود اطلاع ندارند تا از عوارض آن جلوگیری کنند، چراکه هر دو این بیماری عوارضی مانند مشکلات کلیوی، عوارض چشمی و سکته مغزی و قلبی می‌شوند.

وی ادامه داد: در سطح استان تهران ۲ هزار خانه مرکز و پایگاه دادیم. همچنین در شهر تهران یک هزار مرکز داریم و باید مردم را ترغیب کنیم به این مراکز مراجعه ‌کنند و وضعیت سلامت خود را مورد سنجش قرار دهند.

دکتر محمدرضا سلمانی رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، با اشاره به گستره و مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب گفت: یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب هستند و انتظار داریم ۵۳۰ هزار نفر از این جمعیت در این پویش شرکت کنند. براساس آمار «سامانه سیب» تاکنون بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کل کشور در این طرح شرکت کردند و این امار در حوزه مرکز بهداشت جنوب، حدود هزار و ۱۰۰ نفر است و باتوجه به مهلت باقی مانده تا پایان پویش پیش بینی می شود که به هدف مورد انتظار برسیم.

دکتر سلمانی با اشاره به پایگاه های سیار غربالگری فشار خون و دیابت در مراکز مختلف گفت: افزون بر پایگاه ها و خانه های بهداشت، تیم هایی را به مرکز اداری، آموزشی و فرهنگی اعزام می کنیم تا این خدمت به افراد بالای ۱۸ سال ارایه شود.

پیگیری افراد مشکوک به دیابت و فشار خون تا تشیخص قطعی و درمان

دکتر آزیتا کریمی رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت درخصوص نحوه پیگیری افراد مشکوک به دیابت و پرفشاری خون توضیح داد و گفت: موارد مشکوک به دیابت و فشارخون برحسب عدد قند خون و فشار خون به صورت فوری و غیرفوری به مراکز درمانی ارجاع می شوند. قند بالای ۳۰۰ و فشار بالای ۱۸۰-۱۱۰ به مراکز درمانی ارجاع فوری می شوند و در مواردی که فشار خون بالای ۱۶ است ارجاع غیرفوری صورت می گیرد و فرد با نامه ارجاع غیرفوری ظرف مدت یک هفته به پزشک مراکز جامع سلامت مراجعه می کند و تا تشخیص قطعی پیگیری بیماری و درمان صورت می گیرد.

راه های دسترسی به آموزش های حضوری و غیرحضوری انواع بیماری ها و راه های پیشگیری از آن

دکتر نجمه الملوک امینی رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت، درباره اهمیت و نحوه آموزش به شرکت کنندگان این پویش توضیح داد و گفت: یکی از ابعاد مهم این طرح آموزش، فرهنگ سازی و حساس سازی مردم نسبت به سلامت خود و بویژه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است. به این منظور انواع محتواهای آموزش از راه دور در سامانه خود اظهاری و سایت آوای سلامت وزارت بهداشت و همچنین شبکه هوشمند آموزش بهداشت دانشگاه با عنوان «شهاب» در اختیار مردم قرار دارد. هنگام شرکت در این پویش نیز می توانند از فرصت کلاس های اموزش حضوری و عضویت در گروه های خودیاری بهره مند شوند.

اشتراک این خبر در :