کیاپرس/عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آلودگی هوا و اثرگذاری آن بر سلامت اظهار کرد: شاید تصور شود که بیشترین آثار آلودگی هوا بر بیماری‌های تنفسی است اما در واقعیت، آلودگی هوا می‌تواند بر همه ارگان‌های بدن آثار سوء بگذارد و این گونه نیست که بگوییم صرفا منجر به افزایش بیماری‌های تنفسی و کنسر سیستم تنفسی و ریه می‌شود. بنابراین همه ارگان‌های بدن می‌توانند از آلودگی هوا اثر بگیرند.  

بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا

دکتر حانیه راجی در نشست تخصصی بررسی آلایندگی‌ها در خوزستان با تاکید بر شناخت مسئولیت‌های اجتماعی که دردانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، افزود: در پی آلودگی هوا ریسک بروز سرطان ریه، آسم، بیماری انسداد ریوی مزمن، عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های ویروسی و عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد.

راجی بیان کرد: همچنین آلودگی هوا ممکن است منجر به تولد نوزاد با وزن کم، افزایش موارد زایمان زودرس، مرده‌زایی، سقط جنین و افزایش ریسک بروز دیابت شود.

این فوق تخصص ریه گفت: زمانی که آلاینده‌ها ذرات کوچکی داشته باشند و استنشاق شوند، وارد گردش خون می‌شوند و از این طریق به سایر ارگان‌ها می‌رسند و منجر به بروز عوارض و بیماری‌ها می‌شوند. 

وی در مورد اینکه چه مدت طول می‌کشد تا عوارض آلودگی هوا در فردی که در معرض آلایندگی هوا قرار می‌گیرد بروز پیدا کند، گفت: این سوال پاسخ مشخصی ندارد و به وضعیت سلامت و سن فرد و میزان آلاینده‌ها بستگی دارد اما کودکان و افراد مسن، دو گروه پر خطر هستند و ممکن است در مدت زمان کوتاه‌تری دچار عوارض شوند.

اشتراک این خبر در :