کیاپرس/از سال ۱۳۹۶ پروژه ۱۱۰۰مطب تعریف شده و نزدیک ۵۰۰ پزشک، که بیشتر آنها دارای مطب هستند، آموزش دیدند.

به گزارش کیاپرس/دکتر عبدالرضا معادی، مدیر پروژه ۱۱۰۰ مطب دیابتی بنیاد امور بیماری‌ های خاص بیان کرد: این پروژه با همکاری شرکت نوو نوردیسک پارس از سال ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی در راستای افزایش تعداد پزشکان ارائه‌کننده خدمت در حوزه دیابت کلید خورد.

وی ادامه داد: ما طی دو سال ۱۰۰ پزشک عمومی را تحت آموزش قرار دادیم تا در مطب ‌های خودشان به بیماران دیابتی رسیدگی کنند بعد از آن، ارزیابی‌ها نشان داد که آموزش پزشکان و بیماران دیابتی توانست به کاهش عوارض بیماری دیابت کمک کند.

وی تشریح کرد: اکنون به دلیل تکمیل تعداد پزشکان هدف در تهران، تمرکز ما در شهرستان‌هاست و می‌خواهیم این پروژه را در استان‌های مختلف گسترش دهیم.

معادی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته از هر ۱۶ بیمار دیابتی یک بیمار موفق می‌شد که دیابت خودش را به‌طور دقیق کنترل کند و یکی از علت‌های این موضوع، نبود مراکز ارائه خدمات یا آموزش نادرست بود، اما امیدواریم که با کمک این روش، تعداد بیماران موفق افزایش پیدا ‌کند.

وی درباره برنامه یک روز بادیابت توضیح داد:این برنامه یک الگوسازی است و در این برنامه برای اولین‌بار، فرد دیابتی در کنار پزشک آموزش ‌دیده و انجمن‌های دیابتی قرار گرفته ‌اند تا در مورد مسائل و مشکلات و موفقیت‌هایشان تبادل‌نظر کنند و خانواده‌ها هم طی یک برنامه آموزشی با رویکرد خود مراقبتی در جریان مشکلات باشند.

وی در خصوص اهداف این نوع برنامه ها اضافه کرد: هدف اول، افزایش دانش پزشکان و هدف دوم، یادگیری خودمراقبتی توسط بیمار و ایجاد الگوی برنامه برای کشور است.

*یک برنامه منظم*
حسن دهقانی ۲۷ سال است که با دیابت زندگی می‌کند و ۲۰ سال آن را بازرس انجمن دیابت هم بوده است.

وی عدم دسترسی به‌موقع و به‌جا به نیازهای درمانی را مهم‌ترین معضل بیماران دیابتی می‌داند.

وی توضیح می‌دهد: در ۳۶ سالگی به دیابت نوع ۲ مبتلا شدم و ۸ سال، آن را با دارو کنترل کردم. بعد از ۸ سال مجبور شدم روزی سه بار انسولین مصرف کنم.

دهقانی که سال‌ها از نزدیک با مشکلات افراد دیابتی آشنا است، توضیح می‌دهد: اساتید تغذیه روی سه «ت» تاکید دارند که برای تغذیه یک دیابتی بسیار اهمیت دارد. تناسب، تعادل و تنوع. شاید این‌ها واژگان معمولی باشند، اما در بحث تغذیه باید کاملاً رعایت شوند.

صد سال است که برای تغییر دیابت تلاش می کنیم

دکتر آکین آکسکیلی، مدیرعامل شرکت نوو نوردیسک پارس گفت: ما تنها رویکرد تجاری نداریم، بلکه مسئولیت اجتماعی را بسیار جدی می گیریم.. پروژه هایی چون “شکست دیابت” و “شکست دیابت در کودکان” از جمله برنامه هایی هستند که بر پیشگیری از دیابت تمرکز دارند.

وی افزود: مفتخریم که انسولین های قلمی را با کیفیت جهانی به دست بیماران ایرانی می رسانیم.

اشتراک این خبر در :