کیاپرس /معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه ما دو تا سه برابر میزان جهانی نمک مصرف می کنیم.

به گزارش خبرنگار کیاپرس، دکتر حسین فرشیدی، در مراسم روز جهانی داوطلب و تقدیر از داوطلبان سلامت کشور، افزود: سر سفره های ما نباید نمکدان باشد، شک نکنید که نمک مورد نیاز بدن در غذاهایی که روزانه مصرف می کنیم وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: امروز ۴۰۰ هزار داوطلب سلامت در محلات، سازمان ها و عشایر و همچنین اتباع بعداز کسب آموزش و توانمندسازی نقش محوری در مردمی سازی سلامت ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹ میلیون نفر در پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشارخون مشارکت کرده اند، گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این افراد به پرفشارخون مبتلا بوده و یک درصد از آنها هم دیابت دارند که از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

وی ادامه داد: فعالیت بدنی ما باید افرایش پیدا کند به عبارتی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده رویی روزانه باید داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۲۰ میلیون شهروند تحت پوشش پویش کنترل فشار خون و دیابت قرار می گیرند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به “نظام جامع مشارکت اجتماعی” که در تابستان سال جاری ابلاغ شد، گفت: مردمی سازی سلامت بیشتر بر حقوق شهروندان و عدالت اجتماعی تاکید دارد و تلاش می کند تا از طریق طرح های مشارکتی مردم محور، از تسلط یک گروه خاص دارای نفوذ محلی یا محروم ماندن برخی اقشار از خدمات و امکانات، جلوگیری کند.

دکتر فرشیدی در مورد برنامه های ارتقای سلامت با محوریت مردمی سازی با هدف ترویج سبک زندگی سالم، پیشگیری و پاسخ به هنگام، گفت: این برنامه سه بعد دارد؛ بعد اول فردی و خانوادگی است که به خودمراقبتی فردی و خانوادگی اشاره دارد، در این زمینه بیش از سه میلیون سفیر خانواده فعال هستند. بعد دوم، “محله” ارتقا دهنده سلامت و فعالیت ۴۰۰ هزار داوطلب سلامت بوده و بعد سوم، بعد محل کار و سازمانی با رویکرد خودمراقبتی در محل کار است.

گفتنی است، آیین قدردانی از داوطلبان سلامت کشور همزمان با فرارسیدن روز جهانی داوطلب، با شعار «داوطلبان سلامت تار و پود مردمی سازی سلامت»، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حضور جمعی از داوطلبین سلامت کشور، برگزار شد.

اشتراک این خبر در :